D Daniel 109 skrev:
Samtidigt kan de ju inte ta ansvar för allt som hyresgästerna gör.
Juridisk knappast men moraliskt definitivt!!!

De ska ha klara direktiv och förhållningsorder att festandet begränsas till det hyrda området annars får de fixa ordningsvakter ,styrelsen eller inhyrd. När jag spelade fotboll som knatte hyrde klubben lokal för säsongsavslutningen och det var klubbens ansvar att lokalen städades efteråt,, dvs vi fick städa... Och inte F-!! fick vi drälla runt i området i grannskapet och leva rövare. Då hade man spelat sin sista match.

Samma sak när vi blev seniorer. Då festade vi iofs i klubbens eget hus mitt i centrum men det var samma sak som gällde. Grannskapet skulle inte störas och lokalen skulle städas
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Därför att de inte är arrangörer av tillställningen. Även i de fall du nämner är inte ansvaret så tydligt som du beskriver det. Alla har ansvar för vad de gör.
Nope. Bygdegården är verksamhetsutövaren. Deras verksamhet är bl a att hyra ut. Verksamhetsutövaren har det yttersta ansvaret. Punkt.

Vad smidigt det vore att bara upprätta ett hyresavtal och sedan slippa undan allt ansvar. T ex att jag hyr ut till min fru, sen kan ingen påtala något 🤷🏼‍♂️
 
  • Gilla
maxmsm och 13 till
  • Laddar…
Jag skulle också gått på styrelsen, som TS ju nu verkar göra, dom vill nog knappast kopplas sammans med den typen av fest och skadegörelse. Jag hade nog även filmat eländet om jag var TS, och sen spelat upp för styrelsen.

När jag bodde i lägenhet i sthlm så hade vi en lokal för uthyrning, den var nog eg alltid tillgänglig för externa gäster men ingen visste om det i början, tyvärr så gick ryktet och diverse "löst folk" började hyra den och misskötte sej kapitalt, värst var det förstås för dom som hade lägenheten ovanför och intill lokalen, men det var inte så kul för oss andra med oväsendet heller, hög musik till sent på natten, cigarettrök, skrikande fyllon på lekplatsen, krossat glas och fimpar på innergården, urinstank, spyor här och var osv osv..

Dessutom slet det mycket på lokalen, de som hyrde struntade ofta i att städa och ersätta försvunna och trasiga saker.

Först införde man en deposition, som uppenbarligen var för liten, sen svartlistade man sällskap som inte skötte sej, men det kom hela tiden nya, eller iaf nya personer som stod på pappret.

Det slutade med att man helt upphörde med extern uthyrning, enbart de boende fick hyra lokalen, nu till tredubbla kostnaden (1500:- vill jag minnas) och alla var nöjda.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Hur gick det på mötet?
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
S Sona2012 skrev:
Juridisk knappast men moraliskt definitivt!!!
Precis som @r0bertwh säger är verksamhetsutövaren ytterst juridiskt ansvarig. Eftersom det är ett återkommande problem, även efter att styrelsen fått vetskap om problematiken, så har de uppenbarligen inte vidtagit tillräckligt med åtgärder för att förhindra att störningar uppstår.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
r0bertwh r0bertwh skrev:
Nope. Bygdegården är verksamhetsutövaren. Deras verksamhet är bl a att hyra ut. Verksamhetsutövaren har det yttersta ansvaret. Punkt.

Vad smidigt det vore att bara upprätta ett hyresavtal och sedan slippa undan allt ansvar. T ex att jag hyr ut till min fru, sen kan ingen påtala något 🤷🏼‍♂️
Jo, naturligtvis är din fru ansvarig för sina handlingar. Men du blir inte automatiskt ansvarig för vad hon gör för att hon är din hyresgäst.

Sedan kan man ju tycka som många här, att du borde hålla bättre koll på din fru om hon inte kan uppföra sig. Men det är möjligen ett moraliskt ansvar.
 
D Daniel 109 skrev:
Jo, naturligtvis är din fru ansvarig för sina handlingar. Men du blir inte automatiskt ansvarig för vad hon gör för att hon är din hyresgäst.

