M Mikke 12345 skrev:
Hej,

Är en trogen medlem här på forumet sedan 2014 som för första gången har en något udda fråga. Har gjort detta konto enbart för detta ämne.
Jag har ett syskon som blir trakasserad av sin granne. Allt startade med att denne blev tillsagd om ett regelbrott (hyres lgh).
Det har nu ca 1år senare spårat ut helt med spikar som läggs ut bakom däck , olika typer av jävelskap så som anmälningar av borttappade id-handlingar/pendlarkort och osanna störningsanmälningar bara för att jäklas.
Allt är polisanmält och meddelat till hyresvärden men läggs ner pga av brist på bevis.
Jag har en lång stubin men nu är måttet rågat för min del och jag kommer att behöva blanda mig in i denna soppa.

Personen som trilskas är enligt mina efterforskningar, singel , <35 och egen företagare. Jag har diverse bekanta på olika myndigheter men allt jag hittar är en klanderfri medborgare.
Vad gör man??

Jag kommer under nästa vecka att åka till denna person (10-20mil från mig) för att påtala att det den gör inte är ok , både för att det ska komma från någon annan än mitt syskon och för att få personen att förstå att mitt syskon inte är ensamt i detta. Kommer självklart att hålla god ton och ge denna person mitt telefonnummer (reserv abonnemang och telefon)
Utfallet av denne persons reaktion kommer att sätta stämpeln på hur detta kommer att arta sig. Jag tar väldigt gärna råd från er då jag inte känner att en sådan fråga får bästa svaren på Flashback..
Mitt syskon har inte möjlighet att flytta än på 1,5år pga av studier och väntat länge i kö på just denna typ av lägenhet på grund av vissa tillgänglighetskrav.

Mvh/M

[bild]
En idé kan vara att spela in ert samtal på din telefon, alltså mötet er emellan. Prova någon dag innan, det kanske går att spela in via handsfree då det troligtvis inte låter mycket med telefonen i fickan.
Eller så får du helt enkelt hålla telefonen i handen bredvid dig och spela in, skärmen kan vara släckt ändå så det är inget som syns.

A
F FruNilsson skrev:
Ja det krävs faktiskt. Om man vill yttra sig i sak o att någon ska lyssna. Annars blir det bara pannkaka; du bor inte här, du har ingen rätt osv,
Aha du menar så inte vederbörande börjar gasta om hemfridsbrott mm?

Att åka dit och prata trevligt med grannen känns rätt meningslöst när det redan varit två möten om detta. Varför skulle han ändra sig för att du kommer dit och ber snällt?
Ska det vara någon mening att du kommer dit som storebror, så får det nog vara något form av hot som du framför.
Då gäller det så klart också att du är redo att verkställa hotet om det inte blir någon ändring.

Kanske ska lägga till att jag tycker det är en dålig idé.

Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Grannen kanske tror att syskon hatar hundar och vill få bort honom och hund från området?
Nästa gång de ses kanske de kan vara läge att fråga om att klappa? Vänlig gest som visar att hund inte är hatad och egot gödas hos grannen som har en tillräckligt "attraktiv" hund för att vilja klappas

• Gilla
maria01
  • Laddar…
Nissens
Tycker att det känns rätt konstigt att du skall lägga dig i detta över huvud taget. Det är ditt syskons problem, och du vet inte om du fått en objektiv bild av vad som hänt. Bättre att du stöder och supporterar ditt syskon istället.

Du skaffar ett nytt konto här för att beskriva problemet, dessutom ett tillfälligt mobilnummer och telefon så att syskonets granne inte kan identifiera dig. Utöver det vet du inte ens att grannen ligger bakom de händelser som inträffat. Samtidigt säger du att du inte är rädd för våld, men något är du ju uppenbarligen rädd för... till och med här i tråden..

Det låter snarare som att du kan skapa ännu mer problem, nästa steg är kanske att ditt syskons granne dyker upp hos ditt syskon med anonyma människor också...

Situationen med hunden vet man ju inget om heller, gissar att det inte är en Chihuahua det handlar om...

Nä, lägg ner bara...

• Gilla
steve5432 och 1 till
  • Laddar…
M
T Takfönster skrev:
Grannen kanske tror att syskon hatar hundar och vill få bort honom och hund från området?
Nästa gång de ses kanske de kan vara läge att fråga om att klappa? Vänlig gest som visar att hund inte är hatad och egot gödas hos grannen som har en tillräckligt "attraktiv" hund för att vilja klappas
mitt syskon har själv hund så det tror jag inte.

