L leper skrev:
Ett alternativ till all denna misär skulle kunna vara att mäta ut gränserna och sedan erbjuda grannen att köpa loss denna mark som nu olovligt tagits i anspråk. Mellan raderna läser man att marken i fråga kanske inte nyttjas i någon större utsträckning av markägaren och därför kanske också går att leva utan, utan att samtidigt minska värdet på den större markbiten. Med en sådan lösning skulle båda parter kanske kunna bli nöjda. Alternativt att ett servitut upprättas för intrånget, med en rimlig ersättning till markägaren. Rimligt är då vad markägaren tycker, utan att för dens skull ta ett ockerpris.

Bespara mig gärna kommentarer om ockupation av länder och paralleller till krig och elände. Jag tror alla förstår att det som husägaren gjort är helt fel, se istället detta som ett alternativt förslag som potentiellt skulle kunna lösa konflikten med mindre risk för magsår. Om marken är väldigt viktig för markägaren, så är detta givetvis inte ett rimligt alternativ.
En sån avstyckning kostar i runda slängar 50000kr plus priset för marken
Tvivlar på att en person med sån attityd är villig att betala de summorna för sitt växthus
 
  • Gilla
MiaV och 2 till
  • Laddar…
B
T TommyK72 skrev:
Vår granne har uppfört ett växthus om ca 10-12m2 helt och hållet på vår mark. Dvs över tomtgränsen.

Han har inte frågat oss om lov. Hade han gjort det hade han fått nej eftersom han under flera års tid har haft som vana att utnyttja vår mark till sina privata ändamål.

Efter vårt senaste bråk i våras skrev jag ett tydligt sms till honom där det stod ordagrant ”inga av era tillhörigheter ska finnas på vår mark”. Jag gissar att detta är anledningen till att han inte bett om lov. Han förstod kanske att han inte skulle få vårt godkännande. Alternativt att han inte har koll på tomtgränsen, men han har ägt fastigheten i ungefär ett år, och tomtgränsen är väldigt tydlig. Det är en markhöjning från deras gräsmatta där vår mark börjar.

Samt att vi hade en diskussion på plats vid tomtgränsen i våras då vi senast träffades och diskuterande ett annat fall av ”hans saker på vår mark” (vi ville att han skulle flytta sina saker- han ansåg att han hade bättre och vettigare användning av vår mark än vad vi har)

Hursomhelst. Växthuset.. jag har anmält bygget till kommunen, gick under rubriken att han byggt mindre än 4,5m från tomtgräns. Än fast det är helt och hållet på vår mark.
Jag måste så klart även meddela grannen i fråga att han byggt på vår mark, än fast det är helt uppenbart. Jag är rätt säker på att han kommer vägra att flytta växthuset då han även grävt ur och murat en grund till det.

Vad mer kan jag göra rent juridiskt? Håller på att bli tokig på detta.

Kan knappt sova på nätterna för jag grubblar så mycket på 1:hur jag ska ta upp detta nya problem med grannen och
2: vad gör vi om han fortsätter att bygga/förvara saker på vår mark och vägrar att sluta?
▪️Börja med att noga föra dagbok över allt som händer. Var noga med datum, tid och vad som gjorts, skrivits eller sagts.
▪️Utnyttja din möjlighet att skriva till Lawline.se och gratis få svar på dina frågor. De har duktiga jurister som kan leda dig vidare samt om du sedan är villig att betala för tjänsten även få hjälp att hantera ärendet.
▪️Sedan när jag läser det du (TS) skrivit, känns det som du varit lite flat och väntat väldigt länge på att reagera och agera. Har du så stor mark att du inte kunnat gå bort för att kolla på, vad grannen håller på med? Du skrev att du inte har för vana att göra det, men om du sedan tidigare vet att denna granne gör som han vill, så har du väl EXTRA STOR ANLEDNING att hålla koll på honom. Att nu komma till detta forum utan att tidigare ha agerat, blir väldigt konstigt i mina ögon. Du har inte själv ”orkat bry dig” genom att kontrollera grannens förehavande, men vill nu ha hjälp här, när olyckan redan har skett - det blir väldigt konstigt. Får mig att fundera på om detta är en verklig historia eller om du bara skrivit något för att få ”igång oss” på forumet.
▪️Hur i hela världen kan du ha väntat så länge UTAN ATT AGERA? Växthusbygget har ju inte skett på en dag; utgrävning, planering av mark, gjutning och till sist byggande av växthuset. Någonting i denna story stämmer inte!
▪️Jag skulle gärna vilja se bilder på bygget. Vilja se en karta med ditt hus markerat, växthuset, grannens hus samt tomtgräns markerat. Skulle vilja förstå rimligheten i att du inte kunnat upptäcka detta redan vid byggets start.
▪️Jag skulle direkt anmält grannen till ALLA MÖJLIGA INSTANSER för att få stopp på honom;

