21 286 läst · 68 svar
21k läst
68 svar
Granne planterar asp vid tomtgräns
Det är ju just att de är så höga som är problemet. Grannen har ett som jag måste be honom om lov att få ta ner, annars kommer vi att förlora hundratals kronor varje år snart, när det skuggar vår solceller. Dessutom är det ett jäkla oväsen från löven.N Nalleman64 skrev:
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 629 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 629 inlägg
Alla har vi olika förutsättningar. Jag bor på landsbygden utan grannar inom syn- och hörhåll.Anna_H skrev:
Några solceller finns ej och kommer inte att finnas framöver heller men om så vore skulle de inte påverkas av asparna (men andra träd).
Lövens prassel tycker jag är härligt.
Fast som sagt - all respekt för att vi har olika förutsättningar och givetvis tycke och smak. 🙂
Vilket fröjd att läsa en civiliserad tråd med konstruktiva svar både från TS och övriga medlemmar gällande ett ämne som ofta spårar ut helt. Kudos till er!!
Med det sagt så vore det kul att balansera upp det något:
Dålig stil av grannen! Mitt tips:
1) Ta reda på djupet på parkslidens rötter
2) Gräv ner en ’barriär’ av stålplåt på motsvarande djup en meter in från tomtgräns.
3) Plantera rikligt med parkslide. Snåla ej!
Förr eller senare kommer din asp-älskande granne behöva t tag i problemet och då kanske Aspen ryker på köpet?
Med det sagt så vore det kul att balansera upp det något:
Dålig stil av grannen! Mitt tips:
1) Ta reda på djupet på parkslidens rötter
2) Gräv ner en ’barriär’ av stålplåt på motsvarande djup en meter in från tomtgräns.
3) Plantera rikligt med parkslide. Snåla ej!
Förr eller senare kommer din asp-älskande granne behöva t tag i problemet och då kanske Aspen ryker på köpet?
Precis som med övrigt sly och ogräs, göra det när växterna använt maximalt med energi på att växa. Sensommar …S Helena mfl skrev:
Haha, jo lönn självsår ju som Asp. Det är bara det att ett moderträd Asp, aldrig dör när man slyröjer, det växer bara upp igen, där eller någon meter längre bort utefter rotsystemet som visats tydligt illustrerat högre upp i tråden. Och det rotsystemet kan lätt blir diam 30m, dvs enormt.Z z_bumbi skrev:
En liten lönn drar man bara upp med handen när den kommer, och sen är det över på den platsen.
Det är ju liksom därför åkerkanter där ingen jobbar målmedvetet med ecoplug eller ringbarkning är helt fulla med aspsly, och inte lönnsly...
Se även här: https://www.byggahus.se/forum/threads/grannens-asp-skjuter-skott-oever-hela-min-tomt.460368/