Demmpa Demmpa skrev:
Bägge husen fanns innan fastigheten delades?
Om ja, då hade troligen bägge husen el via en elmätare, när sedan fastigheten delades så delades abonnemanget till två abonnemang och man gjorde det enkelt att bara sätta dit en mätare till.
Fanns inga hus då tomten splittades
 
  • Gilla
HasvaH och 1 till
  • Laddar…
F FredSka skrev:
Precis, hans ansvar att kolla med ledningskollen. Men ja precis vi kommer landa i att dra ny kabel ändå på vår tomt
Fast ledningskollen hjälper inte om det är er kabel. Då hade han behövt en kabelsökare.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 8 till
  • Laddar…
F FredSka skrev:
Vad mer kan man göra än att kolla lantmäteriet och mäta själv?
Känns som att det kan diffa med en halvmeter vilket i det här fallet gör stor skillnad.
Man tar och drar ett snöre mellan gränsmarkeringarna. Ner på 5 cm skall man kunna komma. Först får du leta upp dom, om du inte redan har gjort det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
F FredSka skrev:
Vad mer kan man göra än att kolla lantmäteriet och mäta själv?
Finns inga gränsrör, rösen eller andra fysiska gränsmarkeringar?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
coconut
F FredSka skrev:
Vad mer kan man göra än att kolla lantmäteriet och mäta själv?
Känns som att det kan diffa med en halvmeter vilket i det här fallet gör stor skillnad.
Kolla lantmäteriet efter vad du har för gränsmarkeringar och om koordinater finns. Leta efter dessa. Hittar du dem så mät ut gränsen mellan dem.

Hittar du inga så kollar du med kommunen eller mätföretag om en gränsutsättning. Brukar kosta nån tusenlapp men då får du en markering om var gränsen går och de kan ofta även lokalisera gränspunkter som blivit övervuxna.

Finns det inga koordinater eller oklara gränsmarkeringar så behöver lantmäteriet kopplas in för att fastställa gränsen. Det blir dock dyrt.


Jag hade nog velat fastställa gränsen innan jag gör nått annat.
 
  • Gilla
vcx och 7 till
  • Laddar…
G
F FredSka skrev:
Vad mer kan man göra än att kolla lantmäteriet och mäta själv?
Känns som att det kan diffa med en halvmeter vilket i det här fallet gör stor skillnad.
Gränsutsättning kan du köpa av kommunen eller en privat firma. Detta som hjälp för den eventuella nya kabeln som skall grävas samt även för bekräftelse att grannen håller sig på sin sida.
 
  • Gilla
FredSka
  • Laddar…
coconut coconut skrev:
Kolla lantmäteriet efter vad du har för gränsmarkeringar och om koordinater finns. Leta efter dessa. Hittar du dem så mät ut gränsen mellan dem.

Hittar du inga så kollar du med kommunen eller mätföretag om en gränsutsättning. Brukar kosta nån tusenlapp men då får du en markering om var gränsen går och de kan ofta även lokalisera gränspunkter som blivit övervuxna.

Finns det inga koordinater eller oklara gränsmarkeringar så behöver lantmäteriet kopplas in för att fastställa gränsen. Det blir dock dyrt.


Jag hade nog velat fastställa gränsen innan jag gör nått annat.
Finns järnstolpar utsatta vid tomtgräns men dom känns lite ”off”.
Och nu när jag ändå kollade så har ju grannen byggt mitt på tomtgräns. Alltså i linje med stolpen. Vet inte hur jag inte kunnat tänka på det men hela överhänget från taket är på vår tomt.
 
  • Gilla
  • Wow
Dowser4711 och 10 till
  • Laddar…
F FredSka skrev:
Finns järnstolpar utsatta vid tomtgräns men dom känns lite ”off”.
Och nu när jag ändå kollade så har ju grannen byggt mitt på tomtgräns. Alltså i linje med stolpen. Vet inte hur jag inte kunnat tänka på det men hela överhänget från taket är på vår tomt.
Använd det för att jämka med grannen.

Sitter skruvarna & kablarna på hans eller din sida?

