M Mikke 12345 skrev:
Kan vara fallet. Vad hade du gjort?
Ärligt talat så vet jag inte. Det är en extremt svår människotyp att hantera och tror väl kanske att en sån här människa alltid ser till att ha en ärkefiende. Man får hoppas att det går över och att han hitar någon annan att reta sig på.

Om man har gjort två tidigare försök till medlingar så ser det kanske inte så ljust ut med den taktiken. Att bedriva beskyddarverksamhet på 20 mils avstånd är väl inte heller någon framkomlig väg.

Personligen hade jag kanske skjutit in mig på att antingen försökt hitta en ny bostad via samma hyresvärd med hänvisning till osämjan och med motiveringen att man inte går förbi någon kö eftersom man lämnar en annan lägenhet till någon annan.

Alternativ så hade jag pratat ihop mig med grannarna och försökt hitta någon annan som kanske haft liknande problem och sen ta det därifrån. Är man ensam när man pratar med värden så är det nog lätt att det blir ord mot ord. Är man flera stycken så bir saken en helt annan.

• Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
M Mikke 12345 skrev:
Hej,

Är en trogen medlem här på forumet sedan 2014 som för första gången har en något udda fråga. Har gjort detta konto enbart för detta ämne.
Jag har ett syskon som blir trakasserad av sin granne. Allt startade med att denne blev tillsagd om ett regelbrott (hyres lgh).
Det har nu ca 1år senare spårat ut helt med spikar som läggs ut bakom däck , olika typer av jävelskap så som anmälningar av borttappade id-handlingar/pendlarkort och osanna störningsanmälningar bara för att jäklas.
Allt är polisanmält och meddelat till hyresvärden men läggs ner pga av brist på bevis.
Jag har en lång stubin men nu är måttet rågat för min del och jag kommer att behöva blanda mig in i denna soppa.

Personen som trilskas är enligt mina efterforskningar, singel , <35 och egen företagare. Jag har diverse bekanta på olika myndigheter men allt jag hittar är en klanderfri medborgare.
Vad gör man??

Jag kommer under nästa vecka att åka till denna person (10-20mil från mig) för att påtala att det den gör inte är ok , både för att det ska komma från någon annan än mitt syskon och för att få personen att förstå att mitt syskon inte är ensamt i detta. Kommer självklart att hålla god ton och ge denna person mitt telefonnummer (reserv abonnemang och telefon)
Utfallet av denne persons reaktion kommer att sätta stämpeln på hur detta kommer att arta sig. Jag tar väldigt gärna råd från er då jag inte känner att en sådan fråga får bästa svaren på Flashback..
Mitt syskon har inte möjlighet att flytta än på 1,5år pga av studier och väntat länge i kö på just denna typ av lägenhet på grund av vissa tillgänglighetskrav.

Mvh/M

[bild]
Lössläppt hund som det startade med är väll nått man kan ryta på en gång så lär den andra sig att det inte är ok för grannsämjan. Är själv hundrädd för hundar som vars mankhöjd är högre än mitt knä. Men han låter sjuk i huvet.
Jag skulle rekommendera att ditt syskon eller du ringer till brottsofferjouren, de kan nog ge bra tips. Brukar de göra när polisanmälan gått ner. Hemskt granne!

P
M Mikke 12345 skrev:
Lössläppt hund utan koppel på gemensam innergård
Var hunden aggressiv mot grannen?
Finns det regler om hundhållning på innergården?

P
M Mikke 12345 skrev:
Att filma hur som helst på allmänna områden är inte helt ok
Jodå, det är helt OK. Det finns inga lagar som förbjuder bildupptagning på allmän plats (förutom ett fåtal undantag som knappast är relevanta, som t.ex. skyddsobjekt).

P
J J Vos skrev:
Beroende på hur samtalet går kan ni eventuellt antyda att bi inte har vågat berätta för släkten och det är smartare att bli kompisar än att ta fighten med din familj?
"För jag har många bruschor", eller?

P
F FruNilsson skrev:
Om det finns en anledning kan vi kanske lösa det här o nu så det får ett slut.
"Utse din sekundant och bestäm en plats".

