kisumisu kisumisu skrev:
Visst kan man resonera så.
Har själv också flyttat ifrån en bilhatar kommun för att jag ville slippa skiten att inte få parkera och slippa dyra parkeringsavgifter/böter.

Men sen finns de vissa människor som inte alls förstår eller bryr sig. Som i mitt fall är det besökande till en mycket trevlig granne.
Vi har en annorlunda planerad tomt, går ha flera bilar. Men nångång när jag själv haft bilarna lite i oordning och kanske flera på besök med olika bilar. Då har de besökande frågat om jag kan flytta min bil, så har jag sagt "sätt bilen till gatan" och pekat just vägen som är mot grannen.
Då har mina gäster sagt "ja men där kan man ju inte stå" sedan har de parkerat på vägen precis bakom mina bilar.

Förstår inte riktigt vitsen att varför måste man på en smal väg stå på vägen mot våran infart? När man kan ställa bilen lite längre fram så man står och blockerar bilarna i huset som man besöker! Då behöver man inte gå heller så lång bit 😉
Nog samma anledning som varför måste man parkera längst fram vi ingången bland alla andra när det finns mer utrymme 5m längre bort.

Eller stå i första vagnen första dörren med alla andra när man kan stå 3 dörrar bort och hinner gå förbi dom flesta som ska kliva av genom första och andra dörren på tåget, tunnelbanan som tror att det går snabbare.

Det finns dom som alltid ska stå så nära det bara går, om dom kunnat parkera med kofongaren mot din grindstolpe så hade dom gjort det.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Chr3
R Robbban77 skrev:
Har bekantat oss ganska väl med restrerande grannar och vad man förstått på dessa så har denna granne gjort såhär nästan alla år, folk har vart sura på dom, grannen som schasade iväg dom ifrån sin "häck" fick tillslut bli fly förbannad på dom iom att en del av häcken tillslut dock pga avsaknad av sol, så han sa åt dom att dom får fan flytta på sig nu om de inte vill betala nästa omgång med omläggning av häck.
Då flyttade de bilen till andra sidan gatan (vår sida) och då sa grannen som fick sin häck förstörd till hon som vi köpte huset av att säga till dom direkt att de inte kan ställa bilen där men då hon knappt ens orkade säga till sin hund om att inte kissa inne så blev det inget utav de.
Grannen som fått sin häck förstörd har inte pratat med dessa personer på nästan 5 år pga deras beteende om ställa bilar hur de vill utan lyssna på sina grannar.

Jag anser själv att det är ganska klokt att reka läget när man kommer till nytt område och markera ganska direkt vad man tycker är fel än att vänta ett år innan man säger något för då kan de istället ställa frågan "hur kommer det sig att ni kommer tycker detta nu och inte när ni flytta in?".

Vill ändå säga att med hjälp av grannarna som också vart trötta på att de använder gatan som sin egen parkering (gatan är ganska trång) och fått taskigt bemötande när det har sagt något så kände vi att lika bra säga direkt (även med "push" ifrån en av grannarna om att säga till direkt) :)

Men som sagt, kan det rent lagligt utan konstigheter stå där så är det inte mycket lagmässigt man kan göra.

Och som svar på tidigare frågor:
Får vi leveranser med lastbil frekvent: det kan jag väll säga, vi håller på renoverar pö om pö så det kommer då och då lastbilar med material tid och otid. ibland har man vart på jobbet när man får ett samtal om att nu är de påväg. även kommit med långsläp på kvällen och då blir man lite matt av att de plötsligt står där och man vill bara lösa allt snabbt..

