Har egentligen bara velat ändra i frågan.
Man kan inte jämföra "Koddar OCH MORÖTTER". Det är ju skillnad på trådar och trådar, jag menar att det måste ju kunna avgöras från fall till fall i kontakt med administrationen. Denna tråd är ju totalt oviktig, den ger "noll" och ingen har lagt ner något jobb i den som kan anses ovärderligt och förlorat. Den kan lätt strykas i sin helhet utan tår.
För den är ju ren skit rakt igenom som inte ger någonting mer än förargelse för mej. Och kanske en uppmuntrande skadeglädje åt andra?
 
Hep Hep skrev:
Fast nu kom tråden upp på första sidan igen helt i onödan. Låt den bara vara så försvinner den i glömska snart nog. Och skulle någon googla fram den senare är det ingenting du skrivit om dig eller din granne du behöver skämmas över. Kanske mer då över att du nu är både arg och skriker helt i onödan, men det är ju en annan sak. I sakfrågan finns inget som du kommer lida för.
Jajamen tråden kom upp på första sidan igen! MEN Det beror inte mej, det beror på att någon väckte den igen genom att ställa en fråga. En idiotfråga, eftersom jag redan försökt upplysa att saken är utagerad och tråden har inte längre något existensberättigande. Fattar Du? Den försvinner aldrig i glömska. Det är ju det som är problemet.
 
Fast det var du och ingen annan som fick upp den först i listan. Den fråga du hänvisar till var bara ett "va?" som du hade kunnat strunta i och som dessutom var för nästan två veckor sedan.

Jag försöker igen, fast jag gissar att du vägrar inse det nu med. Du har inget i dina inlägg (förutom ditt galna skrikande nu de sensate dagarna) du eller grannen behöver bry er om. Vi vet inte vilka ni är, vi vet inte var ni bor eller något annat som kan kopplas till er. Det enda vi vet är att en anonym gubbe på ett forum ställde en rätt oskyldig fråga på ett form, sedan kommit överens med grannen så att frågan från en anonym person om dennes anonyma granne nu är inaktuell.

Vill du fortsätta vara upprörd så får du vara det. Resten av världen skiter helt i det och vet som sagt inte ens vem du är. Att du säger att du inte kan släppa det är faktiskt bara skitsnack. Problemet finns bara i ditt huvud.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Javisst! @MetteKson visade på den delen av reglerna i #24.
Fel!
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Saken är ju den att ett forum är till för diskussioner mellan medlemmarna. Det är inte en frågelåda där man ställer en fråga, får svar och sen tar bort frågan. Vill man ha den typen av hjälp får man nog vara beredd att betala för den och ställa den till en lämplig jurist exempelvis.

Forumet däremot är till för att din fråga framöver kommer hjälpa fler i samma situation. Hade det bara varit du som skrivit i tråden hade det väl varit OK att ta bort kan jag tycka men när 10-20 andra personer har skrivit i den så är det ju inte enbart trådstartaren som bidragit, tvärt om. Ser man det så, är det lättare att förstå varför man inte kan ta bort tråden. Det gäller nog de flesta forum dessutom. Tänk om trådstartaren av forumtrådar som är hundratals sidor långa med mängder av deltagare bara skulle få för sig att "nä, nu tar vi bort tråden"?
Dumprat! Det här handlar inte om någon tråd med hundratals timmar av inlägg, det handlar om att jag vill rätta till fel i MIN text. Aldrig varit med om att ett forum som låser inläggen för all evighet och vägrar att ändra något trots att det är medlemmens egen text OCH på medlemmens egen begäran.
Hur ända in i H-E kan du stå bakom en sådan sak?
 

Bästa svaret

dont-forget-to-breathe-very-important.gif
 
  • Haha
RoAd
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast här har du helt enkelt fel! Du äger inget av det du publicerat här. Den rätten har du givit upp.
Nej där tar du fel. Den som skrivit ett inlägg, lagt upp bilder osv har upphovsrätten. Dvs jag avskriver mej inte inte upphovsrätten, det står i till och med i forumreglerna för detta forum.

Forum Regler:

§ 5.16 Upphovsrätt
Du har själv upphovsrätten till text och bild du lägger ut på Byggahus.se, men det innebär också en skyldighet att följa svensk lag och dessa regler. Byggahus.se och Eskilsson & Eskilsson AB har dock rätt att utan särskild ersättning använda material som har publicerats på Byggahus.se i det redaktionella arbetet.
 
Kompiz Kompiz skrev:
Dvs jag avskriver mej inte inte upphovsrätten, det står i till och med i forumreglerna för detta forum.
Vad har upphovsrätten med något att göra? Du önskar ju kunna förändra eller till och med ta bort det du publicerat och den rätten har du givit upp.