Sedan kan man ju tycka som många här, att du borde hålla bättre koll på din fru om hon inte kan uppföra sig. Men det är möjligen ett moraliskt ansvar.
Det innebär alltså att landets hyresvärdar (inkl. allmännyttiga) som säger upp folks kontrakt p.g.a. av vad deras inneboende eller (godkända) andrahandshyresgäster pysslar med i form av störningar etc. gör det i strid mot lagen?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jo, naturligtvis är din fru ansvarig för sina handlingar. Men du blir inte automatiskt ansvarig för vad hon gör för att hon är din hyresgäst.

Sedan kan man ju tycka som många här, att du borde hålla bättre koll på din fru om hon inte kan uppföra sig. Men det är möjligen ett moraliskt ansvar.
Mitt resonemang var tvärt om. Skulle jag hyra ut till min fru har jag ju inte förflyttat ansvaret för verksamheten dit, jag är fortfarande ansvarig.

Att hon är helt oansvarig i övrigt hör till ett annat forum.
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Hej och välkommen till forumet!

Var grannfastigheten bygdegård då ni flyttade in?
Vad har det med saken att göra. Eller menar du att om så är fallet får folk bära sig åt som svin då?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Det innebär alltså att landets hyresvärdar (inkl. allmännyttiga) som säger upp folks kontrakt p.g.a. av vad deras inneboende eller (godkända) andrahandshyresgäster pysslar med i form av störningar etc. gör det i strid mot lagen?
Nej, det sa jag inte.
 
B Bästerortarn skrev:
Det innebär alltså att landets hyresvärdar (inkl. allmännyttiga) som säger upp folks kontrakt p.g.a. av vad deras inneboende eller (godkända) andrahandshyresgäster pysslar med i form av störningar etc. gör det i strid mot lagen?
Nej, verksamhetsutövaren, alltså hyresvärden, tar sitt ansvar genom att säga upp den som orsakar problemen. Verksamhetsutövaren har ansvaret för att tredje man inte störs. Hyresgästen har som ansvar att inte störa.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
r0bertwh r0bertwh skrev:
Mitt resonemang var tvärt om. Skulle jag hyra ut till min fru har jag ju inte förflyttat ansvaret för verksamheten dit, jag är fortfarande ansvarig.

Att hon är helt oansvarig i övrigt hör till ett annat forum.
Om frun har en verksamhet i en lokal hon hyr så är det definitivt hon som har ansvaret för den.
 
D Daniel 109 skrev:
Om frun har en verksamhet i en lokal hon hyr så är det definitivt hon som har ansvaret för den.
Precis, om hon är verksamhetsutövaren så har hon ansvaret för den verksamheten. Här är det ju faktiskt bygdegården som är verksamhetsutövaren, det är vi väl överens om? Innehavaren av festlokalen är ansvarig mot tredje man. Den som tillfälligt nyttjar festlokalen är ansvarig mot innehavaren.

Vi kan göra det knepigt, men vi behöver inte…
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jo, naturligtvis är din fru ansvarig för sina handlingar. Men du blir inte automatiskt ansvarig för vad hon gör för att hon är din hyresgäst.

Sedan kan man ju tycka som många här, att du borde hålla bättre koll på din fru om hon inte kan uppföra sig. Men det är möjligen ett moraliskt ansvar.
Hela det resonemanget är inte applicerbart i detta fall. Enligt Miljöbalken 9 kap. 3 § klassas verksamhet som kan befaras innebära olägenhet för människors hälsa som miljöfarlig verksamhet. Enligt 26 kap. 19 § är sådan verksamhetsutövare skyldig att både vidta åtgärder samt kontrollera omgivningens påverkan. Föreningen som ansvarar för bygdegården har som verksamhet (eller åtminstone del av verksamhet) att hyra ut lokalen och är därför verksamhetsutövare.

Med ditt resonemang, om jag hade en arena för exempelvis konserter eller idrottsevenemang så är jag inte ansvarig för höga ljudnivåer från arenan. Det skulle vara artisten som uppträder eller publiken som skanderar på en match. Så är inte fallet och Folkhälsomyndigheten håller inte med dig (se exempelvis FoHMFS 2014:15).
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Nej, det är ju den som arrangerar en fest som har en ”verksamhet”. Fastighetsägaren upplåter ju bara en lokal för vad nu hyresgästen tänker göra. Om denne sedan har loppis, fest, modelljärnvägsträff, eller vad det nu månde vara, så är det hyresgästen som är ansvarig för sitt arrangemang. Gästerna är i sin tur ansvariga för sitt beteende.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.