Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Problemet är ju att det är totalt omöjligt att avgöra för myndigheterna om det är olagligt eller ej. Om man får montera upp en fast kamera där det dock inte spelas in något så hur ska någon påvisa att det spelats in? Man kan nog anta att om man sätter upp en sån här sak olagligt så ser man väl till att ha lösenordsskyddad och krypterad lagring. Det är ju inte ett videoband i rummet bakom kassan på lill-ica som satt upp en ful-kamera för att fånga snattare längre.

Hade fast monterade kameror varit förbjudna punkt slut, så skulle man kunna hävda att "kameran ska bort helt enkelt" som en del gör. Men så är det inte och därför blir det lika löjligt att påstå sånt som att försöka förbjuda alla kameror. Men nu får jag väl snart en groda för att jag förklarar sarkasmen....
Nej, det är inte ”totalt omöjligt” för vid en tillsyn/inspektion om personen i fråga inte visar hur kameran fungerar eller vilket upptagningsområde den filmar blir beslutet med all säkerhet att den inte är tillåten.

• Gilla
kardborren
  • Laddar…
F fsn skrev:
Har du ingen länk så har det aldrig hänt....

Vid 3:50 om du vill gå direkt till avfyrningen.

I Sverige skulle det där betraktas som jaktbrott. På tok för stor risk att bara skada. Skulle kunna lägga ut texten mer men antar att inlägget ändå raderas snart pga. forumets allmänna inriktning och hur OT det här är.

• Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det är ok, jag försöker bara förmedla att det inte spelar någon roll om du går med på det eller inte. Det är ingen som behöver ditt ok. Så länge kameran inte filmar din fastighet kan du inget göra.
Klart att de behöver mitt OK om jag tror att de filmar mig, bara känslan att de KAN filma mig är obehagligt. Kan de inte flytta det lägre så blir det anmälan (Polisen / Datainspektionen) och sista utvägen luftpistol / grön laser.
Du får tycka vad du vill och komma på vilka ursäkter som helst :)

Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
Tack. men jag ville faktiskt verkligen veta hur man ser på sån't här för det är många som använder kameror idag. Och kanske inte tänker hela vägen. Därav min tråd.Det är inte konflikträdsla som hindrar mig utan det faktum att det hittills inte gått att prata med dem, så vad skulle vara annorlunda nu? Det fattar väl vem som helst att en anmälan utan att prata först inte är det smartaste man kan göra.
Ha en underbar kväll!:love:
Varför har ni inte kunnat prata med grannen? öppnar de inte dörren när ni ringer på? (bara nyfiken)
Har ni ringt och pratat med någon på Datainspektionen? Även nyfiken på vad de säger och tycker...

Solklart jaktbrott som återges i filmen, detta är inget som har i denna tråd att göra och inte heller på detta forum.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
I Sverige skulle det där betraktas som jaktbrott. På tok för stor risk att bara skada. Skulle kunna lägga ut texten mer men antar att inlägget ändå raderas snart pga. forumets allmänna inriktning och hur OT det här är.

F fsn skrev:
Det är en bra grej i Sverige, även olagligt inhämtade bevis har ett fullt bevisvärde.
Domstolarna har fri bevisvärdering. Så det är upp till varje domstol hur bevisen värderas. Allt får användas som bevis.

Ja tar man inte reda på info från grannen så är det ditt beslut om att du vill gå omkring i ovisshet.
Hela tråden är uppbyggd på din spekulation att din granne filmar dej och din pool,om dom gör det så är det olagligt och det fick du svar tidigt om i tråden.

R reza666 skrev:
Klart att de behöver mitt OK om jag tror att de filmar mig, bara känslan att de KAN filma mig är obehagligt. Kan de inte flytta det lägre så blir det anmälan (Polisen / Datainspektionen) och sista utvägen luftpistol / grön laser.
Du får tycka vad du vill och komma på vilka ursäkter som helst :)
jag tycker ingenting och jag ursäktar ingenting - jag talar bara om för dig vad lagen säger. Du som granne är inte en remissinstans. Vad du tror är helt irrelevant och det är 100% klart att grannen inte behöver ditt OK. Det står dig alltid fritt att göra en anmälan och då kommer man bara avgöra vad kamerorna filmar vid tillsynstillfället, om du tycker det är ok eller om du godkänner det är fullständigt irrelevant och i det läget bryr sig inte ens myndigheten om det.

