S Skullbone skrev:
Det är väl klart att det fortfarande kan vara grannen som är problemet! Grannen borde parkera framför sitt egna hus eller inte alls.
Om vem som helst får parkera där får så även grannen, jag kan faktiskt inte se att grannen är problemet. Problemet ligger då hos TS och mitt råd , släpp det ,kvarstår.
 
  • Gilla
Guzzi och 5 till
  • Laddar…
S Skullbone skrev:
Det är väl klart att det fortfarande kan vara grannen som är problemet! Grannen borde parkera framför sitt egna hus eller inte alls.
Nej, det kan det faktiskt inte. Om det är tillåtet att parkera på platsen är grannen inte problemet om han parkerar där.
När jag parkerar min bil parkerar jag där det är lämpligt för mig, inte där det är lämpligast för min granne. (Nu är jag en resonabel person, så om min granne bad mig, och det inte spelade någon större roll för mig skulle jag allvarligt överväga att byta plats att parkera bilen, men alla är inte det. Det ändrar inte det faktum att grannen inte gör något fel.)

Får jag bestämma var du ska parkera din bil?
 
  • Gilla
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
Jobba för att kommunen eller vem som nu är väghållar ska införa parkeringsförbud, annars kan du inte göra mer än att be snällt. Så enkelt är det.

Undrar själv hur en del tänker, parkerade i Enskede när det var stökigt i trafiken här om veckan och tog tunnelbanan till jobbet. Helt laglig parkering (har själv bott i området och kan läsa skyltar dessutom) men ändå hade jag en sur lapp på rutan där det stod något om "dålig parkering flytta bilen" när jag kom tillbaka.

Hade den varit dålig på riktig hade jag haft en gul lapp, de är snabba på att lappa felparkerade bilar där.
 
  • Gilla
Daggew och 3 till
  • Laddar…
Jo, folk som försöker annektera utrymme är faktiskt jobbigare än den som parkerar enligt reglerna.
 
  • Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
Absolut, men nu var väl frågan vad TS kan göra. Förutom att prata snällt så är det antagligen rimligast att försöka få reglerna ändrade.

Och att häcken inte skulle växa pga parkerade bilar intill.. det låter som en långsökt teori.
 
  • Gilla
JBardun
  • Laddar…
kisumisu
Nissens Nissens skrev:
Nja, man blir lätt bortskämd att ha mer space, stort varmgarage och att man aldrig behöver fundera över att man stör några grannar när hemmabion man numera kan ha är igång eller man har glada vänner på besök. Med mera…

I radhus är det lite mer begränsningar helt enkelt.

Lägenhet har jag förstås också bott i, och det skulle snabbt bli tråkigt att sitta i en sådan…
Håller med, även om jag tyvärr har litet kallgarage och får just inte bygga ut pga för liten tomt och andra diverse regelverk.

Men det skönt kunna dra igång musik och även ha bra parkering utomhus till bilarna utan att man behöver betala en förmögenhet för just parkering.
 
Nu får du gaska upp dig och göra slag i saken, om inte grannen begriper.

- Du har väl kompisar och andra som kan parkera sina åk både hos dig och motsvarande hos grannen.

Hade jag bott i närheten så kunde jag ställt upp med tre bilar.

Räcker om man flyttar dem en halvmeter varje dag, så de inte blir långtidsparkerade. En färgklick på ett hjul som fotas varje dag indikerar detta, ifall det bli anmälan.
 
R
H Hybro skrev:
Nu får du gaska upp dig och göra slag i saken, om inte grannen begriper.

- Du har väl kompisar och andra som kan parkera sina åk både hos dig och motsvarande hos grannen.

Hade jag bott i närheten så kunde jag ställt upp med tre bilar.

Räcker om man flyttar dem en halvmeter varje dag, så de inte blir långtidsparkerade. En färgklick på ett hjul som fotas varje dag indikerar detta, ifall det bli anmälan.
I en vändplan hos grannen😂
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
Aaaah, därför han inte parkerar där utan smyger till dig!
Och du är snäll.😷

Gör nu som jag skrev... Hela tiden mellan Jul och Nyår.

Du behöver plats på egen uppfart för besökande.
 
Redigerat:
  • Haha
Bor i pepparkakshus och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
H Hybro skrev:
Aaaah, därför han inte parkerar där utan smyger till dig!
Och du är snäll.😷

Gör nu som jag skrev... Hela tiden mellan Jul och Nyår.

Du behöver plats på egen uppfart för besökande.
Du förstår väl att grannen inte parkerar på TS uppfart utan på gatan där det är tillåtet?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Ja. Tydligen inte ens på sin uppfart?
 
Vart bor Du TS?

Vi kan väl fixa en återkommande Cruising om du bjuder på kaffe.
 
  • Haha
Bor i pepparkakshus
  • Laddar…
Har bott liknande själv och likväl som grannarna parkerat framför oss har vi parkerat framför grannarna också.. även med lastbilar.. samma gäller husvagnar o båtar.. ibland hade nån granne besök med husvagn.. som "campade" ute på gatan haha..

Enda gången det var lite störigt med bilar osv på vägen / vändplatsen.. var om de väl parkerade i vägen för oss, att ta oss in på vår egen parkering.. (eller om de stod så det kändes som nån stod och stirrade in i fönstret)... samt om de var ivägen för tex lastbilar och plogbillar som rörde sig temporärt i området.

Men man sa ju till om det var nått speciellt.. skulle vi ha fest i huset.. visste de närmaste om det (då blev som sagt halva gatan täckt med bilar.. inkl vändplatsen).. skulle vi ha leverans av saker ställde vi ut saker på gatan så de andra inte kunde parkera där just då...(och oftast knackade vi på och sa till att vi skulle ha leverans, eller vvs-spolning osv osv)

Det är lite ge och ta i grannskapen.. sen får ju den som väl ställer sig på gatan betala ev parkeringsböter om de får några.. (men så vitt jag vet har ingen fått böter.. och de bor kvar allihopa hehe 40 år senare :surprised: )

Alla är inte bästa kompisar, men det har alltid varit en "rak kommunikation". Klart det. har varit sura miner osv ibland.. men det har aldrig varit varken konstigt (de är grannar, inte bästa kompisar).

Så reglerna.. kan jag inte säga mycket om. För allt om vägen i närområdet.. har oftast (inte bara "hemma") sköts av de boende/grannarna.. genom att prata med varandra och säga till (innan nån hinner bli sur liksom)
 
  • Gilla
  • Älska
BorisLav och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
H Hybro skrev:
Ja. Tydligen inte ens på sin uppfart?
Jo två bilar på den egna uppfarten och den tredje på gatan.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.