- byggnadsnämnden
- kronofogden
- polisen (egenmäktigt förfarande mm)
- tagit juridisk hjälp (finns ev gratis hjälp att få via din hemförsäkring) eller (Lawline)
- lokalpressen (de brukar gilla denna typ av story)

▪️Men DU MÅSTE AGERA. Kan inte bara sitta still i båten och sedan vända dig till oss i forumet, för att vi ska lösa problemet åt dig. Nu är det dags att DU kavlar upp ärmarna och får stopp på din granne som inte vet vad som är ”mitt och ditt”.
▪️Denna granne skulle för redan ett år sedan, när han flyttade dit och börjat använda din mark, fått veta att du inte accepterar detta. Men kanske har du inte varit HANDFAST OCH TYDLIG där och då. Sedan har grannen inte nöjt sig med lillfingret, utan tagit hela armen osv.
▪️Det finns saker i din berättelse som INTE GÅR IHOP! Du skriver att han ” i flera år haft för vana att utnyttja vår mark till sina privata ändamål”. Några meningar senare skriver du att ”han ägt fastigheten i ungefär ett (1) år”. Ursäkta, men hur går detta ihop?
▪️Nej, det är nog dags för några klargöranden i flera dela av denna story.

:heart::heart::heart::heart:
 
  • Gilla
Lukt och 5 till
  • Laddar…
Hej,
Jag har inte bott i Sverige på många år så min syn på saker och ting är naturligtvis färgad av den omgivning jag lever i - d.v.s. Schweiz. Oavsett i vilket land du och din granne befinner er i så måste ju grannen vara en fullidiot.
Om du sett på under tiden han satt upp växthuset har du ju varit flat, men jag utgår ifrån att han satt upp det utan att du lagt märke till det. Om så är fallet kan du skicka honom ett rekommenderat brev, i vilket du ger honom en rimlig tidsfrist att fjärma huset från din tomt. Gör han inte detta är det bara att beställa t.ex.en Caterpillar och
skjuta över allt till hans tomt. Kanske se till att allt hamnar utanför den lagstadgade gränsen, vilken den nu är.
Se till att lokaltidningen är informerad under hela processen och definitivt den dag Caterpillarn kommer.
Jag skulle vilja se den myndighetsperson som vågar ha synpunkter på ditt agerande. Lycka till och hälsningar från ett land där det inte mjäkas med skitstövlar.
 
