hempularen skrev:
Det där med friggebod och brandskydd.

Mig veterligen finns inget annat krav vad gäller placering av friggebod än att OM den kommer närmare gräns än 4,5m, så måste man ha ett godkännande av grannen. Det finns inget i reglerna om att dte inte får finnas en byggnad nära gränsen hos grannen. På samma sätt så får man inte placera den direkt mot huvudbyggnaden, men det finns inga regler om 8 - 9m från huvudbyggnaden. Ställer du den en meter ifrån så är det OK, troligen även 20cm ifrån, men där finns en gråzon.

Så om grannen vill bygga en friggebod vid gränsen så minskar det inte mina möjligheter att bygga på min tomt.

Det är tänkbart att man inte får bygga ihop friggebodar vid tomtgränsen, men egentligen finns det inget tydligt som förbjuder det i regelverket.
Du blandar mellan rätt och fel.
Grundkravet på avstånd mellan byggnader är 8 m och har varit det en längre tid - när jag efter högskolan började arbeta som brandingenjör gjorde man skillnad på komplementsbyggnader och tillät ett avstånd på 5 m. Numera gör man ingen skillnad på byggnad och byggnad oavsett var fastighets/tomtgränsen går.

Men avståndet mellan småhus, mellan komplementbyggnader eller mellan komplementbyggnader och småhus kan vara mindre än 8 meter om de uppförs enligt tabell 5:611, BBR 23. Detta gäller även för byggnader med högst två våningsplan och som endast innehåller verksamhetsklass 1 eller 3, kontor och bostäder. Jag vill inte hävda att det finns någon gråzon i det här fallet eftersom byggreglerna återges rätt så tydligt i BBR.

Att ställa två separata byggnader direkt mot vararandra är ok, men inte utan brandtekniska åtgärder.

Det här med 4,5 m till tomtgräns är inget som återfinns i boverkets byggregler. Det är snarare en praxis för att slippa få husägare som gör fel.
 
Redigerat:
Men poängen är att det finns inga krav på brandskydd av friggebodar, det finns inget i regelverket som reglerar var jag får bygga min friggebod som är relaterat till brandskydd. Det finns inget i regelverket som reglerar konstruktionen av en friggebod.

Regeln om 4,5m från tomtgräns och grannetillstånd, finns i PBL specifikt under paragrafen som hanterar friggebodar.
 
Redigerat:
Jag försökte bygga en dubbel friggebod med en granne på gemensam tomtgräns .
Ung och grön trodde jag på människans goda sidor!
Då dök kommunens handläggare upp och ställde till en konflikt mellan mig och min gode granne!
Den tomtgräns vi fått utsatt av kommunen visade sig felaktig och kommunen såg till att grannen anmälde mig och det var bara att sälja o flytta!

Om kommunens lantmätare inte skapat denna galenskap hade jag fortfarande haft en god vän o granne.
Det historien och uppsamlade liknande incidenter på trådar i samtal lärt är ... Följ alltid regler och undvik fastigheter trängre än att frestelsen placera attefall o friggebodar o garage blir för stark!

När fastigheterna krymper så uppstår gnissel och tom handläggare o teknisk personal använder regelproblem för att se till att obehövliga konflikter uppstår...

Det känns tråkigt att behöva berätta min berättelse men den är klockren i TS beskrivning och fråga..

Går det låta en granne ställa en friggebod på Tomtgräns ? Svar följ reglerna 😃 Lycka till
 
  • Gilla
Anders Holmstrom
  • Laddar…
Det där med "jag kör med sunt förnuft" och "det är bra mycket roligare att vara tillmötesgående" funkar inte när det gäller så personliga och viktiga saker som folks tomter. Det kommer bli konflikt med tiden, tro mig! Oavsett hur bra relation just ni tycker att ni har idag.
 
  • Gilla
Bagarn och 1 till
  • Laddar…
BBR anger de regler som gäller för byggnader. Plan och bygglagen (PBL) definierar byggnader enligt följande:
"byggnad: en varaktig konstruktion som består av tak eller av tak och väggar och som är varaktigt placerad på mark eller helt eller delvis under mark eller är varaktigt placerad på en viss plats i vatten samt är avsedd att vara konstruerad så att människor kan uppehålla sig i den..."

Friggebod är att betrakta som en byggnad och omfattas alltså av BBR.

Men du kanske inte behöver bygglov om du placerar den 4,5 m från grannenstomt :) Tack för hänvisningen

Enligt definitionen i PBL behöver inte en konstruktion ens ha väggar för att vara en byggnad. Det räcker med ett uppstolpat tak som exempelvis en öppen carport.
 
