harry73
Hur ligger rännan som är kopplad till avloppet i förhållande till gatan?
Om största vattenmängden kommer från gatan, är det viktigt att första rännan som vattnet passerar, är kopplad till avlopp
 
Är det inte ett missförstånd? Grannen måste väl ha anmält till kommunen att vatten från vägen rinner in på deras tomter? Det vill säga att komunen måste fixa sin dagvattenhantering? Vad annars har han anmält till kommunen?

Sedan kanske det finns annan problematik kring hur TS dagvattenhantering ser ut. För mig låter det som två separata problem varav vattnet från vägen är det i dagsläget största?
 
  • Gilla
Chandler och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
L gm89 skrev:
Tycker det är riktigt onödigt att säga att man ska hyra istället. Detta är mitt första hus så har ingen tidigare erfarenhet av detta scenario och skriver i detta forum för att få tips och lära mig.

Jag tar mitt ansvar om det så är mitt ansvar att lösa problemet, det är inga konstigheter men samtidigt är det för mig iaf oklart vems ansvar det ligger på givet att det inte står något i frågeformuläret om denna problematiken så med det sagt har säljaren undvikit att meddela detta.

Hela infarten och parkeringen där problematiken med dagvatten sker är stenlagd och dessutom så är vår infrart precis i slutet på en lång nedförsbacke vilket gör att vatten från gatan kommer in på tomten som gör att det blir stora mängder vatten som samlas.

Markrännorna som finns installerade ligger pekade mot tomtkanten (grannens tomt) där vi har Tujor och är inte dragna till t.ex. en stenkista eller liknande som finns och där vattnet från takrännorna leds. Jag kommer anlita någon som fixar detta såklart.

Givet att säljarna inte har meddelat om detta tycker jag att det är fel att jag ska belastas och stå för kostnaderna att reprarera för det hade kunnat påverka vårt val av att köpa huset, slutpriset etc.

hur som helst, ville få en idé från er som kanske är mer kunniga och erfarna om vad som bör gälla i en situation som denna.

/G
Vad är en "markränna"?
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Vad är en "markränna"?
311701_1.jpg
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Kempa_swe
L gm89 skrev:
Hej,

Jag flyttade in i vårt nya hus för 1 år sedan. Ett par månader efter så började vår granne klaga på dagvatten som samlas när det regnar kraftigt. Han har även anmält det till kommunen som nu ska titta på ärendet.

Huset är byggt 2016 och förra ägaren har gjort ett taskigt jobb med ett par av markrännorna genom att inte koppla dem till husets dränering.

Jag undrar om någon kan svara på vems skyldighet det är att lösa problemet med dagvattnet?

kan tycka att grannen borde klagat och gjort en anmälan mot den förra ägaren men kan det vara så att bördan ligger på mig trots att vi köpt huset som det är och får ta smällen knappt lite mer än ett år efter att vi flyttat in?

tacksam för tips och svar
Jag hade pratat med grannen och frågat honom om förslag om jag varit osäker. Men annars så hade jag grävt en stenkista dit vattnet hade fått samlas eller kopplat ihop med dräneringen (beroende på hur tomten ser ut)
 
harry73 harry73 skrev:
Hur ligger rännan som är kopplad till avloppet i förhållande till gatan?
Om största vattenmängden kommer från gatan, är det viktigt att första rännan som vattnet passerar, är kopplad till avlopp
Absolut inte. Dagvatten ska inte blandas med avloppsvatten.
 
harry73
D Daniel 109 skrev:
Absolut inte. Dagvatten ska inte blandas med avloppsvatten.
Tvärtom är värre, men oavsett ställer jag frågan eftersom ts säger att en markränna är kopplad till husets dränering och då antar jag att dränering är ansluten till avlopp eller har en separat anslutning till dagvattenledningen på gatan.
 
  • Gilla
McNulty
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Absolut inte. Dagvatten ska inte blandas med avloppsvatten.
Nja, avlopp rent tekniskt finns två typer, spillvatten och dagvatten. Så det är säkerligen dagvattenavlopp som avses.
 
Okej, om det var det som åsyftades så är det rätt. Men dagvatten till ”spillvatten avlopp” medför att reningsverken måste brädda vatten när det regnar ordentligt. Det är inte alls bra.
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
wildeside
L gm89 skrev:
Hej,

Jag flyttade in i vårt nya hus för 1 år sedan. Ett par månader efter så började vår granne klaga på dagvatten som samlas när det regnar kraftigt. Han har även anmält det till kommunen som nu ska titta på ärendet.

Huset är byggt 2016 och förra ägaren har gjort ett taskigt jobb med ett par av markrännorna genom att inte koppla dem till husets dränering.

Jag undrar om någon kan svara på vems skyldighet det är att lösa problemet med dagvattnet?

kan tycka att grannen borde klagat och gjort en anmälan mot den förra ägaren men kan det vara så att bördan ligger på mig trots att vi köpt huset som det är och får ta smällen knappt lite mer än ett år efter att vi flyttat in?

tacksam för tips och svar
Den enskilde fastighetsägarens ansvar inom verksamhetsområde för dagvatten
Inom ett verksamhetsområde för dagvatten ansvarar den enskilde fastighetsägaren för sin fastighet och för avvattningen av det dagvatten som uppkommer inom fastigheten. Detta innebär att den enskilde fastighetsägaren ansvarar för att det dagvatten som inte kan infiltrera i marken på den egna fastigheten avvattnas till den förbindelsepunkt som verksamhetsområdets huvudman har anvisat. Förbindelsepunkten är gränsen mellan en allmän va-anläggning och en va-installation. Förbindelsepunkten kan exempelvis vara en dagvattenbrunn eller ett öppet dike.

Länk
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...detaljplan/ansvar-for-dagvatten-i-detaljplan/
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
L Luigi89 skrev:
Hej,

Jag flyttade in i vårt nya hus för 1 år sedan. Ett par månader efter så började vår granne klaga på dagvatten som samlas när det regnar kraftigt. Han har även anmält det till kommunen som nu ska titta på ärendet.

Huset är byggt 2016 och förra ägaren har gjort ett taskigt jobb med ett par av markrännorna genom att inte koppla dem till husets dränering.

Jag undrar om någon kan svara på vems skyldighet det är att lösa problemet med dagvattnet?

kan tycka att grannen borde klagat och gjort en anmälan mot den förra ägaren men kan det vara så att bördan ligger på mig trots att vi köpt huset som det är och får ta smällen knappt lite mer än ett år efter att vi flyttat in?

tacksam för tips och svar

Dolda fel ?
Tillbaka till säljaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.