63 712 läst · 195 svar
64k läst
195 svar
Granne bestrider faktura
Gäller att vara försiktig med vad man lägger ut på nätet, speciellt om man som i det här fallet tagit foto av sitt eget brott (om man kan kalla det så?)Husnissen99 skrev:
Tråkigt för TS som kanske i sin strävan att lösa sitt problem, lyckades skapa en massa nya.
Internet är inte direkt byggt för surisar som gömmer sig bakom blomkrukor för att ta bilder på sitt eget svartbygge helt enkeltthomasse skrev:
thomasse skrev:
¨K Kane skrev:
Det finns säkert ett talesätt som finner sig väl här men om jag hade sett grannen skåla från sin nya fina veranda så hade jag höjt skålen i mitt gillande mot denna och skålat vidare genom livet, jag har inte för avsikt att anmäla och var mer imponerad över vad tomas lyckades åstadkomma på ytterst liten fakta.
TS ville väl bara slippa insyn?K Kane skrev:
Byggde plank som han och grannen skulle dela på, grannen betala inte, han bad om råd på nätet, folk påpekar att det är ett svartbygge.
Tror TS hade fått mycket bättre råd om han hade kommit till bygga hus innan han bestämde att han skulle bygga planket. Vi är väl hjälpsamma här?
Redigerat:
Varför bad ni inte byggföretaget dela fakturan? Hälften till er och hälften till grannen...N Newkid skrev:
heisiandiishe
Medlem
· stockholms
· 329 inlägg
heisiandiishe
Medlem
- stockholms
- 329 inlägg
Exakt så fungerar det (eller borde alltid fungera) och jag uppfattar det som att ts område är nybyggt och att det saknas tydliga regler likt de du beskriver här. En självklarhet att det måste regleras på detta sätt och att en styrelse tyvärr då också landar i småfrågor som ibland tar upp tid som styrelsen kunnat ägna åt viktigare saker. Men reglerar man det inte kan ju 10 olika varianter på altan byggas och det kan snabbt se skabbigt ut. Skiten ska ju underhållas i framtiden också. Avslutningsvis är det ju stor skillnad på om man möblerar upp en fet altan och får direkt insyn till grannen från möblemanget jämfört med att uppehålla sig på gräsmattan och se in till grannen. Växte upp i hus och funderade på radhus när barnen var små men insåg att jag/vi aldrig skulle palla med sådant som tas upp i denna tråd så det blev lägenhet. Vi har garage och gård i två plan så det har ändå funnits gott om ärenden att diskutera i styrelsen även här. Vi har även i omgångar förtydligat olika dokument rörande bl.a. gården medlemmars uteplatser, markiser mm. Trist för ts, det borde ha funnits tydlighet i detta från styrelsen (kanske har jag missat något i tråden och att det ändå var tydligt…) intressant läsning..Mats Engquist skrev:I den bostadsrättsförening, med 29 radhus, som jag är ordförande i hade vi eventuellt en liknande rättighetssituation. Altaner och tomter var inte upplåtna med bostadsrätt i upplåtelseavtalet utan var, som har nämnts o tråden, ett "skötselområde".
En helt vansinnig lösning då det i princip skulle betyda att man var tvungen att fråga styrelsen om man ville ställa en blomkrukan på altanen eller om man (o hemska tanke) skulle vilja ha möbler på densamma.
Här skiljer sig s.a.s. medlemmarnas uppfattning om vad man får göra ganska diametralt från den rättsliga situationen. Man har inte mer rätt att utnyttja det man uppfattar som den egna tomten än man har att utnyttja vilken markyta som helst som ägs och förvaltas av någon annan.
I det läget (jag vet inte om det framgår hur det ser ut hos TS) får man såklart inte bygga några trädäck eller plank utan styrelsens uttryckliga tillstånd. Jag skulle dessutom ha reglerat dessa tillstånd i ett avtal...
Problemet med detta sätt att reglera saker är ju att ett tillstånd givet av styrelsen lika lätt kan återkallas av samma styrelse,
Så kan man såklart inte ha det...
Att konstituera om föreningen så att även marken skulle ingå i bostadsrätten är sannolikt för svårt så vi tog fram ett nyttjanderättsavtal. som reglerar hur marken (altan plus liten gräsmatta) får nyttjas. I princip, för att inte krångla till det, så är det "som en förlängning av hemmet" (d.v.s. "hur man vill") För att slippa situationer som den TS beskriver förbjöd vi alla typer av fasta konstruktioner på tomterna - utan styrelsens skriftliga tillstånd, som ges efter grannarnas bifall och efter att eventuella bygglov har beviljats. Inga trädäck, inga förråd, inga pergolor (och inga träd, men det är en annan fråga)
Det betyder att medlemmarna frågar styrelsen även om småsaker som solskydd men det kan vi leva med.
