Försökte också få kontakt med Telia gällande min grävning och inkoppling av box men Telia öppen fiber är inte helt lätta att komma i kontakt med, varken telefon eller chatten var mottagliga. Men jag lyckades få svar på mitt mejl efter 19 dagar.
Verkar som det är deras entreprenör (vem det nu är?) som jag ska prata med. Får väl vänta helt enkelt.
Svensk text som ger råd om kommunikation med entreprenör angående en kopplingsbox. Vänliga avslutande hälsningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det vore bra om det framgick var du håller hus då vi förmodligen är ett par stycken här som kan fixa rör till dej om du bor I närheten mvh Andreas

Jag bor i Partille utanför Göteborg! Har idag varit i kontakt med telia igen och bara fått Jaså-svar. Så det var inte mycket att komma med. Har nu haft kontakt med en släkting som har en egen fiberförening där han bor. Han trodde kanske att de hade lite rör över från när de drog in. Jag köpte idag 50mm kabelskyddsrör med dragtråd och slät insida men de är ju överdimensionerade egentligen när man tittar in hur det ser ut hos grannarna. Skall försöka få fram typ 35 mm PEM med dragtråd, verkar vara ungefär de dimensioner som övriga har, låter det rimligt?

• Gilla
longtimelurker
  • Laddar…
S Strukturtapet skrev:
Jag bor i Partille utanför Göteborg! Har idag varit i kontakt med telia igen och bara fått Jaså-svar. Så det var inte mycket att komma med. Har nu haft kontakt med en släkting som har en egen fiberförening där han bor. Han trodde kanske att de hade lite rör över från när de drog in. Jag köpte idag 50mm kabelskyddsrör med dragtråd och slät insida men de är ju överdimensionerade egentligen när man tittar in hur det ser ut hos grannarna. Skall försöka få fram typ 35 mm PEM med dragtråd, verkar vara ungefär de dimensioner som övriga har, låter det rimligt?
Bästa du kan göra är att lägga ned 50mm rör, sen kan telia dra i vad dom vill ha i det röret sen. Troligtvis drar dom i 7mm dukt

Jag personligen kanaliserar hellre i 32mm pem då man inte kan få så taskiga böjar på den som en 50 slang men då måste man ju ha tag på markeringsband annars så är ju duct+ELLY ett alternativ men då är 50mm slang bättre

Man får nog nästan anstränga sig för att förlägga en 50-kabelskydds slang så illa att det inte går att få igenom en duct igenom för de sträckor som vi pratar om här.

Men jag upprepar tidigare råd att säkerställa att det blir en korrekt ändtätning mellan duct och skyddsslang så det inte kan tränga in vatten in i huset via slangen.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jag hämtade ut Duct stadsnätet använde hos Ahlsells på stadsnätets nota och la det i 50mm installationsrör eller vad det kallas. Var orolig för hur trögt det skulle gå så hade 50meters skarven öppen tills ducten va i. Det var nog tur för det svängde några ggr... Grävningen ingick i installationen "kortats väg" men jag visste vart jag ville ha den (helt på andra sidan huset) och la ner dränering så det va en "no brainer" tyckte jag.
Byggarbetsplats, gul slang, grå grus, svart väv, garageport, utspridda stenar, övergång från betong till grus.
Skapa konto

Stor kabeltrumma med vit kabel, natt, utomhus, snötäckt mark, belysning från höger.
Skapa konto

• Gilla
Strukturtapet
  • Laddar…
Vad tror ni om detta? Det blev 50mm - hann inte fixa nån 25 eller 32 mm slang. Är krökarna acceptabla?

• Sprucken gata vid natt, gult och svart kabelskydd över sprickan, gatlyktans varma ljus, skugga av person.
    Skapa konto
  • Grävt hål i marken, exponerade gula rör och kablar, byggarbetsplats nattetid, gatuscen.
    Skapa konto
  • Uppgrävd trottoar och vägkant nattetid, exponerade kablar, slitna betongkanter och grus. (Undvikande av olycksrisker)
    Skapa konto
  • Inomhus konstruktionsplats med exponerade rör och fundament, pågående arbete, trästöd och spånskivor, rörigt golv.
    Skapa konto
  • Gilla
Wittlock
  • Laddar…
Inga problem, det drar de lätt.

• Gilla
Strukturtapet
  • Laddar…
Om de som drar i duct gör det riktigt dras det i en söktråd samtidigt. Vanligt att plasten på märkbandet rivs bort och sedan används metalltråden.
Du ska se till att man i slutet av din kanalisation vid huset enkelt kan nå söktråden.
Söktråden är enbart för din fastighet.

S Strukturtapet skrev:
Vad tror ni om detta? Det blev 50mm - hann inte fixa nån 25 eller 32 mm slang. Är krökarna acceptabla?
Gult är inte godkänt till fiber, enbart till el. Det kan blir problem när dom kommer ut och det kan fungera, helt beroende på hur hårda dom är och vilket humör dom är på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.