Kan bara råda dig att prata med grannen och lyfta din oro. Ett alternativ kan vara att du erbjuder dig att betala för några fina träd istället för asp. Du är ändå beredd på att betala pengar och jobba, kanske bättre då att hitta en win-win med grannen.


Vi hade pelarasp på lantstället. Undvik de i närheten av ditt hus så långt det bara går. Rotskotten från helvetet.
 
H hhallen skrev:
Det pratas hela tiden om rotskott, men jag undrar om inte många av dessa småplantor är frösådda. På den golfbana där jag är medlem har vi ofta massor av småaspar i ruffen om den har fått vara ifred för klipparen en lite längre period. Det kan vara 20 - 30 meter från skogsbrynet och ännu längre från närmsta uppvuxna asp. Jag tvivlar på att de verkligen skickar iväg rötterna så långt.
Asp kan ha rotsystem även är längre än 20-30 m, finns många olika teorier t.ex. att rotsystemen kan vara dubbelt så långa som trädets längd, att rotsystem från flera träd samverkar, etc.
https://visaskogen.se/kunskap/asp-varldens-storsta-organism/
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S Helena mfl skrev:
De befintliga står ca 50 meter från vår tomtgräns. Så aspens rötter letar sig även djupt? Det är en natur/strandfastighet. Detta är på gräsytan vid stranden…. Tyvärr
Vet inte om det hjälper något men, scrolla ner till Aspen.
https://lummer.se/tradens-rotsystem-det-vi-inte-ser

"Gift-behandling med roundup eller Ecoplug är också effektivt. Tänk på att giftet dödar hela trädet, även de träd som sitter i samma rotsystem."

Teckning som visar olika växter och deras rotsystem jämsides, detaljerat, svartvitt, vetenskapligt utseende, utan färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 2 till
  • Laddar…
Vet grannen hur asp beter sig? De vill kanske inte heller sprida asp till fler ställen i trädgården om de får reda på hur besvärlig den kan bli den dag de vill ta bort dem.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
N
K karlmb skrev:
Asp är ett j-a skittträd. Var lite värde i dem förr när man gjorde takspån och tändstickor av virket. Nu ska de utrotas. De fladdrande löven ser billiga ut i jämförelse med björk och ädlare träslag.
Jag har några större Aspar som jag börjat ta bort och ecoplug fungerar ju, kanske även försvagar rotsystemet en del.
Men nu är det svårt att få tag på och jag undrar om det finns något annat sätt som kan långsamt men effektivt ta död på aspar innan man sågar ner dem och sanerar marken runt för att slutgiltigt kunna utrota eländet?
Kopparspik provade jag först helt utan synbarlig effekt på ett år.
Skulle det funka bättre att dra några varv koppartråd och sakta strypa trädet med när det växer?
Ringbarkning?
Dumheter!
Aspen är ett mycket vackert träd. Höga raka stammar med ett magnifikt bladverk. Otroligt fina höstfärger.
Dessutom ett viktigt träd för den biologiska mångfalden.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
M manner skrev:
De gånger asp slår många rotskott är då de har fällts och kapats. (Det kan bli 100.000 tals skott per hektar vid avverkning...) En växande asp skjuter inte så mycket rotskott. Så håller granne sina träd levande så kommer det inte vara nån större fara.
Aspen har ett också mycket stort värde för sin biologiska mångfald! och så rasslar den vackert då det blåser lite sakta :) (populus tremula =den darrande poppeln )
Jag brukar kalla det för det nervösa trädet, står alltid och darrar. Inget snyggt träd imo :)
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
N
Ulltand Ulltand skrev:
Jag brukar kalla det för det nervösa trädet, står alltid och darrar. Inget snyggt träd imo :)
Det är ju en del av charmen och som gör trädet unikt. Växer snabbt, luftigt under de höga stammarna och stormhärdigt. Jag verkligen älskar mina aspar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Jag brukar kalla det för det nervösa trädet, står alltid och darrar. Inget snyggt träd imo :)
Då måste jag berätta att att aspen inte lider av någon psykisk åkomma som yttrar sig som darrningar i bladen och gör att den ger ett nervöst intryck.