Kompiz Kompiz skrev:
Aldrig varit med om att ett forum som låser inläggen för all evighet
Så fungerar de flesta forum, inget konstigt.

Och varför håller du liv i tråden om du vill att den ska glömmas bort? :thinking:
 
Hep Hep skrev:
Fast det var du och ingen annan som fick upp den först i listan. Den fråga du hänvisar till var bara ett "va?" som du hade kunnat strunta i och som dessutom var för nästan två veckor sedan.

Jag försöker igen, fast jag gissar att du vägrar inse det nu med. Du har inget i dina inlägg (förutom ditt galna skrikande nu de sensate dagarna) du eller grannen behöver bry er om. Vi vet inte vilka ni är, vi vet inte var ni bor eller något annat som kan kopplas till er. Det enda vi vet är att en anonym gubbe på ett forum ställde en rätt oskyldig fråga på ett form, sedan kommit överens med grannen så att frågan från en anonym person om dennes anonyma granne nu är inaktuell.

Vill du fortsätta vara upprörd så får du vara det. Resten av världen skiter helt i det och vet som sagt inte ens vem du är. Att du säger att du inte kan släppa det är faktiskt bara skitsnack. Problemet finns bara i ditt huvud.
Det är fel av forumet att låsa texter, det är inte ens lagligt. Plus att det strider mot forumets egna regler. Alla som vill ändra eller dra tillbaks sina inlägg måste få göra det. Det är en rättighet man har som upphovsman enligt lag. Att TS kan ta bort frågan när som helst är "en risk" som alla borde vara medvetna om som skriver på ett forum.
 
Kompiz Kompiz skrev:
Alla som vill ändra eller dra tillbaks sina inlägg måste få göra det. Det är en rättighet man har som upphovsman enligt lag.
Kan du hänvisa till tillämpligt lagrum?

Nej antagligen inte... Om jag målat en tavla och givit bort den är jag fortfarande upphovsman till tavlan men det innebär naturligtvis inte att jag har rätt att ta tillbaka tavlan och förstöra den.
 
En Tavla? Ok det gäller ju samma för texter antar jag. Säljer du eller ger bort den så är det givetvis den nya ägaren som har övertagit den. Men det har vi väl inte gjort? Det står ju i forumreglerna att författaren äger upphovsrätten till sin text, inte forumet...
 
Kompiz Kompiz skrev:
Det står ju i forumreglerna att författaren äger upphovsrätten till sin text, inte forumet...
Ja det gör författaren. Det betyder inte att författaren ha rätt att ändra det denne publicerat. Jämför med tavlan du gjort och givit bort. Du har fortfarande upphovsrätten till tavlan men den du givit tavlan till äger den och bestämmer över om den ska ändras eller förstöras.
 
  • Haha
Kompiz
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ja det gör författaren. Det betyder inte att författaren ha rätt att ändra det denne publicerat. Jämför med tavlan du gjort och givit bort. Du har fortfarande upphovsrätten till tavlan men den du givit tavlan till äger den och bestämmer över om den ska ändras eller förstöras.
Köparen får dessutom hänga den var de vill, på toan eller vardagsrummet. Jämför med "Byggahus.se och Eskilsson & Eskilsson AB har dock rätt att utan särskild ersättning använda material som har publicerats på Byggahus.se i det redaktionella arbetet."

Däremot har inte DU rätten att plötsligt tycka att den där tavlan jag gjorde var verkligen "en tavla" och kräva att de lämnar tillbaka den/förstör den.
 
Jag vill rätta till en tråd jag skapade på felaktig grund men kan inte och du pratar sälja TAVLOR? Dum i huvudet? Det är väl ingen tavla vi talar om?! Visst de får gärna använda tråden till sitt "redaktionella arbete" om de vill, det har jag inte motsatt mig, jag vill som sagt bara rätta felen...

Man kan inte annat än misstänka att de få som öppet försvarar forumet i den här frågan också tillhör forumet på något sätt. Det luktar illa.
 
Redigerat:
Kompiz Kompiz skrev:
Man kan inte annat än misstänka att de få som öppet försvarar forumet i den här frågan också tillhör forumet på något sätt. Det luktar illa.
Det får lukta hur illa som helst man jag vidhåller min åsikt att forumet skulle försämras om det var möjligt att ändra gamla inlägg. Tänk hur obegriplig en tråd skulle kunna bli om alla när som helst skulle kunna ändra på sina inlägg.
 
Så länge folk gör det på ett vettigt sätt fungerar det. Men uppenbarligen var ju inte TS ute efter att lägga till ett förtydligande, utan att förstöra tråden. Så i det här fallet skulle det inte har varit lämpligt. Men det finns definitivt fördelar med möjligheten i vissa lägen. Men det kräver en hel del av medlemmarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.