Jag har en "vanlig" villatomt om 700kvm med huset i mitten. I ena hörnet på tomten har jag en parkering ca 12 * 5 meter där långsidan gränsar mot min granne. Gränsen är i norrläge.

Nu vill min granne bygga en friggebod dikt an mot min parkering. Jag kan spontant inte komma på något skäl varför han inte skulle få göra det. Vi "tittar" typ aldrig ditåt och bygget blir ju på hans tomt.

Frågan är ifall jag glömt att tänka på något? Annars säger jag ja till bygget.

Kan friggeboden på ngt sätt minska värdet på min fastighet? Hur skulle ni göra?
 
Se till att få ett skriftligt intyg att ni får placera en friggebod /attefallshus/carport nära tomtgränsen i framtiden om det önskas kanske ?
 
  • Gilla
Anders Holmstrom och 4 till
  • Laddar…
D09
Ha i åtanke på att grannen ska ha möjlighet att underhålla. Dvs nyttja din tomt för detta.
 
  • Gilla
byggarätt och 1 till
  • Laddar…
jag tycker du skall godkänna. EN fundering är ju att om boden står direkt i tomtgräns, så kommer det troligen ett takutstick som kommer in på din parkering. För det första så behöver grannen rent formellt ett srvitut, för att ha rätt till det. Dvs. om en framtida ägare till din fastighet inte gillar taket, så kan din granne får problem.

Att registrera ett servitut kostar typ 800 kr.

men viktigare kanske är, om taket kan störa för dig, hur högt kommer det? Risk att slå huvudet i det när du stiger ur bilen?

Hur blir det med vatten från taket, kanske inte så kul om du får all vatten in till din parkering, från hela taket, eller snöras.

Det där är ju lösbara problem, men det är bra om ni reglerar det innan bygget.
 
  • Gilla
Solari
  • Laddar…
Det bästa är väl alltid att ställa sina hus en liten bit in på den egna tomten så att man sköta dem från sin egen mark. Just byggnader i tomtgräns känns som en bra grund för osämja. Typiska problem brukar vara att grannen är sur för att du skottar upp snö för nära hans hus så att det skadar fasaden eller att du blir sur på att grannen inte vårdar fasaden så att du tvingas se ett slitet hus varje dag som du kommer hem. Om grannen sätter huset 0,5-1 meter in på sin tomt så ska dina snöhögar sluta en bit i från hans hus och om han inte vårdar fasaden kan du alltid sätta upp ett staket eller en spaljé med klätterväxter så att du slipper se eländet.
Så se till att flytta in huset en liten bit för allas trevnad.
 
  • Gilla
e.bitar och 12 till
  • Laddar…
Tack för alla tips. Ja, jag får ju förvarna om att snö kan komma att ligga emot fasaden. Sedan ska jag be honom att bygga så att inget tak lutar ner mot min tomt (vill ju inte ha bilen snöbombad). Bra med taket att det inte ska vara risk att slå i det.

Om han placerar huset 1 meter in på sin tomt (de har en liten tomt) så finns det ju en risk att de lägger diverse skräp på baksidan och då är det väl bättre att ha huset direkt i gräns. Vad gäller misskötsel bedömer jag risken som liten då husen ligger i ett förhållandevis prominent område med nybyggda hus.
 
Alltså, ser egentligen inga skäl varför han inte skulle få bygga i tomtgräns. Men vill ju inte riskera att ångra mig i efterhand :)
 
Klart din granne vill "maxa" sin tomt. Inga konstigheter i det. Men det KAN bli bekymmer i framtiden. Det har vi sett i ett antal trådar här på BH. Det säkra kortet är att hålla sig till standardiserade mått som reglerar detta.
 
Tänk även på att om du brukar parkera med dörren mot hans tomtgräns så blir den yta som dörren kräver "förbrukad", du tappar i praktiken en bra bit av din parkeringsyta för att det behövs lite utrymme mot grannens bod. Enligt min åsikt bör friggeboden placeras ungefär en halvmeter in, så att de kommer åt att gå på sin egen tomt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Parkeringen är 4,5 meter bred och gott om utrymme utan att jag behöver svänga in dörren eller kliva av in på deras tomt.

vi ska även bygga ett plank i tomtgräns mellan oss vilket det tänkte skulle ansluta till friggeboden. Om boden står en bit in så blir det kanske en liten konstig konstruktion?

Vad är det för bekymmer som kan uppstå? Ni som vet? För jag hittar inget...
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Om du planerar ett plank mot grannen så kanske du inte vill att grannens hus får ett fönster in mot din tomt. Så det kan du kanske försöka få med som ett villkor. Sen tycker jag också som redan nämnts att du ska be att få en skrivelse som ger dig rätt att bygga motsvarande byggnad på din tomt.
 
D09
Ni verkar ha en bra relation grannar emellan och ser med det inga problem.

Risken finns att t ex grannen flyttar och det flyttar in århundradets idiot som tar sig alla friheter och som du kanske avskyr som pesten

Då kanske det inte är lika roligt att grannen/ idioten aka pesten kommer in på din fastighet.

Då gäller förmodligen inga skriftliga åtaganden om att få bygga friggebod men jag kan ha fel
 
Om det ändå ska vara ett plank på resten av tomtgränsen är det ju inget problem att ha det i tomtgräns förståss, förutsatt att taket inte sticker ut för långt.

Det är alltid lättare att få bra råd om man delger all information från början. Ett plank hela vägen och förrådet en bit in skulle göra att det blir nödvändigt att sätta förrådet mer än 50 cm in, för att ge utrymme för underhåll, man behöver ju ha plats för rumpan också när man ska måla om.

Men skriv gärna ett papper där det framgår vem som ansvarar för underhåll av plank (varsin sida?) resp den vägg av förrådet som vetter mot dig. Ska din fastighet ansvara för den väggen, eller ska grannen ges rätt att vara på din tomt för att sköta underhållet?

Fundera på vad de olika alternativen innebär för er. Om din fastighet ansvarar innebär det ju att du kan bygga en vedförvaring, cykelställ eller sätta en klätterros mot planket och bodväggen om du vill, i annat fall måste ytan hållas fri så att grannen kan sköta om den, men du slipper arbetet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Jag hade nog begärt att takutsprånget inte ska sticka in på din tomt.

4,5m innebär ju plats för två bilar om man backar in den ena och kliver in på passagerarsidan efter att man kört ut. Den möjligheten minskas om du får en vägg dikt an.

Kan du bygga ihop en carport med grannens frigga? Då kanske det kan bli en både snygg och optimerad lösning.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
pelpet skrev:
Kan du bygga ihop en carport med grannens frigga? Då kanske det kan bli en både snygg och optimerad lösning.
Kan vara en bra idé, men det är inte tillåtet att bygga ihop en friggebod med en annan byggnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.