Ställa oss på gatan också: Varför ska vi göra de när vi har en parkering? vår tanke är att bredda parkeringen för att inte ens våra gäster skall behöva stå på gatan. Dessa personer vill inte ens bredda sin parkering för sina egna bilar för de själva sagt "vi vill inte ha en bil utanför vårat fönster" då tycker de är bättre någon annan har deras bil utanför :)

Jag vill inte påstå man kom med en taskig attityd och sa åt dom flytta sin gamla bil, men när man nämnde de lite försiktigt och man märkte att de direkt gick till "attack" så förstod man vad man hade att göra med och vad grannarna sagt. Hade vart betydligt bättre att säga något i stil med "Jo vi vet att vi står kanske lite dumt väldigt ofta med bilen på gatan, skulle den vara ivägen eller vad som helst så säg bara till så löser vi de". Med ett sånt bemötande hade man kunnat hitta en lösning om hitta en del där de inte behöver se rätt in i vårat sovrumsfönster varje gång de parkerar eller står fullt ivägen.
Hur kan en häck bli förstörd av att en bil parkeras på gatan intill den? 🤔 Låter osannolikt, om det nu inte är inne i häcken bilen parkerats men då växer den troligen utanför gränsen.
Bilen/bilarna flyttas enligt dig dagligen, då får till och med ogräset i asfaltsskarvarna ljus. Solen står dessutom inte still (jo, det gör den egentligen, men ni fattar vad jag menar) så skuggan rör sig, sitter då inte bilens förare i den och flyttar bilen hela dagen så blir häcken knappast lagt i totalt mörker var dag, dygnet runt, året runt.

Dra ned persiennerna om det stör dig at folk som passerar utanför ser in. Alternativt knyt näven i fickan och muttra för dig själv om det känns bättre..?
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Om de alltid tittar on i sovrummet när de parkerar kan du pröva att anmäla drm för ofredande. Men är nog svårt att få något fällande där.

Hur stor din tomt? Skulle du kunna anlägga en MC-parkering med utfart mot gatan utanför sovrumsfönstret? (Du behöver inte ha någon MC, bara att det är en utfart som blockeras gör det olagligt att parkera där.) Men det är inte säkert att det är tillåtet med mer än en infart till fastigheten enligt detaljplanen, så kolla upp vad som står där innan du gör något. Du kan även behöva ha tillstånd för att anlägga en utfart till gatan.
 
R Robbban77 skrev:
Vill inte verka allt för grinig men vi är nyinflyttade till ett hus i ett bostadsområde där vi har liksom alla våra grannar, parkering för 2 bilar var (om man inte väljer att bredda parkeringen).

Nu är det så ett en av grannarna som har sitt hus/parkering vid vändplatsen väljer att ställa sin 3e bil framför vår tomt.

Då halva trädgården är in på vändplatsen och andra halvan har vi vår parkering sen plats för ca 2 bilar till utanför huset längst med häcken innan man inkräktar på vändplan.

Jag är fullt med på reglerna om allmän väg om att man får stå 24 timmar innan det är dags att flytta på sig och skall någon av grannarna ha kalas/fest/hantverkare hemma så de fyller upp hela gatan gör mig inget.

Men nu är det så att denna bilen ställer de utanför oss varje dag, ibland är den borta pga dottern som har bilen åker bort över helgen eller liknande men annars ställer de bilen utanför oss varje dag mellan ca 16 - 07:00.

under 3 tillfällen har bilen vart i vägen då vi fick leverans med lastbil och lastbilen kunde inte ställa sig ordentligt pga bilen när de skulle lyfta av med kran sen har de 2 gånger vart i vägen för oss när jag har kommit med släp och då vart tvungen istället för enkelt parkera utanför och lossa lugn och ro istället fått ställa oss så vi istället blockerar vägen och fått skynda oss..


Finns det någon som helst regel eller något som säger "Ja man får tillfälligt stå 24 timmar men man får inte använda gatan som sin permanenta parkering"?
Parkera utanför grannens tomt så blir det lika 😁
 
P Pin skrev:
Parkera på fel sida (mot körriktningen) är inte tillåtet i Sverige, men i många andra länder
Det är f*n obegripligt varför, det spelar ju noll roll åt vilket håll fronten på bilen pekar när den står still.
 