P
C Carlf81 skrev:
Hur tänker du att en dylik fullmakt konstrueras rent juridiskt?
Man kan ju alltid drämma till med en generalfullmakt.

Avtalslagen reglerar hur fullmakter ska utformas.

En bekant hade en syster som trakasserades av en granne som verkade "normal" med liknande saker vandaliserade fordon och kränkningar och hot.
Han löste det med att ta 1 veckas semester från jobbet.
Åka dit och övervaka grannen.
När grannen skulle till och göra jävulskap på fordonet på kvällen/natten så konfronterade han honom.
Grannen hotade men åkte på rejält med stryk.
Trakasserierna upphörde och blev inte ens nån anmälan.

• Gilla
  • Älska
Fartland och 3 till
  • Laddar…
M Mikke 12345 skrev:
svårt att övervaka så som parkeringen ser ut , har inte riktigt råd med en tesla heller som spelar in runt bilen..
Är själv nyinsatt i ämnet men då syskonet berättat vad denna person sagt/ropat vid ett flertal tillfällen så finns inte så många andra misstänkta. Att filma hur som helst på allmänna områden är inte helt ok så det är knepigt. Jag tror att OM (stort OM) det är fel person så kommer det inte att göra någon större skada då jag absolut inte tänker hota eller på något annat vis göra mig osams med någon. Jag hoppas att detta ska ge mig en bättre känsla av vem personen är men mest att visa att mitt syskon inte är ”ensam” vilket annars är vanligt i en studentstad.
Är som sagt rådvill och söker därför tips och inputs.
Mvh/M
https://www.lawline.se/answers/far-jag-fotograferafilma-personer-pa-allman-plats

Filma på.

Vilken skitsituation... :(

Jag har egentligen inget råd om hur du ska hantera grannen, mer än att du nog ska vara inställd på att ett möte med denne inte alls kommer gå som du tror eller hoppas, oavsett om det är föranmält eller ej.

Det jag däremot skulle vilja råda dig till är att ta ett allvarligt snack med ditt syskon om du inte redan har gjort det. Syftet är att få fram sanningen, hela sanningen och inget annat än sanningen. Någon ställde en fråga om du trodde att syskonet kan ha.... friserat...? storyn lite grann och jag har för mig du svarade något i stil med att det inte är omöjligt. Det behöver inte nödvändigtvis vara så att syskonet medvetet ljuger, men saker och ting kan ha missuppfattats. Jo jag vet, spikar i däcken och kastade glåpord är rätt tydliga, men jag antar att det finns mer detaljer i historien än så.
Be ditt syskon berätta om allt som hänt och försök hitta hål i historien, spela djävulens advokat. För innan du pratar med grannen så måste du verkligen se till att ha hela bilden, du måste veta exakt vad som faktiskt har hänt, annars är du ute på tunn is över djupt vatten från början.

Vad du sen bestämmer dig för att göra får du naturligtvis basera på den info du får fram, men OM du ska möta grannen tror jag på ett föranmält möte på neutral mark och att tala om vem eller vilka som kommer vara med från er sida. Be även grannen ta med någon så att denne inte hamnar i numerärt underläge, eller åtminstone inte blir ensam mot er.

• Gilla
GammelMan99 och 1 till
  • Laddar…
Alebaleportocale
Jag måste bara fråga varför vill inte syskonet flytta?

Alebaleportocale Alebaleportocale skrev:
Jag vet inte hur det är i TS fall, men det är inte lätt att få tag i lägenheter på vissa orter. Köerna kan vara flera år till en del områden. Om TS syskon fått en bra lägenhet i ett område där hen trivs så har jag stor förståelse för att hen inte vill flytta. Jag tycker också det känns blir fel att den skötsamma (eller hur man nu ska uttrycka det) är den som ”tvingas” bort.

• Gilla
Vildparti
  • Laddar…
P
oobum oobum skrev:
[länk]

Filma på.
Jag vill tillägga att man måste följa kamerabevakningslagen.

K
Ts skrev tidigare att det var för långa köer så den utvägen är körd

• Gilla
Alebaleportocale
  • Laddar…
Det står faktiskt i första inlägget.

• Gilla
Bjoellander
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.