  • Gilla
  • Älska
PaddyO och 7 till
  • Laddar…
H hundfan skrev:
Hej,
Jag har inte bott i Sverige på många år så min syn på saker och ting är naturligtvis färgad av den omgivning jag lever i - d.v.s. Schweiz. Oavsett i vilket land du och din granne befinner er i så måste ju grannen vara en fullidiot.
Om du sett på under tiden han satt upp växthuset har du ju varit flat, men jag utgår ifrån att han satt upp det utan att du lagt märke till det. Om så är fallet kan du skicka honom ett rekommenderat brev, i vilket du ger honom en rimlig tidsfrist att fjärma huset från din tomt. Gör han inte detta är det bara att beställa t.ex.en Caterpillar och
skjuta över allt till hans tomt. Kanske se till att allt hamnar utanför den lagstadgade gränsen, vilken den nu är.
Se till att lokaltidningen är informerad under hela processen och definitivt den dag Caterpillarn kommer.
Jag skulle vilja se den myndighetsperson som vågar ha synpunkter på ditt agerande. Lycka till och hälsningar från ett land där det inte mjäkas med skitstövlar.
Är nog tyvärr rädd att Caterpillar alternativet i slutet skulle sätta TS i stora juridiska bekymmer. Handräckning via Kronofogden är nog enda vägen att gå. Dock så är resten av förslaget bra.
 
H Heby78 skrev:
vad sade grannen när du bjöd in honom på en kopp kaffe för att lösa problemet? Att tjafsa och anmäla är alltid den sista utvägen. Första pratar man, alltid!
Hur ofta bjuder kommunen in på kaffe o prata när de upptäckt mitt svartbygge nära strandgräns ? :) (obs skämt ironi)
Det jag menar är att det finns väl processer för sånt här även för privatpersoner. Som man borde kunna nyttja utan att man blir utpekad som rabiat . Någon har byggt på min tomt . Bra enkel fråga om grannen kan ta bort. Nähe då sätter man igång maskineriet.
 
  • Gilla
MiaV och 2 till
  • Laddar…
T TommyK72 skrev:
Vår granne har uppfört ett växthus om ca 10-12m2 helt och hållet på vår mark. Dvs över tomtgränsen.

Han har inte frågat oss om lov. Hade han gjort det hade han fått nej eftersom han under flera års tid har haft som vana att utnyttja vår mark till sina privata ändamål.

Efter vårt senaste bråk i våras skrev jag ett tydligt sms till honom där det stod ordagrant ”inga av era tillhörigheter ska finnas på vår mark”. Jag gissar att detta är anledningen till att han inte bett om lov. Han förstod kanske att han inte skulle få vårt godkännande. Alternativt att han inte har koll på tomtgränsen, men han har ägt fastigheten i ungefär ett år, och tomtgränsen är väldigt tydlig. Det är en markhöjning från deras gräsmatta där vår mark börjar.

Samt att vi hade en diskussion på plats vid tomtgränsen i våras då vi senast träffades och diskuterande ett annat fall av ”hans saker på vår mark” (vi ville att han skulle flytta sina saker- han ansåg att han hade bättre och vettigare användning av vår mark än vad vi har)

Hursomhelst. Växthuset.. jag har anmält bygget till kommunen, gick under rubriken att han byggt mindre än 4,5m från tomtgräns. Än fast det är helt och hållet på vår mark.
Jag måste så klart även meddela grannen i fråga att han byggt på vår mark, än fast det är helt uppenbart. Jag är rätt säker på att han kommer vägra att flytta växthuset då han även grävt ur och murat en grund till det.

Vad mer kan jag göra rent juridiskt? Håller på att bli tokig på detta.

Kan knappt sova på nätterna för jag grubblar så mycket på 1:hur jag ska ta upp detta nya problem med grannen och
2: vad gör vi om han fortsätter att bygga/förvara saker på vår mark och vägrar att sluta?
Stycka av och sälj den tomtbiten kan vara ett alternativ om inget annat funkar.
 