G Gramphos skrev:
Om de alltid tittar on i sovrummet när de parkerar kan du pröva att anmäla drm för ofredande.
Hur smart är det att man har fri sikt in i sitt sovrum från gatan men ändå gnäller när någon råkar titta åt det hållet ?
 
  • Gilla
  • Haha
Chr3 och 6 till
  • Laddar…
R Robbban77 skrev:
Vill inte verka allt för grinig men vi är nyinflyttade till ett hus i ett bostadsområde där vi har liksom alla våra grannar, parkering för 2 bilar var (om man inte väljer att bredda parkeringen).

Nu är det så ett en av grannarna som har sitt hus/parkering vid vändplatsen väljer att ställa sin 3e bil framför vår tomt.

Då halva trädgården är in på vändplatsen och andra halvan har vi vår parkering sen plats för ca 2 bilar till utanför huset längst med häcken innan man inkräktar på vändplan.

Jag är fullt med på reglerna om allmän väg om att man får stå 24 timmar innan det är dags att flytta på sig och skall någon av grannarna ha kalas/fest/hantverkare hemma så de fyller upp hela gatan gör mig inget.

Men nu är det så att denna bilen ställer de utanför oss varje dag, ibland är den borta pga dottern som har bilen åker bort över helgen eller liknande men annars ställer de bilen utanför oss varje dag mellan ca 16 - 07:00.

under 3 tillfällen har bilen vart i vägen då vi fick leverans med lastbil och lastbilen kunde inte ställa sig ordentligt pga bilen när de skulle lyfta av med kran sen har de 2 gånger vart i vägen för oss när jag har kommit med släp och då vart tvungen istället för enkelt parkera utanför och lossa lugn och ro istället fått ställa oss så vi istället blockerar vägen och fått skynda oss..


Finns det någon som helst regel eller något som säger "Ja man får tillfälligt stå 24 timmar men man får inte använda gatan som sin permanenta parkering"?
  1. Prata med grannen: Det är alltid bra att ha en öppen och vänlig kommunikation med grannar. Kanske är de inte medvetna om problemet de orsakar och kan vara villiga att ändra sitt beteende om de förstår din situation..
  2. Parkera eran bil där så får dom hitta en ny plats att parkera på. Efter ett tag blir de nya platsen deras normala plats att parkera på. Då kan du parkera eran bil som vanligt på tomten.
 
D Dilato skrev:
Det är f*n obegripligt varför, det spelar ju noll roll åt vilket håll fronten på bilen pekar när den står still.
Och hur tänker du att du ska kunna ställa bilen i fel körriktning ytan att bryta mot trafikreglerna då?

Sen spelar det faktiskt roll vilken färg reflexerna har bakåt och framåt. (Och det är väl egentligen inte tillåtet för någon att köra förbi en bil på fel sida heller även om den är parkerad, så en laglydig förare kan behöva stanna och vänta på att den felparkerade bilen flyttar eller flyttas på för att få köra förbi.)
 
  • Gilla
nissebrun och 1 till
  • Laddar…
P
i lagen finns det bara lovlig och olovlig parkering..

Antingen är det lagligt att parkera ofta 24 timmar sen måste bilen flyttas / köras men i princip räcker det ju att köra den runt kvarteret och ställa sig en meter frammåt eller bakåt så ingen riskerar att inte förstå att den körts..

Att den parkeras om där varje dag eller ofta står där spelar ingen roll
vems hus den står utanför spelar inte heller nån roll

Alla olika varianter av "jag tycker inte dom ska stå där för bla bla bla" är bara löst tyckande och saknar juridisk grund

Lovlig parkering är lovlig och enda man kan göra är att gnälla eller försöka få kommunen som troligen styr över vägen att få dom att införa P förbud eller andra P regler. Tills dess är det egentligen bara att gilla läget eller själv ta upp parkeringen och använda sin egen p plats för grillen eller nåt
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det är f*n obegripligt varför, det spelar ju noll roll åt vilket håll fronten på bilen pekar när den står still.
Det är när parkerar och kkr därifrån som fara.uppstår när du korsar körbanan i onödan och tillfälligt kör på fel sida.
Mer för andra trafikanter att hålla reda på.
 
