D Daniel 109 skrev:
Nej, det är ju den som arrangerar en fest som har en ”verksamhet”. Fastighetsägaren upplåter ju bara en lokal för vad nu hyresgästen tänker göra. Om denne sedan har loppis, fest, modelljärnvägsträff, eller vad det nu månde vara, så är det hyresgästen som är ansvarig för sitt arrangemang. Gästerna är i sin tur ansvariga för sitt beteende.
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är ju den som arrangerar en fest som har en ”verksamhet”. Fastighetsägaren upplåter ju bara en lokal för vad nu hyresgästen tänker göra. Om denne sedan har loppis, fest, modelljärnvägsträff, eller vad det nu månde vara, så är det hyresgästen som är ansvarig för sitt arrangemang. Gästerna är i sin tur ansvariga för sitt beteende.
What @BeaumontX said…

Kort sagt, du har fel och argumenterar på mot bättre vetande. Vad har det för syfte att besudla ett forum med dina åsikter om hur det borde fungera? Det hjälper inte TS, dig själv eller någon annan. Jag vill minnas att jag har brottats med dig i en annan tråd på exakt samma vis tidigare. Det är bara tråkigt och blir pinsamt. Du får inte rätt bara för att du tjatar i ett forum.

Nu får du inte fler argument, BeaumontX har till och med citerat lagen, och du argumenterar ändå emot enbart med påhittade anekdoter som stöd.

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 5 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Och vi har ju inte hittat på begreppet ”verksamhetsutövaren” själva. Det är en stadfäst definition och du behöver alltså inte hjälpa till att definiera om vad en verksamhet är, för om man vet vad man pratar om i detta sammanhang så vet man också det.

Att försöka förklara vad en verksamhet verkligen är blottar dig bara.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Jag skulle också gått på styrelsen, som TS ju nu verkar göra, dom vill nog knappast kopplas sammans med den typen av fest och skadegörelse. Jag hade nog även filmat eländet om jag var TS, och sen spelat upp för styrelsen
Jepp filma svineriet och visa styrelsen när du klagar, kanske sprid på någon lokal sociala medier som påtryckning på bygdegården/ styrelsen. Rejäl vattenspridare eller spruta ut någon illa luktande vätska på inkräktare. Vatten blandat med spad från anjovis/ surströmming.

D Daniel 109 skrev:
Du hade åtminstone kunnat bemöda dig med att läsa igenom Folkhälsomyndighetens föreskrifter. Det är knappt en A4 med text att läsa och dessutom är det redan första stycket som visar att du har helt fel i ditt resonemang. Men för övriga så klipper jag in den relevanta delen här...

Svensk text om ljudnivå rekommendationer för lokaler där hög musik spelas, såsom diskotek, konserter och träningslokaler.

...så får övriga som är intresserade själva läsa och avgöra trovärdigheten i dina argument. Med det lämnar jag diskussionen med dig angående vilket ansvar föreningen har som ägare av sådana lokaler. Så vill du ha sista ordet med dina hittepå-argument är du välkommen.

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
r0bertwh r0bertwh skrev:
Och vi har ju inte hittat på begreppet ”verksamhetsutövaren” själva. Det är en stadfäst definition och du behöver alltså inte hjälpa till att definiera om vad en verksamhet är, för om man vet vad man pratar om i detta sammanhang så vet man också det.

Att försöka förklara vad en verksamhet verkligen är blottar dig bara.
Genom att svara på ditt inlägg så går jag kanske emot vad jag sa om att lämna diskussionen, men jag såg detta först efter att jag svarat och kan inte låta bli. 😆

Men, jag undrar vad för typ av verksamhet Skatteverket klassar en 50 års-fest som hålls i Bygdegården? Vidare undrar jag hur Skatteverket beskattar sådan typ av verksamhet? 😂

• Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är bögarnas fel…

• Gilla
Mido11
  • Laddar…
BeaumontX BeaumontX skrev:
Genom att svara på ditt inlägg så går jag kanske emot vad jag sa om att lämna diskussionen, men jag såg detta först efter att jag svarat och kan inte låta bli. 😆

Men, jag undrar vad för typ av verksamhet Skatteverket klassar en 50 års-fest som hålls i Bygdegården? Vidare undrar jag hur Skatteverket beskattar sådan typ av verksamhet? 😂
Alltså jag är påväg att lämna detta forum för att aldrig återkomma. Dumheten tar över i vårt samhälle. Det här forumet är ett levande bevis på Dunning-Kruger-Effekten och vissa bidrar med mer evidens än andra, inga namn nämnda (hosthost Daniel hosthost).