VI har beordrat medlemmar som inte följer de anvisningar som finns att ta bort eller ändra sina konstruktioner. Så har hittills alltid skett men visst kan det bli lite dålig stämning.
Naturligtvis finns gråzoner. Betraktas t,ex, en paviljong från IKEA, och som skruvas fast i altanen, som en fast konstruktion eller en möbel?
Konstruktionen har skapat en viss tydlighet och en viss trygghet för medlemmarna. Har de tillstånd inom ramen för avtalet så riskerar de inte att behöva ta bort sina byggnationer. Har de inget tillstånd så åker de bort - på medlemmens bekostnad.
Själv tycker jag att man gott kan prata med sina grannar innan man gör saker som kan påverka dem men jag tycker å andra sidan också att man gott kan vara lite generös och inte hela tiden ställa sig frågan "hur kan detta påverka mig negativt om jag verkligen fantiserar ihop något?". Vi har medlemmar som instinktivt säger nej till allting grannarna vill göra - bara för att de kan - och anför vilka fantasifulla skäl som helst.
Att en granne kan sitta på en stol som har ett golv när hen tittar in i mitt vardagsrum är inte till men för mig. Om grannens konstruktioner stjäl min morgonsol eller tar bort men havsutsikt har vi en annan situation.
heisiandiishe
Medlem
· stockholms
· 329 inlägg
heisiandiishe
Medlem
- stockholms
- 329 inlägg
En liten edge på detta var väl atg grannen (som bodde där relativt kort tid) säkert byggde altanen enkom för att höja värdet. Ta fina bilder inför försäljning osv. Vilket kanske då dessutom var helt ok eftersom föreningen/styrelsen inte har bestämt något alls kring vad man får eller inte får göra på sin tomt?! Intressant att bygga en stor altan över hela gräset, ställa en fet gasgrill mitt på och sen mata fester varje helg under sommaren. Vad är normalt? Hög ljudnivå till 23? 22? Så kan grannen mysa bredvid på sin lilla altan med ett glas rött. Eller såklart delta i festerna och höja glaset och skåla med grannen och dennes kamraterHusnissen99 skrev:Internet är inte direkt byggt för surisar som gömmer sig bakom blomkrukor för att ta bilder på sitt eget svartbygge helt enkelt
¨
Det finns säkert ett talesätt som finner sig väl här men om jag hade sett grannen skåla från sin nya fina veranda så hade jag höjt skålen i mitt gillande mot denna och skålat vidare genom livet, jag har inte för avsikt att anmäla och var mer imponerad över vad tomas lyckades åstadkomma på ytterst liten fakta.
Det är väl det som är lite av spänningen med att bo så tätt? Att bosätta sig på ett sådant ställe om man inte gillar människor är ju inte så bra kanske. Någon gång kommer det garanterat att hända att någon flyttar in som inte har koll på normala sociala koder eller hyfs. Det måste tas med i beräkningen!heisiandiishe skrev:En liten edge på detta var väl atg grannen (som bodde där relativt kort tid) säkert byggde altanen enkom för att höja värdet. Ta fina bilder inför försäljning osv. Vilket kanske då dessutom var helt ok eftersom föreningen/styrelsen inte har bestämt något alls kring vad man får eller inte får göra på sin tomt?! Intressant att bygga en stor altan över hela gräset, ställa en fet gasgrill mitt på och sen mata fester varje helg under sommaren. Vad är normalt? Hög ljudnivå till 23? 22? Så kan grannen mysa bredvid på sin lilla altan med ett glas rött. Eller såklart delta i festerna och höja glaset och skåla med grannen och dennes kamrater
heisiandiishe
Medlem
· stockholms
· 329 inlägg
heisiandiishe
Medlem
- stockholms
- 329 inlägg
Exakt så.. En risk jag aldrig skulle våga taJ j-o75 skrev:Det är väl det som är lite av spänningen med att bo så tätt? Att bosätta sig på ett sådant ställe om man inte gillar människor är ju inte så bra kanske. Någon gång kommer det garanterat att hända att någon flyttar in som inte har koll på normala sociala koder eller hyfs. Det måste tas med i beräkningen!