63 691 läst · 195 svar
64k läst
195 svar
Granne bestrider faktura
På vilket sätt påverkar grannens eventuella vinst sakfrågan?N peak122 skrev:
Nu måste man ju iofs underhålla även ett trädäck. Men vill man inte beblanda sig med naturen är det en bra lösning. Även om tex grythyttans möbler funkar ypperligt på både gräs och trall.Nissens skrev:
Renoverare
· Uppsala
· 1 811 inlägg
Det är riktigt, men i en brf är det inte den enskilde innehavaren utan föreningen som äger tomten. Innehavaren har bara rätten att nyttja bostadsrätten. Alltså måste en innehavare av en lägenhet i en brf ha styrelsens, d.v.s. fastighetsägarens tillstånd även för ett trädäck.Nissens skrev:
Renoverare
· Uppsala
· 1 811 inlägg
Det kan de vara, även om jag tror att det är väldigt ovanligt med stadgar som säger att samtliga medlemmar får bygga på den gemensamma marken. Det är en typ av detaljreglering som passar dåligt i stadgar. Däremot tror jag att praxis eller stämmobeslut kan se ut så, d.v.s. att en viss typ av byggnationer alltid får byggas, exempelvis låga trädäck.Alfredo skrev:
Vi har exempelvis en praxis att trädäck utan tak kan byggas på uteplats utan att informera styrelsen, medan altaner eller andra konstruktioner med tak ska tas via styrelsen och helst även vara avstämda med grannar. Då ska man lämna in ritning till styrelsen och är själv ansvarig för att vid behov ansöka hos kommunen. Sådana konstruktioner ska helst inte heller fästas i föreningens byggnader utan vara fristående. Det finns undantag men de ska då demonteras vid behov, exempelvis målning och underhåll av den boende eller på dennes bekostnad.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 52 482 inlägg
Fast det är rätt vanligt att i föreningar med lägenheter i markplan, så ingår en del av marken i bostadsrätten. Att den alltså är för just den medlemmens exklusiva nyttjande.Henningelvis skrev:
Renoverare
· Uppsala
· 1 811 inlägg
Nej absolut inte, men jag tror @hempularen menar att då behövs (ofta/ibland) inget speciellt tillstånd från styrelsen för trädäck.Henningelvis skrev:
Renoverare
· Uppsala
· 1 811 inlägg
Så är det säkert. Det är även så i föreningen där jag bor, trots att marken utanför vårt hus bara är s.k. skötselområde. Min poäng är att hela den här ändlösa diskussionen om tomtgränser och fastighetsägarens rätt att täcka sin fastighet med trall är helt ovidkommande för bostadsrättsföreningar.Alfredo skrev:
Henningelvis skrev:
Hur som helst är väl båda sakerna ovan helt irrelevanta när rättsläget kring TS tvistiga fordran är ämnet?K Kane skrev: