K
Hur räknar man om man anser att 34000 är mer än dubbelt så dyrt som 19900?

14000 i prispåslag för en efteranslutning låter ändå hyfsat rimligt.
 
  • Gilla
Destrier och 3 till
  • Laddar…
Se och lär "fibervägrare"
Obs detta riktar sig inte till senaste fallet.
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 2 till
  • Laddar…
K kirk69 skrev:
Hur räknar man om man anser att 34000 är mer än dubbelt så dyrt som 19900?

14000 i prispåslag för en efteranslutning låter ändå hyfsat rimligt.
Hade det varit för att jag hade sagt nej hade jag kunnat svälja det. Nu handlar det om att det är Telia som har ljugit, förhalat och fördröjt, jag ska inte betala extra för att deras underlevarantör är inkompetent.
 
K
S SwedishChef skrev:
Hade det varit för att jag hade sagt nej hade jag kunnat svälja det. Nu handlar det om att det är Telia som har ljugit, förhalat och fördröjt, jag ska inte betala extra för att deras underlevarantör är inkompetent.
Jovisst, men du skarvar lite när du säger att det är ”mer än dubbelt så dyrt”.
 
Jag kan inte förstå varför TS klagar nu? Problemet var ju att TS inte kunde få fiber men nu har det ju vist sig att TS visst kan få fiber.
Nu gnäller TS i stället för att priset är fel??
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 3 till
  • Laddar…
Jag har efter anslutit mig för en månad sen. Jag har gjort det helt själv. Telia vägrade helt att hjälpa mig.
Men till skillnad så jag äger ett hus i en samfällighet.
Samfälligheten äger fiberskåpet och Telia är ansvarig för service och tekniska delen bara. Skanova äger nätet.
När min samfällighet anslutit sig så har dom lagt duct på alla hus o det kostade 8500:- per hus för att ansluta sig.
Det som saknades för mig för att efter ansluta mig var fiberkabel, medieomvandlare, och att svetsa allt ihopp och koppla i skåpet.
Jag anlitat Fiberfixarna för att blåsa fiberkabeln i ducten och fixa uttag i mitt hus och i fiberskåpet. Det kostade 4200:- inkl moms för 2 timmars arbete + fiberkabel + 2st fiberuttag + svetsningsarbete.
Samfällighetens ordförande hade nyckel till fiberskåpet som har underlättat för oss att kunna få tillgång till det. Han hade medieomvandlare också till mitt hus.
Telia ville ha 3000:- ex moms för att skicka en tekniker som skall hämta med sig en ny medieomvandlare och montera den i mitt hus och koppla den med uttaget som Fiberfixarna har fixat i mitt hus, och koppla en kabel i en ledig port i fiberskåpet till uttaget som Fiberfixarna har fixat till mitt hus i skåpet.
Jag tackade nej till erbjudandet och köpte två fiberkablar med kontakt (Fiber villa patch SC till SC singlemode heter dom) och kopplade allt i hopp och ringde Telia och gav dom portnummer i skåpet så aktiverade dom tjänsten till mig helt gratis.
Men jag fick betala 8500:- till samfälligheten som dom har betalat åt mitt hus för att dra fram duct till mitt hus innan jag köpte det. Hade jag inte betalat dom så hade dom inte gett oss tillgång till fiberskåpet.
Så det kostade mig 12700:- och är extremt nöjd och fick lära mig väldigt mycket.

Jag vet inte om du har det här telefonnummer till Telia: 020300060 Det var dom som hjälpte mig med allt och gav mig råd hur ska jag göra för att efteransluta mig.
 
  • Gilla
Destrier och 3 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Jag kan inte förstå varför TS klagar nu? Problemet var ju att TS inte kunde få fiber men nu har det ju vist sig att TS visst kan få fiber.
Nu gnäller TS i stället för att priset är fel??
Gnällandet handlade om att Telia först hade gått ut med ett erbjudande om ansluting för 19900:- (i våras). När jag ville nappa på det så började Telia förhala och direkt ljuga. Först fanns det ingen fiber i området, därefter behövda Skanova "inventera adressen". När jag kontaktade Telia igen igår (tisdag) så var det återigen 19900:- som gällde. När jag ringer dem idag (onsdag) så är det plötsligt nästan 40000:- som gäller. Jag är starkt missnöjd med att först få ett erbjudet pris, vilja nappa på det, mötas av att det helt plötsligt inte går för att någon på någon underleverantör är inkompetent och nu mötas av ett radikalt höjt pris. Ingenting av detta är något jag har kunnat påverka.
 
K kirk69 skrev:
Jovisst, men du skarvar lite när du säger att det är ”mer än dubbelt så dyrt”.
Finns en annan märklig skarv i den här historien.
TS har bott i huset medans fibergrävning pågick, skåpet är enligt bilder satt i tomtgräns, alla andra grannar har fått fiber ingrävt och ändå "fick" vederbörande inte frågan. Nånstans kan jag väl känna att det är ens egenansvar att prata med de som projekterar, gräver eller åtminstone grannar om vad som pågår.

S SwedishChef skrev:
Jag har bott i huset sedan det var aktuellt med fiber och har aldrig blivit tillfrågad om något sådant.
S SwedishChef skrev:
Hade det varit för att jag hade sagt nej hade jag kunnat svälja det. Nu handlar det om att det är Telia som har ljugit, förhalat och fördröjt
Om det inte var så att det var ett nej från början..
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Finns en annan märklig skarv i den här historien.
TS har bott i huset medans fibergrävning pågick, skåpet är enligt bilder satt i tomtgräns, alla andra grannar har fått fiber ingrävt och ändå "fick" vederbörande inte frågan. Nånstans kan jag väl känna att det är ens egenansvar att prata med de som projekterar, gräver eller åtminstone grannar om vad som pågår.