  • Gilla
nissebrun
  • Laddar…
G Gramphos skrev:
Och hur tänker du att du ska kunna ställa bilen i fel körriktning ytan att bryta mot trafikreglerna då?

Sen spelar det faktiskt roll vilken färg reflexerna har bakåt och framåt.
Vilken regel tänker du på som förbjuder att ett fordon vistas i ett visst körfält?

Om jag backar in på platsen jag ska parkera på kör jag ju åt rätt håll..

Reflexernas färg..du menar att någo blir förvirrad och kör fel om dom ser en vit reflex?
 
R Robbban77 skrev:
Vill inte verka allt för grinig men vi är nyinflyttade till ett hus i ett bostadsområde där vi har liksom alla våra grannar, parkering för 2 bilar var (om man inte väljer att bredda parkeringen).

Nu är det så ett en av grannarna som har sitt hus/parkering vid vändplatsen väljer att ställa sin 3e bil framför vår tomt.

Då halva trädgården är in på vändplatsen och andra halvan har vi vår parkering sen plats för ca 2 bilar till utanför huset längst med häcken innan man inkräktar på vändplan.

Jag är fullt med på reglerna om allmän väg om att man får stå 24 timmar innan det är dags att flytta på sig och skall någon av grannarna ha kalas/fest/hantverkare hemma så de fyller upp hela gatan gör mig inget.

Men nu är det så att denna bilen ställer de utanför oss varje dag, ibland är den borta pga dottern som har bilen åker bort över helgen eller liknande men annars ställer de bilen utanför oss varje dag mellan ca 16 - 07:00.

under 3 tillfällen har bilen vart i vägen då vi fick leverans med lastbil och lastbilen kunde inte ställa sig ordentligt pga bilen när de skulle lyfta av med kran sen har de 2 gånger vart i vägen för oss när jag har kommit med släp och då vart tvungen istället för enkelt parkera utanför och lossa lugn och ro istället fått ställa oss så vi istället blockerar vägen och fått skynda oss..


Finns det någon som helst regel eller något som säger "Ja man får tillfälligt stå 24 timmar men man får inte använda gatan som sin permanenta parkering"?
Mitt tips är att ni ställer er egen bil på denna plats. Signalen borde gå fram
 
Tokslut Tokslut skrev:
Jag fattar inte varför folk inte fixar tillräckligt med parkeringar på sina tomter, har en kompis som fyllde gatan utanför honom på båda sidor med bilar och släp. Men vänsterfolk tycker väl att andra ska betala delas parkeringsplatser :(
Tänkte precis som du… fast tvärtom. Högerfolk som anser att allt som är allmänt är deras och vill snabbt markera revir. Är det inte parkera bilarna så är det bygga ut bryggan och sätta stängsel vid stranden.
 
  • Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Vilken regel tänker du på som förbjuder att ett fordon vistas i ett visst körfält?

Om jag backar in på platsen jag ska parkera på kör jag ju åt rätt håll..

Reflexernas färg..du menar att någo blir förvirrad och kör fel om dom ser en vit reflex?
Om du backar ska du fortfarande göra det enligt högertrafik, så det spelar ingen roll om du backar eller kör framåt du får fortfarande inte köra vänstertrafik.

Någon kan tro att de möter ett fordon i fel körriktning som har fel på lyssna.
 
R Robbban77 skrev:
Finns det någon som helst regel eller något som säger "Ja man får tillfälligt stå 24 timmar men man får inte använda gatan som sin permanenta parkering"?
Är det datumparkering i din bostadsort så är det ju inte ok att parkera på samma plats varje kväll.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.