54 157 läst · 287 svar
54k läst
287 svar
Grannarna har fiber, jag kan inte få. Vadfalls?
Självbyggare
· SE4
· 3 169 inlägg
Vi betalar 22.300 kr för anslutningen och i snitt får anslutningarna 42.300 kr i EU-medel till landsbygdsutveckling. Så din bidragsuppgift stämmer ganska väl, det blir 65 % bidragsfinansierat för oss.K karlmb skrev:
Till de fastigheter som inte beställt men passerats av grävningen och där man lämnat av en duct utanför så kommer efteranslutningar att bli "mycket dyrare", sa nätägaren. Jag bad dem specifiera och då sade de att det kommer att kosta 22.600 kr... inte mycket till morot för att vara med i den inledande beställningsrundan som ändå var det som bestämde om det alls skulle byggas eller inte. Men tror inte det är så liten skillnad i de flesta andra fall.
1) Jag har inte fått något erbjudande om att ansluta mig förrän i våras när Telia därefter "kom på" att de "måste inventera" adressen.K karlmb skrev:Detta är precis det som man ska tänka på när man tror man är smart och tackar nej till en anslutning när nätet byggs.
Och det kan bli över det dubbla också, de nät som byggs med bidrag i glesbygd får idag 40-60% bidrag från staten (EU), detta gäller inte för efteranslutningar så det är 100% upp redan där.
2) Jag bor inte på landsbyggden, jag bor 1.5km från stadskärnan i en av sveriges största städer.
3) Fiberskåpet står ungefär 20 meter från huset.
Medlem
· Västernorrland
· 10 846 inlägg
Att det blir dyrt att koppla in enskilda i ett senare skede beror oftast på att då läggs all kostnad på en person. DessutomS SwedishChef skrev:
är det inte som förr att man bara ansluter nån tåt så är det klart utan fiber ska ju kanske till beställaren också och då drar det ju iväg. Är ju skillnad om ett gäng är i ett område och gruppansluter 10-50 personer på en dag. Att efteransluta en kund på fiber idag kräver ju kanske halva den insatsen på en person bara.
För deras del blir det ett nytt projekt, det gamla är redan avslutat, och det för med sig nya kostnader som för dem behöver bäras av din ensamma anslutning. De har inget intresse av att subventionera din asluting av någon form av rättviseskäl, i sådana fall skulle det ta många år innan ditt abonnemang börjar gå med vinst för dem.S SwedishChef skrev:
Hur kommer det sig att de kommer på detta nu, när de kunde erbjuda anslutning för 19900:- för ett halvår sedan? För den delen så var 19900:- det pris jag hörde från dem när jag pratade med dem igår (tisdag).Det är först idag (onsdag) som det plötsligt kostar nästan 40000:-. Jag anser fortfarande att jag ska betala det pris som jag erbjöds då, det är inte jag som har krånglat. Det är Telia som har krånglat, ljugit och förhalat.T TowaTei skrev:För deras del blir det ett nytt projekt, det gamla är redan avslutat, och det för med sig nya kostnader som för dem behöver bäras av din ensamma anslutning. De har inget intresse av att subventionera din asluting av någon form av rättviseskäl, i sådana fall skulle det ta många år innan ditt abonnemang börjar gå med vinst för dem.
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 289 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 289 inlägg
Hos oss ville de ha 25 000:- när de kom dragandes med fibern för ett antal år sedan å det var betydligt mer än vad jag ville hosta upp.
Kopparslangen verkar de slått en knut på sedan dess iaf för abonnemanget är inte i närheten av "upp till 30" som vi betalar för.
11-12 nedströms som bäst kanske med TVboxen avstängd.
Effekten på WiFi't som Telias Thomson(?) router hostar ur sig är nog inte någon vidare effekt i heller iofs.
Kommer dock aldrig att betala ett korvöre mer än tidigare erbjudande ifall en förfrågan dyker upp igen.
Då tar jag mig hellre en tur med traktorn.
/ P
Kopparslangen verkar de slått en knut på sedan dess iaf för abonnemanget är inte i närheten av "upp till 30" som vi betalar för.
Effekten på WiFi't som Telias Thomson(?) router hostar ur sig är nog inte någon vidare effekt i heller iofs.
Kommer dock aldrig att betala ett korvöre mer än tidigare erbjudande ifall en förfrågan dyker upp igen.
/ P
Justja, jag glömde bort det - sorry! Det KAN ju ha varit ett rent misstag från deras sida, misstänker att deras vanliga kundservice (?) inte alltid har klara rutiner (och besked att ge) i sådana här fall som faller lite utanför rutin 1A.S SwedishChef skrev:
Det stod inte ett ord om att efteranslutning skulle bli mer än dubbelt så dyrt, det här är det första konkreta erbjudandet jag har fått om att ansluta mig.mathiash77 skrev:
Jag vet. Men du är utsatt för Felia istället....S SwedishChef skrev:
Då fär du nog köra vidare med 4G i all evighet....Patrik440 skrev:Hos oss ville de ha 25 000:- när de kom dragandes med fibern för ett antal år sedan å det var betydligt mer än vad jag ville hosta upp.
/ P
Du är offer för deras policykrig.S SwedishChef skrev:Hur kommer det sig att de kommer på detta nu, när de kunde erbjuda anslutning för 19900:- för ett halvår sedan? För den delen så var 19900:- det pris jag hörde från dem när jag pratade med dem igår (tisdag).Det är först idag (onsdag) som det plötsligt kostar nästan 40000:-. Jag anser fortfarande att jag ska betala det pris som jag erbjöds då, det är inte jag som har krånglat. Det är Telia som har krånglat, ljugit och förhalat.
Sedan får man inte glömma att om det är en ekonomisk förening som man vill ansluta till så får man ju börja med att betala samma insats (+ ev bidrag som nu inte utgår längre) som alla andra i föreningen har gjort. Inte bara en faktisk kostnad för att göra jobbet.S Stefan1972 skrev:Att det blir dyrt att koppla in enskilda i ett senare skede beror oftast på att då läggs all kostnad på en person. Dessutom
är det inte som förr att man bara ansluter nån tåt så är det klart utan fiber ska ju kanske till beställaren också och då drar det ju iväg. Är ju skillnad om ett gäng är i ett område och gruppansluter 10-50 personer på en dag. Att efteransluta en kund på fiber idag kräver ju kanske halva den insatsen på en person bara.
Medlem
· Västernorrland
· 10 846 inlägg
Det bästa är nog att du begär en offert. De priser du fått är troligen inget som är förankrat i verkligheten. Begär du en offert så kommer ju någon att titta på just ditt ärende.S SwedishChef skrev:
S SwedishChef skrev:
Enligt din karta, är din adress på den gata med X antal anslutna abonnemang eller är du på gatan där det fanns in annan inte ansluten?
Sedan skriver du själv att du vill efteransluta dig, jag tror att det bästa du kan göra är att hitta rätt person på Telia eller Bahnhof och gräva din egen tomt själv, visa vad du vill ha gjort och övertyga dem om att det inte blir så dyrt för dem.