Om det inte var så att det var ett nej från början..
MIssade du isåfall att det var ett erbjudande om anslutning för 19900:- i våras, som jag tackade ja till men som inte kunde få eftersom det tydligen var "inventering". Efter det kan jag garantera att det inte har grävts någon fiber. Jag begär inte att få fiber installerad gratis. Jag begär att få det pris jag offererades när jag ville ansluta mig, inte det mycket mycket högre priset jag erbjuds nu efter att Telia har förhalat och fördröjt i nästan 6 månader utan att ha gjort något grävarbete här ute.
 
Förstår inte riktigt sammanhanget.
När grävdes fibern in i området till alla grannar samt det där skåpet vid din tomtgräns?
Bodde du där vid det tillfället?
 
S SwedishChef skrev:
Däremot har de bestämt sig för at fördubbla anslutningsavgiften under tiden som har förflutit. Jag chattade med en person igår som sa 19900:-, personen jag pratade med idag säger 34000:-.
Är det här ett standardförfarande? Att priset mer än fördubblas på en dag?
.
De priser du fått är utifrån två olika sätt att leverera.
* Kampanjpris - 19900 kr ser ut som "dagens" standardpris för kampanj i ett område, man tar emot beställningar fram till ett visst datum och det pågår t.ex. under 6 månader. Därefter brukar leverans utföras under kommande 6 månader till samtliga fastigheter som beställt. Så leveranstid kan här bli mellan 6-12 månader.
* Styckvis - 34000 kr verkar vara styckvis leverans, man tar emot beställning och den läggs för leverans direkt till entreprenör, sedan har entreprenören viss tid på sig för leverans.

Så du får tillsammans med Telia reda ut vilken prissättning som ska gälla utifrån hela din historia. Hänvisa till din tidigare beställning utifrån det kampanjpriset och att det är Telia som dragit ut på hanteringen. Borde inte vara omöjligt att finna en lösning men förbered dig med en saklig historik på vad som hänt, vad du än gör börja inte tro eller gissa ut enbart fakta.
 
Redigerat:
  • Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
S SwedishChef skrev:
Det stod inte ett ord om att efteranslutning skulle bli mer än dubbelt så dyrt, det här är det första konkreta erbjudandet jag har fått om att ansluta mig.
Jag förstår inte riktigt här, var stod det inget om kostnaden om efteranslutning? Var det i vårens erbjudande om 19900 kr?

Med det sagt så tycker jag förstås oavsett vilket att de ska kunna svara på frågan om varför priset plötsligt ökade. Att du nämner chatt får mig dock att misstänka att du inte kommer i kontakt med den personal som verkligen sitter med svaret, så om du inte har någon bättre väg in i Telia så gäller det att du verkligen lirkar med dem för att ta ärendet vidare och jag skulle tro att den bästa taktiken då inte är att anklaga dem för lögner och förhalning etc etc (men det utgår jag från att du inte gör). Förhoppningsvis visar det sig vara ett missförstånd från deras sida, men har du otur var deras första erbjudande felaktigt (ja, det kan gå snett ibland och erbjudanden går ut till fel kunder).
 
T TowaTei skrev:
Jag förstår inte riktigt här, var stod det inget om kostnaden om efteranslutning? Var det i vårens erbjudande om 19900 kr?

Med det sagt så tycker jag förstås oavsett vilket att de ska kunna svara på frågan om varför priset plötsligt ökade. Att du nämner chatt får mig dock att misstänka att du inte kommer i kontakt med den personal som verkligen sitter med svaret, så om du inte har någon bättre väg in i Telia så gäller det att du verkligen lirkar med dem för att ta ärendet vidare och jag skulle tro att den bästa taktiken då inte är att anklaga dem för lögner och förhalning etc etc (men det utgår jag från att du inte gör). Förhoppningsvis visar det sig vara ett missförstånd från deras sida, men har du otur var deras första erbjudande felaktigt (ja, det kan gå snett ibland och erbjudanden går ut till fel kunder).
Vårens erbjudande var för 19900:- ja, det framgick ingenstans i det kampanjmaterialet att det skulle bli prispåslag på 70% för senare anslutning. Jag står fast vidin hållning att jag ska betala det pris som gällde vid det erbjudande jag ville tacka ja till. Att de som grävt fibern är inkompetenta och behöver nästan ett halvår på sig för att komma på vår ducten ligger borde inte vara något jag ska bestraffas för.
 
S SwedishChef skrev:
Vårens erbjudande var för 19900:- ja, det framgick ingenstans i det kampanjmaterialet att det skulle bli prispåslag på 70% för senare anslutning. Jag står fast vidin hållning att jag ska betala det pris som gällde vid det erbjudande jag ville tacka ja till. Att de som grävt fibern är inkompetenta och behöver nästan ett halvår på sig för att komma på vår ducten ligger borde inte vara något jag ska bestraffas för.
Var god och läs mitt tidigare inlägg och fokusera på det som är viktigt, dvs du vill kunna få fiber till det kampanjpris som gällde, släpp sedan allt om "inkompetens" och dina egna gissningar om varför saker gjorts på ena eller det andra sättet.
 
  • Gilla
kest och 5 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Förstår inte riktigt sammanhanget.
När grävdes fibern in i området till alla grannar samt det där skåpet vid din tomtgräns?
Bodde du där vid det tillfället?
@SwedishChef ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.