16 752 läst · 40 svar
17k läst
40 svar
Granne klagar på dagvattenhantering
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 138 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 138 inlägg
Som har uppgivits så åligger ansvaret TS att åtgärda dagvattenproblem på sin fastighet respektive grannen att åtgärda dagvattenproblem på sin. Det är inte acceptabelt att leda dagvatten i anordningar eller på hårdgjord markyta till grannen.
Har kommunen ett verksamhetsområde för dagvattenhantering enligt LAV så kan det vara så att det ska ledas till detta system (mot taxa) via fastighetens anslutningspunkt. Vanligare numera är att man hanterar dagvattnet lokalt på fastigheten genom t ex en stenkista. Det kan också finnas gemensamhetsanläggning där flera fastigheter samfällt äger ett system för bortledning av dagvatten från tomterna. Eller servitut på grannfastigheterna. Ibland finns det gamla delade diken med grannfastigheterna som är äldre än nuvarande lagstiftning och de används utan att någon rätt har formaliserats, det är bara en överenskommelse mellan grannarna. Lösningarna är många och ofta unika för respektive fastighet. Är det inte kommunalt huvudmannaskap för allmän plats inom ett detaljplanerat område så blir det ännu mer slumpmässigt hur det är löst.
Generellt har kommunen inget med dagvattenhanteringen på ens tomt att göra om den inte involverar ett kommunalt verksamhetsområde för dagvatten och då slutar kommunens ansvar vid anslutningspunkten. Grannens anmälan till kommunen är ett missförstånd, kommunen har inget med detta att göra annat än att de ger förutsättningar för dagvattenhantering när de detaljplanelägger.
Har kommunen ett verksamhetsområde för dagvattenhantering enligt LAV så kan det vara så att det ska ledas till detta system (mot taxa) via fastighetens anslutningspunkt. Vanligare numera är att man hanterar dagvattnet lokalt på fastigheten genom t ex en stenkista. Det kan också finnas gemensamhetsanläggning där flera fastigheter samfällt äger ett system för bortledning av dagvatten från tomterna. Eller servitut på grannfastigheterna. Ibland finns det gamla delade diken med grannfastigheterna som är äldre än nuvarande lagstiftning och de används utan att någon rätt har formaliserats, det är bara en överenskommelse mellan grannarna. Lösningarna är många och ofta unika för respektive fastighet. Är det inte kommunalt huvudmannaskap för allmän plats inom ett detaljplanerat område så blir det ännu mer slumpmässigt hur det är löst.
Generellt har kommunen inget med dagvattenhanteringen på ens tomt att göra om den inte involverar ett kommunalt verksamhetsområde för dagvatten och då slutar kommunens ansvar vid anslutningspunkten. Grannens anmälan till kommunen är ett missförstånd, kommunen har inget med detta att göra annat än att de ger förutsättningar för dagvattenhantering när de detaljplanelägger.
Ok, givet att det är rännor som synligt är dragna mot grannens fastighet så är det omöjligt att få till ett dolt fel. Det ligger tyvärr under din undersökningsplikt. Så vi kan glömma tidigare ägare i denna historia. Går det att flytta dessa markrännor? Går det även att göra något vid början på infarten så ni inte får vatten från kommunens väg in på er infart? Som tidigare efterfrågats tror jag du får mer konkreta bra tips om du kan plåta några bilder med telefonen i eftermiddag och slänga upp, finns många smarta personer här (och några dryga med).L gm89 skrev:Tycker det är riktigt onödigt att säga att man ska hyra istället. Detta är mitt första hus så har ingen tidigare erfarenhet av detta scenario och skriver i detta forum för att få tips och lära mig.
Jag tar mitt ansvar om det så är mitt ansvar att lösa problemet, det är inga konstigheter men samtidigt är det för mig iaf oklart vems ansvar det ligger på givet att det inte står något i frågeformuläret om denna problematiken så med det sagt har säljaren undvikit att meddela detta.
Hela infarten och parkeringen där problematiken med dagvatten sker är stenlagd och dessutom så är vår infrart precis i slutet på en lång nedförsbacke vilket gör att vatten från gatan kommer in på tomten som gör att det blir stora mängder vatten som samlas.
Markrännorna som finns installerade ligger pekade mot tomtkanten (grannens tomt) där vi har Tujor och är inte dragna till t.ex. en stenkista eller liknande som finns och där vattnet från takrännorna leds. Jag kommer anlita någon som fixar detta såklart.
Givet att säljarna inte har meddelat om detta tycker jag att det är fel att jag ska belastas och stå för kostnaderna att reprarera för det hade kunnat påverka vårt val av att köpa huset, slutpriset etc.
hur som helst, ville få en idé från er som kanske är mer kunniga och erfarna om vad som bör gälla i en situation som denna.
/G
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 138 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 138 inlägg
Här är något som du inte ansvarar för. Det är väghållaren som ska se till att vägens vatten inte leda in på tomter. Så vem är väghållare?L gm89 skrev:
Naturligtvis kan det vara så krångligt att detta problem uppstod när ägaren av din fastighet anlade sin utfart och då kan ju inte väghållare lastas för bristerna i dess utförande. Ansvaret faller då tillbaka på dig som fastighetsägare att justera din utfart så att den inte tar in vatten från gatan.
Ibland är väghållare väldigt lösningsorienterade men ofta kan det vara svårt att få någon åtgärd utan åratal av kontakter och tjatande.
