6 395 läst · 56 svar
6k läst
56 svar
Gräva ner rör för fiber
Kolla med nätleverantören om du inte kan få en bit markeringsnät med inbyggd söktråd. Annars finns det att köpa hos de vanliga kabeldetaljisterna.
https://www.ahlsell.se/products/el-...ingsbandnat-1/markeringsnat/0668041-cef9e48a/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.ahlsell.se/products/el-...ingsbandnat-1/markeringsnat/0668041-cef9e48a/
Hej!
Har liknande funderingar som ts i denna tråd så tänker att jag fortsätter istället för att starta en ny om det är okej?
Har äntligen fått ett vettigt erbjudande på Telia öppen fiber och tänker om vi kan förbereda och gräva ner kabelskyddsrör själva, åtminstone på en del av trädgården.
Hos oss är det trångt att ta sig in pga. växter som jag inte vill ha förstörda plus att vi helst inte vill ha den där stora grå dosan på fasaden som en granne fått, den andra grannen har bara ett skyddsrör på grunden som slutar vid panelen.
Vi vill helst att fibern går in under grunden och vidare in i bostaden på lämpligt ställe.
Så frågan är om det brukar vara ok att dra ett eget rör ända in som de kan använda?
Har liknande funderingar som ts i denna tråd så tänker att jag fortsätter istället för att starta en ny om det är okej?
Har äntligen fått ett vettigt erbjudande på Telia öppen fiber och tänker om vi kan förbereda och gräva ner kabelskyddsrör själva, åtminstone på en del av trädgården.
Hos oss är det trångt att ta sig in pga. växter som jag inte vill ha förstörda plus att vi helst inte vill ha den där stora grå dosan på fasaden som en granne fått, den andra grannen har bara ett skyddsrör på grunden som slutar vid panelen.
Vi vill helst att fibern går in under grunden och vidare in i bostaden på lämpligt ställe.
Så frågan är om det brukar vara ok att dra ett eget rör ända in som de kan använda?
Brukar vara ok, det kan till och med gå at få loss slang och märkband av entreprenören och man frågar.
Kolla bara upp hur de vill ha det, så löser det sig ofta bra (inga tvära svängar, anslutningspunkt o s v). Kanske en kopplingsbrunn i tomtgräns?
Kolla bara upp hur de vill ha det, så löser det sig ofta bra (inga tvära svängar, anslutningspunkt o s v). Kanske en kopplingsbrunn i tomtgräns?
Nu låter det av din beskrivning som du har krypgrund, men om slangen mynnar i en källare är det viktigt att vara medveten om att det finns en risk att det kan komma in vatten i slangen som då riskerar rinna in i källaren. I det fallet skulle jag avråda från en kopplingsbrunn och att man istället använder en kabelrörstätning avsedd för ändamålet, exempelvis NDKA2010509/32 (Telias beställningsnummer) eller motsv.
Tack för svar! Har krypgrund och jag ska försöka få kontakt med Telia fiber och höra med dom om jag kan få lite grejer.
Här förstått att den utvändiga grå boxen är för att de ska kunna fixa när man inte är hemma men vill absolut inte ha något på utsidan och det borde väl rimligen få gå att slippa då en annan granne sluppit.
Här förstått att den utvändiga grå boxen är för att de ska kunna fixa när man inte är hemma men vill absolut inte ha något på utsidan och det borde väl rimligen få gå att slippa då en annan granne sluppit.
Annars lägger du PEM slang som de sedan kan peta in sin duct i.Lill72 skrev:Tack för svar! Har krypgrund och jag ska försöka få kontakt med Telia fiber och höra med dom om jag kan få lite grejer.
Kolla om du kan få kontakt med installatören som skall göra jobbet.Lill72 skrev:Tack för svar! Har krypgrund och jag ska försöka få kontakt med Telia fiber och höra med dom om jag kan få lite grejer.
I vårt fall blåste de t.ex. kabeln från huset och utåt vilket innebar att de behövde komma åt "min" ände av ducten med sin blåsutrustning som var monterad på ett litet bilsläp. Så de kapade ducten en bit från huset och matade in biten in i huset manuellt. Så fick även ducten en tätande skarv, även om det knappast var nödvändigt i vårt fall då huset är överlägset högsta punkten i området.
Har försökt kontakta dom men telefontid bara mellan 9-12, ringde tidigare idag men 54 minuter i kö och hade inte tid att vänta.
Tänkte köpa ett sånt här rör https://www.rinkabyror.se/artikel/dubbelvaggigt-kabelskyddsror-50-42-gron-50m/
men behöver kanske köpa ett sånt där markeringsnät också.
Tänkte köpa ett sånt här rör https://www.rinkabyror.se/artikel/dubbelvaggigt-kabelskyddsror-50-42-gron-50m/
men behöver kanske köpa ett sånt där markeringsnät också.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 206 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 206 inlägg
Jag la ner en PEM-slang innan installation av Telias fiber och projektören skrev ner det när han var och kollade. Men så en dag var det två killar som handgrävde lite snett över min (ofärdiga) infart för fibern. Jag visade dem röret och sa att de grävt i onödan.
Så det känns inte som att det är så himla noga med kanalisationen på egna tomten…
Så det känns inte som att det är så himla noga med kanalisationen på egna tomten…
Okej, då kanske jag hoppar markeringsnät då det bara verkar finnas stora rullar. Tänkte först bara lägga rör på en begränsad del (den oåtkomliga) och dra upp slangen där det går lätt att gräva fram till men det kanske inte är så populärt och blir krångligare för de som ska göra resterande?
När Telia va hos oss för några år sedan kom de först och projekterade och då visade jag på var jag ville ha sakerna inne i huset och var befintliga telerör fanns. Allt funkade utan problem.
Nu va jag och visade på IPonly på landet och de "krävde" yttre låda för att kunna blåsa fiber och göra färdigt utan att behöva boka tid igen. Såg i området att flera fått låda monterat och knappast där det va lättgrävt så där verkade det vara fritt var man vill ha inkommande.
Under detta besök gick vi igenom ev kablar som jag visste om inom tomten och vilken väg de tänkte sig gräva. Nu får vi se om denna info kommer fram till grävgänget. Men verkade seriöst och hade jag sagt att jag gräver själv hade de nog varit överlyckliga.
Nu va jag och visade på IPonly på landet och de "krävde" yttre låda för att kunna blåsa fiber och göra färdigt utan att behöva boka tid igen. Såg i området att flera fått låda monterat och knappast där det va lättgrävt så där verkade det vara fritt var man vill ha inkommande.
Under detta besök gick vi igenom ev kablar som jag visste om inom tomten och vilken väg de tänkte sig gräva. Nu får vi se om denna info kommer fram till grävgänget. Men verkade seriöst och hade jag sagt att jag gräver själv hade de nog varit överlyckliga.
Ja, definitivt. Lägg slang hela vägen. Tänk på att den också skyddar fibern.Lill72 skrev:
Markeringsnätet har två funktioner, dels att man ska kunna söka och markera var fibern går (eftersom den innnehåller metalltrådar) men också för att ge indikation i tid att det finns kablage strax under när man väl gräver.