De fladdrande bladen är en fördel i naturens hårda konkurrens, bladen rör sig lätt i vinden för att komma åt så mycket solljus som möjligt. Två sidor är bättre än en sida. Dessutom kan aspträdet bedriva fotosyntes på bladets båda sidor. När aspen dör blir den också en viktig hemvist för massor av fjärilsarter, olika insekter, svampar och mikroorganismer.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Då måste jag berätta att att aspen inte lider av någon psykisk åkomma som yttrar sig som darrningar i bladen och gör att den ger ett nervöst intryck.

De fladdrande bladen är en fördel i naturens hårda konkurrens, bladen rör sig lätt i vinden för att komma åt så mycket solljus som möjligt. Två sidor är bättre än en sida. Dessutom kan aspträdet bedriva fotosyntes på bladets båda sidor. När aspen dör blir den också en viktig hemvist för massor av fjärilsarter, olika insekter, svampar och mikroorganismer.
Intressant, men gör den inte trevligare att titta på för det. :)
 
A Abies koreana skrev:
När aspen dör blir den också en viktig hemvist för massor av fjärilsarter, olika insekter, svampar och mikroorganismer.
De flesta aspar och framför allt i trädgårdar tas nog tillvara, antingen som ved på fastigheten eller så gör man GROT till kraftvärme om den faller eller fälls och ska bort.
Asp i skogen betalas bra av massaindustrin och virket har även avsättning som tänstickskubb.
Jag föredrar att såga den till panel men många gör nog brasved av asp då den är lättkluven och brinner lungt och vackert

Som granne får man vara glad över att det inte planteras en tujahäck utan ett ståtligt träd.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
De flesta aspar och framför allt i trädgårdar tas nog tillvara, antingen som ved på fastigheten eller så gör man GROT till kraftvärme om den faller eller fälls och ska bort.
Asp i skogen betalas bra av massaindustrin och virket har även avsättning som tänstickskubb.
Jag föredrar att såga den till panel men många gör nog brasved av asp då den är lättkluven och brinner lungt och vackert

Som granne får man vara glad över att det inte planteras en tujahäck utan ett ståtligt träd.
Haha! Ja, jag håller med dig. 🙂
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Dumheter!
Aspen är ett mycket vackert träd. Höga raka stammar med ett magnifikt bladverk. Otroligt fina höstfärger.
Dessutom ett viktigt träd för den biologiska mångfalden
Ogräs är sällan magnifika. Både björk och lönn är finare på hösten.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Att kopparspik alternativt koppartråd dödar friska träd är en seglivad skröna, det fungerar inte.

Ringbarkning fungerar däremot, ta en vass kniv och skala av stammen åtminstone 1dm runt hela, då bryter man all närings- och vattentransport i trädet och det svälter ihjäl. Inga rotskott bildas heller.

Nu är bra tid att ringbarka, på hösten transporterar träden ner näringen som lagrats i löven till rötterna. Trädet dör inom några år. Det kommer att synas redan nästa vår när lövsprickningen kommer igång.
Perfekt! Kommer att prövas!
 
JAAM91 JAAM91 skrev:
Vet inte om det hjälper något men, scrolla ner till Aspen.
[länk]

"Gift-behandling med roundup eller Ecoplug är också effektivt. Tänk på att giftet dödar hela trädet, även de träd som sitter i samma rotsystem."

[bild]
Ecoplug dödade bara mitt "moderträd".
 
M Meyo skrev:
Utan att veta vilken yta det handlar om eller markens beskaffenhet så undrar jag om du inte skall överväga följande mot de ytliga rötter som asken sprider;

Ta en vass spade och gräv ner bladet 15-20cm längs med hela tomtgränsen (15cm i taget). Då kapar du de ytliga rötter som är på väg mellan era tomter. Inte lyfta jorden eller gräva dike, bara i syfte att kapa alla horsontella rötterbara längs gränsen. De dödar inte urspungsrötterna (eller trädet) men hindrar rötterna från att bli stora … och det kommer att behöva göras varje år. Ett evighetsjobb altså.

Jag har en sandstrand där jag gör detta (i övergången mellan naturtomten med asp/björk/tall och sand) och det håller sanden fri från skott.

Du slipper en rostig plåtkant men får lite valkar i händerna istället. Är dock eländigt jobbigt om det är mycket sten.
Hej igen,
När på året gör du detta? Spontant tänker jag att sensommar eller tidig höst borde vara bra - innan näringen återgår från bladverk till rotsystemet. Men vet inte riktigt. Tror det borde göras efter att rötterna växt som mest
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.