Sambygg så du får en carport eller ett garage på din sida och att ni delar "taket". Då kan du nyttja grannens vägg till att hänga upp saker på. Blir säkert en mer tilltalande byggnad åxå. Materialkostnaden för dig blir några stolpar och taket.

Vet för övrigt en vän vars granne fick tillåtelse (tror jag) att bygga vid tomtgräns. Det blev mkt snöras m.m. in på vännens sida..
 
folkeorg skrev:
Sambygg så du får en carport eller ett garage på din sida och att ni delar "taket". Då kan du nyttja grannens vägg till att hänga upp saker på. Blir säkert en mer tilltalande byggnad åxå. Materialkostnaden för dig blir några stolpar och taket.

Vet för övrigt en vän vars granne fick tillåtelse (tror jag) att bygga vid tomtgräns. Det blev mkt snöras m.m. in på vännens sida..[/QUOTE

Rekommenderas inte!!!!
 
Det känns som att det börjar gå till överdrifter med alla katastrofer som kan ske bara för att en friggebod ligger i tomtgränsen. TS har ju fått en del bra råd som t.ex. att friggeboden byggs så att snöras ej kan ske till grannfastigheten.
Sen angående påstådd värdeminskning, kan det inte ge en värdeökning ifall tomtägaren får tillstånd att själv uppföra en friggebod vid tomtgränsen. Det borde kunna vara mer värt än att grannen har en bod som gränsar till parkeringsplatsen och knappast är särskilt störande.


Jag är säker på att de allra flesta byggen av bodar inom 4,5 meter från tomtgränsen inte leder till några problem för grannen. Ni som ser katastrofer vågar ni ut och åka bil. Det sker ju bevisligen massor med dödliga bilolyckor varje år. Sen tycker jag att det måste vara jobbigt att aldrig kunna diskutera med grannen utan att hela tiden hålla på att fundera vad olika lagar kan säga.
 
Starmac skrev:
Jag har en "vanlig" villatomt om 700kvm med huset i mitten. I ena hörnet på tomten har jag en parkering ca 12 * 5 meter där långsidan gränsar mot min granne. Gränsen är i norrläge.

Nu vill min granne bygga en friggebod dikt an mot min parkering. Jag kan spontant inte komma på något skäl varför han inte skulle få göra det. Vi "tittar" typ aldrig ditåt och bygget blir ju på hans tomt.

Frågan är ifall jag glömt att tänka på något? Annars säger jag ja till bygget.

Kan friggeboden på ngt sätt minska värdet på min fastighet? Hur skulle ni göra?
Tänk på underhållet av byggnaden, är byggnaden på tomtgräns och det behöver målas som exempel, kan detta enbart ske om din granne kan stå på er tomt och måla. Alternativ att ni gör ett gemensamt projekt av det, grannen får friggebod ni får carport.

Resultatet av möjligheten att bygga på/till tomtgräns kan ses i bl.a. Tyskland, där det finns en stor mängd civilprocesser mellan grannar som inte kan komma överens om hur saker och ting skall skötas.
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Sett några förfärliga exempel på "sambyggda" garage där man tydligen inte varit överens om färgsättningen. Det ser inte klokt ut när halva garaget är bäbisrosa och den andra i något helt annat. I beräkningen måste finnas att man kan få nya grannar vilken dag som helst. Då spelar det ingen roll hur trevlig den förra var.
 
  • Gilla
bisamråtta och 1 till
  • Laddar…
Underhållsfrågan:

Om jag tillåter en granne att bygga nära eller på tomtgränsen, då tillåter jag givetvis också grannen att komma in och måla från min sida, det sker ju typ några dagar var tionde år. vad är problemet?

Det kan bli ett problem för grannen, för om jag säljer, eller blir orimligt sur på grannen, så kanske han inte får komma in och måla mer. Men det är ju grannens risk?

Sedan har man då den rätt begränsade risken att grannen kanske tycker att målarfärg är överskattat, så att väggen får förfalla, det kan hypotetiskt vara ett problem.
 
Madlen Frederich skrev:
Resultatet av möjligheten att bygga på/till tomtgräns kan ses i bl.a. Tyskland, där det finns en stor mängd civilprocesser mellan grannar som inte kan komma överens om hur saker och ting skall skötas.
Skulle vara intressant med en siffra för med tanke på att det antagligen finns flera miljoner villor i Tyskland så antar jag att även en relativt stor siffra ger en mikroskopisk andel av alla grannar som hamnar i tinget med varandra. Med en så liten andel så skulle inte jag använda den siffran i avskräckningssyfte.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.