Om vi antar.

1. din ledning gick på grannens fastighet
2. du saknar servitut eller annan rätt

Så har du råkat ut för en olyckshändelse där du inte har några rättigheter om ekonomisk ersättning för skadan gentemot grannen.

Erbjudandet om halva självrisken är då generöst.

Möjligtvis finns ett servitut som du kan hitta.

Möjligtvis går fastighetsgränsen annorlunda.

Gräv förbi grannens vedbod och skarva två gånger. Eller en hel grav hela vägen.

Grannen borde så klart diskuterat vedboden med dig innan, men man får (juridiskt) vara otrevlig.

Det hela är så klart surt för dig.
 
  • Gilla
Elsparv och 9 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det går att "stöta"/skjuta kabeln och med hjälp av mikrofon lyssna var skadan är.
Det går även att mäta fram ganska precis hur långt från kabeländen skadan är.


På jobbet har "vi" lokaliserat kabelskada på kablar som har legat flera meter ner i marken genom att stöta kabeln.

Tråd i ämnet,
[länk]
Jaha okej, intressant! Tack för tips
Elektriker sa att pga att det ligger flera jordankare med tyngd från ved/virke så kan det ge belastning på kabeln och att det kanske inte märks fören om flera år.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
F FredSka skrev:
Elektriker sa att pga att det ligger flera jordankare med tyngd från ved/virke så kan det ge belastning på kabeln och att det kanske inte märks fören om flera år.
Ännu större anledning att gräva ner en ny kabel på egen tomt, att ha en dåligt nedgrävd kabel på grannfastigheten kommer ju inte bli bättre och lättare i framtiden.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 20 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Ännu större anledning att gräva ner en ny kabel på egen tomt, att ha en dåligt nedgrävd kabel på grannfastigheten kommer ju inte bli bättre och lättare i framtiden.
Precis så vi resonerar i nuläget också. Vill helst inte ha min kabel på deras tomt alls men eftersom försäkringen vill reparera så blir det ju på deras tomt.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Om vi antar.

1. din ledning gick på grannens fastighet
2. du saknar servitut eller annan rätt

Så har du råkat ut för en olyckshändelse där du inte har några rättigheter om ekonomisk ersättning för skadan gentemot grannen.

Erbjudandet om halva självrisken är då generöst.

Möjligtvis finns ett servitut som du kan hitta.

Möjligtvis går fastighetsgränsen annorlunda.

Gräv förbi grannens vedbod och skarva två gånger. Eller en hel grav hela vägen.

Grannen borde så klart diskuterat vedboden med dig innan, men man får (juridiskt) vara otrevlig.

Det hela är så klart surt för dig.
Tack för svar, det låter ändå rimligt.
Ska höra med lantmäteriet angående servitut.
Har han juridiskt rätt eller menar du att vi kan vara juridiskt otrevliga och mena att det är olovligt byggt? 🤔
 
  • Gilla
Jonas Svensson74 och 1 till
  • Laddar…
F FredSka skrev:
Tack för svar, det låter ändå rimligt.
Ska höra med lantmäteriet angående servitut.
Har han juridiskt rätt eller menar du att vi kan vara juridiskt otrevliga och mena att det är olovligt byggt? 🤔
Han har ingen rättighet att gräva av din ledning.

Det är en olyckshändelse.

Grunden i svensk lag är att du inte är ersättningsskyldig för olyckor.

Sen finns det undantag.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Han har ingen rättighet att gräva av din ledning.

Det är en olyckshändelse.

Grunden i svensk lag är att du inte är ersättningsskyldig för olyckor.

Sen finns det undantag.
okej, jag förstår.
Vi funderar mest kring att det är mindre än 4,5 meter till tomtgräns och om det kan vara att på deras ansvarsförsäkring 🤷‍♂️
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
F FredSka skrev:
okej, jag förstår.
Vi funderar mest kring att det är mindre än 4,5 meter till tomtgräns och om det kan vara att på deras ansvarsförsäkring 🤷‍♂️
Markskruv får du sätta intill tomtgräns. Svårt att se att grannen är juridiskt ansvarig.

Om vedskjulet är en byggnad (avsedd för att människor kan vistas i den) kan du nog få bort den för billigare reparation, men är det mer ett väderskydd för ved så får den sannolikt vara kvar (detaljplanen kan påverka, men osannolikt).

Om du tvingar bort vedskjulet kanske grannen tvingar bort hela din kabel.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Markskruv får du sätta intill tomtgräns. Svårt att se att grannen är juridiskt ansvarig.

Om vedskjulet är en byggnad (avsedd för att människor kan vistas i den) kan du nog få bort den för billigare reparation, men är det mer ett väderskydd för ved så får den sannolikt vara kvar (detaljplanen kan påverka, men osannolikt).

Om du tvingar bort vedskjulet kanske grannen tvingar bort hela din kabel.
Hmm okej, tack för svar!
 
  • Gilla
redarn
  • Laddar…
Men om man ska bygga/gräva osv så ska man väl begära kabel markering?

Det är väl elnätsägarens ansvar att ordna med servitut när dom gräver ner kabel till en fastighet det ligger väl inte på husägaren?

Jag kan tycka att det borde vara grannens försäkring som ska gå in? Eller att nätägaren bekostar om dom lagt kabeln utan servitut eller för grundt

Men det är ju ofta saker inte är som man (jag) tycker dom ska vara 🙂
 
  • Gilla
Phantom& och 8 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Men om man ska bygga/gräva osv så ska man väl begära kabel markering?

Det är väl elnätsägarens ansvar att ordna med servitut när dom gräver ner kabel till en fastighet det ligger väl inte på husägaren?

Jag kan tycka att det borde vara grannens försäkring som ska gå in? Eller att nätägaren bekostar om dom lagt kabeln utan servitut eller för grundt

Men det är ju ofta saker inte är som man (jag) tycker dom ska vara 🙂
Det verkar ju vara kundens kabel som dragits från mätarskåpet till huset, inte nätägarens kabel.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Det verkar ju vara kundens kabel som dragits från mätarskåpet till huset, inte nätägarens kabel.
Jo så är det väl men det är väl nätägaren som lägger ner kabeln även till mätarskåpet?
 
  • Gilla
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Jo så är det väl men det är väl nätägaren som lägger ner kabeln även till mätarskåpet?
Till huset? Nej.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 6 till
  • Laddar…
MultiMan
H HenrikHuslöse skrev:
Till huset? Nej.
Jaså? Jag har alltid fått höra att nätägaren ansvarar fram till mätartavlan och så har det fungerat för mig och andra där jag bor.

Från eon idag:


Diagram som visar ansvarsfördelning vid anläggning av el med textinstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
dennis svensson och 4 till
  • Laddar…
Jag kan ha fel, men jag uppfattade det som kabeln från mätarskåpet med mätartavlan till huset. Mätarskåp sitter ofta på stolpe någonstans på tomten om man är på landet. Inne i villaområden sitter mätarskåpet på fasaden istället.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.