Lagarna kring detta är inte speciellt svårtillgängliga, vad däri ger stöd för det du säger? Verkar barahandla om subjektivt tyckande från din sida.

• Gilla
Lucif3r och 2 till
  • Laddar…
F
connywesth connywesth skrev:
Domstolarna har fri bevisvärdering. Så det är upp till varje domstol hur bevisen värderas. Allt får användas som bevis.
var det inte det jag skrev? Ingen domstol i Sverige får bortse från ett bevis bara för att det råkar vara inhämtat på olagligt sätt.

Redigerat:
  • Gilla
connywesth
  • Laddar…
För att INTE få grannen att vända klagomål till sin fördel, utan bara känna sig jäklig dum: Lägg ett brev i deras brevlåda, och begär skriftlig svar om vilka tider ni i fortsättningen kan bada nakna utan deras övervakning. Att ni känner obehag inför det faktum att någon har intresse av detta och ev kan sälja eller lägga ut dessa bilder/filmer på internet.

Du kan ju krydda med att ni (du & din partner) gärna har sex i poolen, och undrar om kanske detta är något som intresserar grannen så mycket att de därför satt upp kameran för att ta del av detta?

Skulle det vara så att grannen respekterar er utan att göra hemfridsbrott - intrång i er fastighet - så plockar han raskt ner den! Det finns ju även lagstiftning: Jordabalken, Miljöbalken 32 kap (markägare har långtgående ansvar...).

Lycka till! :)

• Gilla
  • Älska
connywesth och 2 till
  • Laddar…
Finns det ingen gräns för hur många värdelösa tips och råd som ska ges här? Verkar detta bara ett bra sätt att gå vidare givet att man redan har en infekterad dialog med grannen? Jösses....

Eftersom man i detta fall inte kan bli av med en kamera som skulle kunna filma poolen men kanske inte gör det, så verkar det bättre med en smidigare metod här. Grannen har de facto trumfkortet på handen eftersom TS vill bli av med kameran helt, och det finns det inget lagstöd för.

• Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
F
F FruNilsson skrev:
För att INTE få grannen att vända klagomål till sin fördel, utan bara känna sig jäklig dum: Lägg ett brev i deras brevlåda, och begär skriftlig svar om vilka tider ni i fortsättningen kan bada nakna utan deras övervakning. Att ni känner obehag inför det faktum att någon har intresse av detta och ev kan sälja eller lägga ut dessa bilder/filmer på internet.

Du kan ju krydda med att ni (du & din partner) gärna har sex i poolen, och undrar om kanske detta är något som intresserar grannen så mycket att de därför satt upp kameran för att ta del av detta?

Skulle det vara så att grannen respekterar er utan att göra hemfridsbrott - intrång i er fastighet - så plockar han raskt ner den! Det finns ju även lagstiftning: Jordabalken, Miljöbalken 32 kap (markägare har långtgående ansvar...).

Lycka till! :)
man kan ju verkligen fundera på VEM som skall och kommer känns sig dum efter det brevet?

• Gilla
  • Haha
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
Även om det varit mycket brus i tråden känns det som att det kommit fram en del bra information och goda råd också.

Så nu är jag lite nyfiken. Hur går det för er? Har ni tagit någon kontakt med grannen? Har ni kunnat få fram mer info om kameran? Har ni pratat med någon myndighet om placering osv? Var blir ert nästa steg?

Hoppas att det här snart löser sig för er och ser fram emot att höra hur detta utvecklas :D

• Gilla
hornstäve
  • Laddar…
F fsn skrev:
var det inte det jag skrev? Ingen domstol i Sverige får bortse från ett bevis bara för att det råkar vara inhämtat på olagligt sätt.
Fri bevisvärdering gäller i svensk domstol, det är något annat än det du beskriver. Domstolen får själv bedöma värdet av ett bevis. Det är inte samma sak som att man inte får bortse från ett bevis. Domstolen kan absolut välja att ignorera eller nedvärdera ett bevis oavsett på vilket sätt det är inhämtat. (Eller vice versa).

F fsn skrev:
man kan ju verkligen fundera på VEM som skall och kommer känns sig dum efter det brevet?
Nja, det vet jag inte hur du tänker; för vår del funkade det utmärkt. Vi vill bada nakna i vår pool UTAN voyeuʹrer Grannen skäms med örona ner - saken utagerad!

• Gilla
Pellegnillot71
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.