Mem, hade 50-årsfesten varit av kommersiell karaktär så ska den beskattas som laglig verksamhet, även om den bedrivs regelvidrigt. 🤣🤣🥂

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
A Andreas Jonsson2 skrev:
Det är

Det har jag gjort ett par gånger. Men fyllon är fyllon och vissa har inget vett. Det är ju inte samma som hyr hela tiden. Så då krävs det att styrelsen gör något åt saken.
Som uthyrare av lokal är man skyldig att se till att verksamheten som förekommer i lokalen inte stör eller ställer till skador på tredje man eller dennes egendom, så helt klart är att styrelsen eller den som hyr ut lokalen är ansvarig. De kan även bli skadeståndsskyldiga då det är en verksamhet som är kommersiell.

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 6 till
  • Laddar…
Jag tycker mötet gick bra igår. De som hyrde lokalen mellan fredagen till söndagen hade tydligen slängt ett helt sopberg med matrester glas och annat som luktade illa vid återvinningstationen. Så fler har klagat.

Men de lyssnade på vad jag hade att säga. De har beställt en decibelbegränsare till ljudanläggningen samt satt in en timer som slår av strömmen 01:00. Och skulle det gå över folk på tomten så skulle jag ringa polisen då man ej vet vad det är för folk. Men där stoppade jag dom och sa att de borde väl veta vad det är för folk de hyr ut till. Men i övrigt så tycker jag allt gick bra. De hade haft möte innan mig så de hade kommit fram till diverse lösningar

• Gilla
MichelleW och 47 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Men nu är det faktiskt så att det kan vara flera som är ansvariga för olika saker. Det ena utesluter inte det andra. Dessutom är det bygdegården som har en uthyrningsverksamhet. Sedan kan den som hyr också ha en verksamhet, ex.vis om det är ett eventbolag som anordnar en fest åt en tredje part. Men de olika parterna är ansvariga för olika saker mot olika respektive parter.

• Gilla
sysmali
  • Laddar…
Låter som kloka åtgärder och bra bemötande. Hoppas det räcker! 👍

• Gilla
redep och 3 till
  • Laddar…
J Johan.Andersson.81 skrev:
Men nu är det faktiskt så att det kan vara flera som är ansvariga för olika saker. Det ena utesluter inte det andra. Dessutom är det bygdegården som har en uthyrningsverksamhet. Sedan kan den som hyr också ha en verksamhet, ex.vis om det är ett eventbolag som anordnar en fest åt en tredje part. Men de olika parterna är ansvariga för olika saker mot olika respektive parter.
Ja, men på vissa låter det som att hela ansvaret ligger där. Naturligtvis behöver uthyraren göra åtgärder om det blir upprepade problem. Men ansvaret för uppträdandet ligger på de som uppträder olämpligt.

• Gilla
Janneigen
  • Laddar…
... och deras mamma och pappa som uppfostrat dem dåligt. Men TS kan inte ringa dem heller. 😉

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
sysmali
J Johan.Andersson.81 skrev:
Skönt - hoppas det förbättrar situationen. Har tidigare varit med om ungefär samma problem. Osköna fulla människor tyckte min dåvarande tomt var perfekt att kissa i.

Om du inte redan har lampor med rörelsedetektor, så kan det vara viss hjälp.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A Andreas Jonsson2 skrev:
Jag tycker mötet gick bra igår. De som hyrde lokalen mellan fredagen till söndagen hade tydligen slängt ett helt sopberg med matrester glas och annat som luktade illa vid återvinningstationen. Så fler har klagat.

Men de lyssnade på vad jag hade att säga. De har beställt en decibelbegränsare till ljudanläggningen samt satt in en timer som slår av strömmen 01:00. Och skulle det gå över folk på tomten så skulle jag ringa polisen då man ej vet vad det är för folk. Men där stoppade jag dom och sa att de borde väl veta vad det är för folk de hyr ut till. Men i övrigt så tycker jag allt gick bra. De hade haft möte innan mig så de hade kommit fram till diverse lösningar
Låter vettigt.
Jag har själv suttit i styrelsen för en bygdegård och när grannarna drabbades gick det alltid att hitta konstruktiva lösningar. Grannarna hade ju ett visst intresse av att det går att upprätthålla en bygdegård och vi hade ett visst intresse av att vår verksamhet inte drabbade grannarna så att osämjor skulle uppstå.
Att tala med varandra och tänka kreativt är lösningen!

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.