• Gilla
Vildparti
  • Laddar…
TS, jag har full förståelse för om du vill åka dit. Det hade jag förmodligen också gjort i din situation. Det är inte förrän du träffar denne som du kan bilda dig en egen uppfattning om läget.

Du verkar omdömesgill nog att kunna avgöra hur du ska bemöta personen när du väl ser vem det är och agera utifrån det.

Hoppas att du vill berätta hur det gick sedan, hoppas att det går bra.

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
M
Tack för all kloka råd.
Har lite att fundera på.
Mvh/ M

K
M Mikke 12345 skrev:
Tack för all kloka råd.
Har lite att fundera på.
Mvh/ M
Lycka till

Hej!
Har läst en del svar men inte alla, liite långt! Jag antar att det är en hyresrätt det handlar om!? Det jag skulle rekommendera dig att göra är att du kontaktar hyresvärden på orten, då inte nöja dig med kundcentret eller motsvarande och inte muntligt utan skriftligt tillställa styrelse och den lokala VD all relevant information, som helst går att bevisa, men framförallt att ditt syskon är beredd vidimera och att vidhålla sin anmälan. Kan ni få ytterligare hyresgäster som alla kan vidimerar störningen är det bra/nästan nödvändigt. Allvarliga störningar ska anmälas till fastighetsägaren med hänvisning till Jordabalken (JB) 12 kap. 25 § se sedan vidare till §§ 42 och 43. Viktigt att ni är sakliga, att ni önskar få rättelse samt om rättelse inte sker, att ni önskar få frågan bedömd av domstol (Hyresnämnden). Oerhört viktigt att ditt syskon står fast vid sin anmälan, för detta är mycket kostsamt för fastighetsägaren men det finns en skyldighet för fastighetsägaren att agera. Sedan får ni hoppas på att ditt syskon inte "glömt" något väsentligt i sitt eget agerande.

Karlia
P Peppematte skrev:
Hej!
Har läst en del svar men inte alla, liite långt! Jag antar att det är en hyresrätt det handlar om!? Det jag skulle rekommendera dig att göra är att du kontaktar hyresvärden på orten, då inte nöja dig med kundcentret eller motsvarande och inte muntligt utan skriftligt tillställa styrelse och den lokala VD all relevant information, som helst går att bevisa, men framförallt att ditt syskon är beredd vidimera och att vidhålla sin anmälan. Kan ni få ytterligare hyresgäster som alla kan vidimerar störningen är det bra/nästan nödvändigt. Allvarliga störningar ska anmälas till fastighetsägaren med hänvisning till Jordabalken (JB) 12 kap. 25 § se sedan vidare till §§ 42 och 43. Viktigt att ni är sakliga, att ni önskar få rättelse samt om rättelse inte sker, att ni önskar få frågan bedömd av domstol (Hyresnämnden). Oerhört viktigt att ditt syskon står fast vid sin anmälan, för detta är mycket kostsamt för fastighetsägaren men det finns en skyldighet för fastighetsägaren att agera. Sedan får ni hoppas på att ditt syskon inte "glömt" något väsentligt i sitt eget agerande.
Det har varit möten med hyresvärden som är informerad.

K
Karlia Karlia skrev:
Det har varit möten med hyresvärden som är informerad.
Kan kanske bli annan utgång om man kontaktar tex vd . Ts nämner bara att hyresvärden är kontaktad inte vem på hyresvärden. Kan vara stor skillnad på vem man pratar med där . Jag har egna erfarenheter med stor skillnad på vem man pratar med hos hyresvärden

• Gilla
Vildparti
  • Laddar…
Ja, det har jag förstått, men har fastighetsägaren agerat? Om inte, så är det ni ska kräva. Som jag nämnde är en fastighetsägare skyldig att agera på allvarliga störningar och kräva den störande hyresgästen upphöra med sina störningar, sker inte rättelse kan fastighetsägaren begära att uppsägning ske via Hyresnämnden som gör en bedömning om störningens omfattning kopplat till hyresgästens besittningsrätt, det sist nämnda är starkt!

Håller med att det beror på VEM man pratar med. Måste vara någon som får fatta beslut.

• Gilla
Krux
  • Laddar…
Ska kanske tillägga att jag jobbar som fastighetsförvaltare för ett antal lägenheter och lokaler!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.