  • Gilla
Fönster teknikern
  • Laddar…
Var bor ni? Vi samlar ihop några gubbar och hjälper dig lyfta över växthuset till grannens tomt :)
 
  • Gilla
  • Haha
jocke31 och 6 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Inte i syfte att hindra tillträde.
Jodå, om hindrandet av tillträde kan motiveras av att man brukar marken till något som tillträde kan förstöra, t.ex. nysådd eller annat roligt. Och hindra tillträde gör man inte om man har en dörr i stängslet typ 200 meter bort
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Var svensk , knyt näven i fickan och ta en folköl och skriv av dig på nätet…
Hur kan man vara så dum att bara tycka som du att knyta näven i fickan o svälja o ta en folköl.Vad tycker du om jag ställer mina kärror o bilar på din tomt medan vi monterar solpaneler.Har ju inte plats nu när dom sätter ställningar för solpanels-bygget.Knyter du näven då??????Eller agerar du??Synd att det är såå långt till dig.
 
R Rollerörkrök skrev:
Hur kan man vara så dum att bara tycka som du att knyta näven i fickan o svälja o ta en folköl.Vad tycker du om jag ställer mina kärror o bilar på din tomt medan vi monterar solpaneler.Har ju inte plats nu när dom sätter ställningar för solpanels-bygget.Knyter du näven då??????Eller agerar du??Synd att det är såå långt till dig.
Det var tänkt att vara ett ironisk svar, försökte få TS att agera! Jag agerar inte som TS så du slipper komma förbi och kramas! Puss
 
  • Gilla
  • Haha
Vetallt och 5 till
  • Laddar…
Att undvika konflikt är ingen väg framåt. Nör barnet har vuxit till sig kommer det nya skäl och så kan man skjuta på det i evighet och ju längre tid det tar destu värre blir det. Det enda rimliga är att ta konflikten omedelbart men hålla sig saklig och vettig.
 
  • Gilla
  • Älska
Byggahus48 och 6 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Var bor ni? Vi samlar ihop några gubbar och hjälper dig lyfta över växthuset till grannens tomt :)
så länge det görs utan att skada växthuset, utan att grannen märker det, även grunden flyttas samt att det placeras 4,5 m från tomtgräns är det väl nånstans lagom lite fel :)
och blir det diskution om flyttandet är det ju bara att hävda att grannen tyckte att det var bra att göra eftersom växthuset hamnat lite fel...
 
  • Gilla
TommyK72 och 1 till
  • Laddar…
O Ola1 skrev:
Varför inte sälja tomtbiten till honom. Den verkar ju ligga långt från ditt hus och du har kanske ingen nytta av den?
måste inte den avstyckas då, alternativt arrenderas?
 
  • Gilla
Mido11
  • Laddar…
T TommyK72 skrev:
Okej.. ska författa ett meddelande till grannen och skicka.
Skriv ett avtal på arrende av mark för 5000 kr/år. Tala om för grannen att han kan ha sitt växthus där, men att du kräver betalning för markanvändningen.
Mät upp så det är 5-8 meter runt samt hela vägen till hans tomt, dvs alla kvm som han måste nyttja för sitt växthus. Ta gärna kontakt med en jurist i markfrågor hur du bäst går tillväga.
 
  • Gilla
MariaBK och 1 till
  • Laddar…
T TommyK72 skrev:
Ja det är ju ett alternativ ! Men jag är trött på att känna mig överkörd. Vill att detta beteende från grannens sida ska ta slut så att vi kan ha vår mark ifred

Ortodox svar, men taget från verkligt sammanhang.

käste du skickat sms till grannen.
Du är helt 1000 säker på att det står på er tomt.
Du har fått svaret från kommunen att själva bygget är inget problem och att dom inte kommer ut och bråkar då detta är ett civilmål.
Och grannen ignorerar er och stöter bort diskution.

Vill du ha ett växthus? Har ni drömt om det?

swischa över 3000kr med texten tack för hjälpen med växthuset.

nu kan du börja använda ditt nya växthus.
Tyvär helt lagligt också.
Då ni inte verkar komma överens att han är på er sida, så lär inte du komma överens om att du faktiskt bett honom bygga ett växthus till er på just denna plats.

det funkade bra sist i Höör angående en utegrillplats.
Grillplatsen tillhör numera markägaren.
 
  • Gilla
  • Haha
Heidina och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.