Excel
Jag skulle vara skeptisk att tillåta ett bygge dikt an tomtgräns. Ca en 20-30 cm in är väl lämpligt. Det är bra avstånd och grannen får inte plats att placera en massa skit mot din tomt.
 
Redigerat:
ANTINGEN i tomtgräns ELLER 4,5 meter in är mitt råd.

Dom där mellantingen med en meters remsa är en styggelse :( perfekt för grannen att lägga bråte bakom som hen slipper se, men du har som utsikt.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Hemmakatten
Jag är nog den mer griniga och pessimistiska typen som bara ser problem med en friggebod på tomtgränsen. Jag skulle tycka det var värdeminskande för fastigheten eftersom det innebär att nuvarande eller framtida ägare begränsas i sitt eget byggande av friggebod, carport eller annat. Jag skulle hålla mig till detaljplanens regler.
 
Jag håller med det som sagts i flera tidigare inlägg, ställ som krav att den ska vara en meter in från tomtgränsen, och ingen taklutning in mot din tomt. En meter är ett lagom avstånd, då kommer grannen åt att underhålla både friggeboden och planket. Om grannen förvarar massa bråte mellan tomtgränsen och sin friggebod gör det väl inget då ni kommer att bygga plank? Dem här kraven skulle jag ställa, de tycker jag är rimligt och jag tror inte jag skulle ångra mig.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Om inte grannens bygge inte innebär någon fördel för dig skulle jag vara mycket tveksam. Finns det något du kan få i utbyte?
 
Som flera har sagt, ett par dm in på hans egen tomt är bra.

På landet ville vi bygga en bod nära tomtgränsen, men grannen hävdade 4,5 m och så blev det naturligtvis. Det utrymmet blev perfekt för oss att ha som vedupplag och ha all möjlig bråte på.

Jag tror mig veta att han ångrar sig idag, men det var hans beslut.
 
Starmac skrev:
Jag har en "vanlig" villatomt om 700kvm med huset i mitten. I ena hörnet på tomten har jag en parkering ca 12 * 5 meter där långsidan gränsar mot min granne. Gränsen är i norrläge.

Nu vill min granne bygga en friggebod dikt an mot min parkering. Jag kan spontant inte komma på något skäl varför han inte skulle få göra det. Vi "tittar" typ aldrig ditåt och bygget blir ju på hans tomt.

Frågan är ifall jag glömt att tänka på något? Annars säger jag ja till bygget.

Kan friggeboden på ngt sätt minska värdet på min fastighet? Hur skulle ni göra?

I Boverkets byggregler (BBR) finns ett kapitel om skydd mot brandspridning mellan byggnader.

Om man ska bygga i tomtgränsen måste man göra det så att risken för brandspridning till grannen begränsas. Hans friggebod kan alltså påverka dina möjligheter att bygga på din sida. Men om du inte planerar för att bygga inom 8m från hans friggebod så är det ju inga problem.
 
Tyvärr så kommer ju du i framtiden åka på brandkrav om du ska göra något i närheten av det hörnet på tomten så därför hade jag personligen sagt nej om de inte kan påvisa att de når upp till minst EI30 på fasad, takfot och ev fönster/dörrar. Men samtidigt så åker ju du ändå på kraven när du ska bygga.
 
  • Gilla
Älvdansen
  • Laddar…
Senior skrev:
Som flera har sagt, ett par dm in på hans egen tomt är bra.
TS har ju skrivit att det planeras ett plank i tomtgränsen, och som jag förstod det så avsågs friggebodens vägg bli en 'del' av planket. Så att bygga det lite innanför tomtgränsen blir rätt opraktiskt. Planket tar ju även bort argument som att parkeringen blir mindre då inga dörrar kan öppnas mot boden. Dörrarna lär inte kunna öppnas mot planket heller.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Jag tycker sånt här är knepigt och kan skapa osämja i framtiden. Man ska alltid skilja på sina egna saker.. och om det vore min granne så hade jag sagt att du får placera den ex 80 cm in på tomten för att kunna utföra undehåll osv..det är väl en sak om ni gjort en varsin friggebod och byggt de som "en" byggnad. Du vet ju inte vika ideer du kommer på under åren.. du kanske vill ha upp ett staket eller göra en sjysst mur vid infarten.. LÅS INTE dig själv.. lycka till ☺
 
  • Gilla
MichaelOberg
  • Laddar…
TS du undrar om grannens byggnad i tomtgräns kan minska värdet på din fastighet. Svaret är: JA självklart. Alla vill optimera sina tomter. Vi gör det inom reglerna brukar jag resonera. Om ni kör utanför reglerna så kostar det. Du vill ge rabatt för att du gillar grannen. Men ett pris finns likafullt. Jag hade sagt nej, men du måste själv bestämma. Försök tänka in i framtiden vad du kan tänkas vilja göra med din fastighet. Om du säljer får du mindre betalt, det kan du räkna med.
 
  • Gilla
MichaelOberg
  • Laddar…
Sir Duke skrev:
Om du säljer får du mindre betalt, det kan du räkna med.
Hur kan du vara så säker på det. Själv tror jag inte det påverkar ifall bilparkeringen avgränsas av ett plank eller ett plank med en friggebod som en del av planket.
 
Tänk på brandrisken också om någon har levande ljus där...eller om något elfel eller åskan slår ner. Friggeboden är ju brandklassad och har dubbelgips och se till att inga fönster är åt ditt håll. Jag hade nog valt 1 me från tomtgräns för att vara säker. Och som sagt se till att vatten inte rinner rätt ut så det hamnar på din tomt. Eller snön...se till att det är snö-tak-rasskydd. Lycka till.
 
  • Gilla
MichaelOberg
  • Laddar…
Vi har byggt vårt förråd ca 50 cm från tomtgräns. På andra sidan gränsen står grannarnas förråd, ca 50cm från gränsen, som delas av ett staket. Perfekt för oss båda som har ett dolt ställe att gömma undan lite bråte på...
 
  • Gilla
Johnsson 56 och 2 till
  • Laddar…
Wow, ämne i veckobrevet inte illa.

Tack för alla svar. STORT TACK angående garagenämnandet. Vi hade lite dåligt med klirr i kassan efter husbygget och valde att inte bygga garage initialt. Dock så är det mycket möjligt att vi vill bygga senare och i så fall kan grannens friggebod kanske sätta stopp. Jag har kontaktat byggkontoret för att få korrekta uppgifter. Trist att (eventuellt) behöva säga nej då det är en trevlig granne och de har en liten tomt :(
 
  • Gilla
Enolf
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.