Överskjutande taket kan du tvinga honom att ta bort men då just den markbiten inte förefaller, kanske är detta fel, ha så jättestort värde för dig så kan några decimeter tak som sitter fel användas för att få grannen att vara lite generösare.

Men.

Var också lite försiktig om grannsämjan, även om grannen inte var det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
G
redarn redarn skrev:
Använd det för att jämka med grannen.

Sitter skruvarna & kablarna på hans eller din sida?

Överskjutande taket kan du tvinga honom att ta bort men då just den markbiten inte förefaller, kanske är detta fel, ha så jättestort värde för dig så kan några decimeter tak som sitter fel användas för att få grannen att vara lite generösare.

Men.

Var också lite försiktig om grannsämjan, även om grannen inte var det.
NEJ

TS kan inte tvinga grannen ta bort ett tak, en domstol kan eventuellt det.
 
  • Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
G Grannens Häck skrev:
NEJ

Man kan inte tvinga grannen ta bort ett tak, en domstol kan det.
Genom att gå till kronofogde och sedan domstol kan TS tvinga bort det om det går över tomtgräns.

Trodde någon att jag menade någon annan sorts tvång?
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Använd det för att jämka med grannen.

Sitter skruvarna & kablarna på hans eller din sida?

Överskjutande taket kan du tvinga honom att ta bort men då just den markbiten inte förefaller, kanske är detta fel, ha så jättestort värde för dig så kan några decimeter tak som sitter fel användas för att få grannen att vara lite generösare.

Men.

Var också lite försiktig om grannsämjan, även om grannen inte var det.
Det är det absolut sista vi gör pga grannsämjan. Vi vill hålla en god ton men det beror lite på hur det här slutar också.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Markskruv får du sätta intill tomtgräns. Svårt att se att grannen är juridiskt ansvarig.

Om vedskjulet är en byggnad (avsedd för att människor kan vistas i den) kan du nog få bort den för billigare reparation, men är det mer ett väderskydd för ved så får den sannolikt vara kvar (detaljplanen kan påverka, men osannolikt).

Om du tvingar bort vedskjulet kanske grannen tvingar bort hela din kabel.
Jag kan fortfarande inte släppa att det skulle vara okej att bygga vedskjul så nära tomtgräns även om det är på markskruv/jordankare.
Du har kommit med så bra och konkreta tips så hur ska jag tolka det här? 👍
 
  • Skärmdump av en diskussionstråd om byggregler för att placera ett skärmtak bygglovsbefriat nära tomtgräns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av en diskussion om bygglov för skärmtak enligt Plan- och bygglagen i ett forum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Om reglerna är applicerbara beror på om vedskjulet överhuvudtaget räknas som byggnad. Om det inte är ståhöjd i det så är det inte en byggnad.

Däremot får det inte byggas inne på din fastighet. Inte ens ett utskjutande tak.

Prio 1, som andra redan påtalat här, är att reda ut med exakthet var fastighetsgränsen är. Det har implikationer för ansvarsfrågan gällande kabeln i mitt tycke. Om grannen har bankat ner markspjut på din fastighet och skadat din kabel ser jag det som grannens ansvar att ordna. Utöver detta så bör ju vedskjulet flyttas. Att det är besvärligt är grannens problem.

Jag undrar också varför man alls besvärar sig med markspjut för ett vedskjul.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 16 till
  • Laddar…
tommib
F FredSka skrev:
Grannen vill inte ta på sig ansvaret och går ej att diskutera med. Han kunde tänka sig att dela på självrisken…
F FredSka skrev:
grannen vill inte ta ner sitt fina vedskjul som de spenderat en massa pengar på.
F FredSka skrev:
Granne väljer att bygga vedskjul precis intill tomtgräns utan att fråga oss om lov och träffar vår elledning med jordankare.
Vilken grannsämja?
 
  • Gilla
  • Haha
Dowser4711 och 12 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Vilken grannsämja?
Ja den är knappt befintlig men det lilla som finns kvar. Behöver inte va polare med grannen eller ens behöva hälsa på varandra men skulle inte heller vara kul att få långfingret varje gång man ser varandra :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.