Här kommer ett par bilder. Närmsta rännan på bilden "Uppfart 1" är kopplad till stenkistan där vattnet från taket leds. Bild "uppfart 2 och 3" är rännan som leder mot tomtgräns osm inte har en koppling. Vill poängtera att den är täckt med jord bakom muren så det är inget man tänker på vid visning samt inget man tänker på om man inte har kunskap om hur det ska se ut och fungera.
Det går att åtgärda naturligtvis och jag får ta tag i det helt enkelt.
Det går att åtgärda naturligtvis och jag får ta tag i det helt enkelt.
Den här delen tycker jag är viktigt och intressant. Om det är så att vattnet från gatan kommer in på TS fastighet, då kan det inte vara meningen att TS ska bekosta hanteringen av den delen av dagvattnet, men då borde kommunen ansvara för en lösning så att vattnet inte rinner ner på TS fastighet.L gm89 skrev:
Om kommunen efter grannens anmälan går efter TS, tycker jag att TS ska bolla problemet tillbaka till kommunen eftersom det är deras dagvatten.
harry73 skrev:Den här delen tycker jag är viktigt och intressant. Om det är så att vattnet från gatan kommer in på TS fastighet, då kan det inte vara meningen att TS ska bekosta hanteringen av den delen av dagvattnet, men då borde kommunen ansvara för en lösning så att vattnet inte rinner ner på TS fastighet.
Om kommunen efter grannens anmälan går efter TS, tycker jag att TS ska bolla problemet tillbaka till kommunen eftersom det är deras dagvatten.
Jag har pratat med kommunen om detta. Det finns en brunn mittemot vår uppfart som ligger längst ner på backen. Dock är denna brunnen konstant täckt med löv och annat som gör att brunnens funktion försvinner så jag måste hela tiden rensa och se till att den är städad.
Efter förtydligande från TS är vi båda överens om att detta fallet inte är ett dolt fel men sedan förstår jag inte alls dina punkter.A Alexn72 skrev:Ledsen att göra dig besviken men så fungerar inte dolda fel.
Nr 1 det var inte ett nytt hus.
Nr 2 felet märks utan att ha behövt förstöra något.
Redan på dessa punkter så faller "dolda fel"
För att detta ska bli i närheten av dolt fel så måste det finnas något som styrker att det faktiskt är gjort på rätt sätt.
Eftersom det sällan är fallet så är det både upptäckningsbart och undersökningsbart.
"Nr 1 det var inte ett nytt hus."
Vad har det för betydelse? Det måste inte vara ett nybygge och felet var ju inte ens på huset. Felet skall ställas i relation till fastighetens ålder och allmänna skick och vad man kan ha fog för att förvänta sig. Så visst om tomten ser ut som skit och infarten består av ett dumpat gruslager på en synlig markduk kan man nog säga att det finns fog att hävda att behovet av en djupare undersökning av tomtens beskaffenhet kan vara påvisad.
"Nr 2 felet märks utan att ha behövt förstöra något."
Detta spelar inte direkt någon roll, det ska ha gått att med rimliga medel undersöka problemområdet (nu visade sig ju att det var synliga rännor mot grannen så uppenbart fel, men det förtydligandet kom efter att jag skrev mitt inlägg) i annat fall hade det inte varit möjligt att undersöka avrinning av vatten utan att framkalla ett ordentligt regnväder vilket jag tror ligger utanför vad som anses rimligt.
"För att detta ska bli i närheten av dolt fel så måste det finnas något som styrker att det faktiskt är gjort på rätt sätt.
Eftersom det sällan är fallet så är det både upptäckningsbart och undersökningsbart."
Är inte alls med på vad du menar med denna mening men jag antar att du menar 'fel' sätt här? om det är rätt är det ju inte fel... Om vattnet inte tas omhand på den egna fastigheten är ju detta ett fel, så rinner det direkt till grannen är det ett fel som måste åtgärdas. Det spelare inte någon roll om tidigare ägare gjort fel av oaktsamhet eller medvetet eller om det bara blivit så för att regnet tillslut skapat en bäck in på grannes tomt (detta vore ju omöjligt dolt men fortfarande ett fel som nuvarande ägare måste åtgärda).
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 138 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 138 inlägg
Som sagt, grannens anmälan är inte relevant. Kommunen har inte med dagvattenflöden mellan granntomter att göra. Kommunen ansvarar enbart enligt huvudregeln i PBL för allmän plats och dess avvattning som enligt LAV för verksamhetsområden för dagvatten och då endast till tomtens anslutningspunkt.harry73 skrev:
Dra igång vattenslangen och trycka ner den i rännan för att se var det kommer vatten? Man lyssnar/kollar i eventuella brunnar och diken. Svårare än så är det inte.T TypRätt skrev:
Nej jag håller med, vilket jag också skriver men informationen om rännorna och bilderna om detta kom efter mitt första inlägg (kan även hända att jag missat något som faktiskt tillkommer då jag har mitt svarsfönster öppet rätt länge ibland då jag skriver här när det passar i med jobbet).P Prodigys skrev:
Du tänker att grannen blir så less att han går banarnas o kommer med en hjullastare o gräver upp hela uppfarten? =} Håller med om att det var en väldigt snygg o prydlig infart! (Så vore ju synd om något skulle hända med den…)T TheGame skrev:
Ett bra gammal trollknix är även att hälla mjölk i vattnet. Då syns det om man är osäker på vilket vatten som kommer var.P Prodigys skrev: