Kul att få reda på hur en service "ska gå till" Tack Nonkan.

Men riktigt så seriös är inte min handlare, lika skitig när den kommer tbx :(
 
Vinterförvaring? Hur gör ni med kablarna? räcker det att trä en plastpåse över och tejpa ihop? Jag har tagit in laddstationen så det är bara kablarna kvar.
 
Hmm... Själv har jag även kvar laddstationen ute, så om du har kablarna kvar, är det nog inget att ora sig för!

/Jan
 
Filmburk med vattenfritt fett är bra. Det som kan hända är att kabeln oxiderar och då blir kontakten sämre. Skulle det hända är det bara att knipsa bort någon centimeter och sätta dit nytt anslutningsdon, så det är inte så himla farligt.

Väljer man att lämna stationen ute så ska elen vara inkopplad, då blir det lite värme på kretskortet.
 
Hei Nonkan eller andra

Några nyheter for 2009 programmet av AutoMower?
 
Det finns två batterifack i min AM 220 AC, innebär det att jag får en AM 230 ACX om jag installerar två batterier? (litet högre laddningsspänning, litet längre driftstid, litet starkare hjulmotorer). Orsaken till att jag frågar är att jag nyss installerat en elektrolux luftvärmepump hemma. Enda skillnaden på min modell och den nyare varianten var att den nya (dyrare) varianten hade underhållsvärme (10 grader), vilket man kunde få på min, om man borrar hål i fjärrkontrollen och sätter dit en knapp (allt är förberett),men eftersom man tjänar på att ha flera modeller i olika prisklasser, men inte på att tillverka många olika modeller, är detta inte något man går ut med. Jag undrar om det kan vara samma med AM? Nån som har testat? Är det därför man inte skall byta batteriet själv?
 
erralini skrev:
Det finns två batterifack i min AM 220 AC, innebär det att jag får en AM 230 ACX om jag installerar två batterier? (litet högre laddningsspänning, litet längre driftstid, litet starkare hjulmotorer). Orsaken till att jag frågar är att jag nyss installerat en elektrolux luftvärmepump hemma. Enda skillnaden på min modell och den nyare varianten var att den nya (dyrare) varianten hade underhållsvärme (10 grader), vilket man kunde få på min, om man borrar hål i fjärrkontrollen och sätter dit en knapp (allt är förberett),men eftersom man tjänar på att ha flera modeller i olika prisklasser, men inte på att tillverka många olika modeller, är detta inte något man går ut med. Jag undrar om det kan vara samma med AM? Nån som har testat? Är det därför man inte skall byta batteriet själv?
Det är samma chassi på maskinerna, men hjulmotorerna och styrkortet skiljer. Har däremot för mig att styrkortet är samma på 230 och solar hybrid, men att ena batterikontakten är kopplad till solpanelen.

Du har helt enkelt bara en batterikontakt på styrkortet till 220.

Inga nya program än, brukar dyka upp efter årsskiftet.
 
Hej!
Jag är trekvartsnöjd ägare till en 230ACX sen i våras. Har preppat trädgården och tagit ut dess kapacitet nära max, den går 24/7 i regel utan att klaga. Besparar mig 2h på klipptraktor varje vecka! MEN jag var nära att lämna tillbaka den när den efter 10 dagars klippning i torrt väder stannade med felkod 'bakre slingsensor defekt'. Det gick inte att få den att återstarta på något sätt. Förtröstansfull tog jag med den, med kvitto och garantibevis till märkesverkstad (Gbg skog och trädgård) MEN fick i ansiktet att det var 'normalt slitage' och att HVA ersätter ej. Sjuhundra spänn fattigare och lång i synen mailade jag HVA för upprättelse men de har efter fem veckor inte orkat svara. Nån skrev om att man kan åka till en bilmärkesverkstad om man vill bli rånad, men jag tycker HVA gör det rätt bra dom också. Jag kollade in kretskortet och givaren efteråt, ser ut som en vanlig hallgivare på ett billigt kinesiskt kort. Beröringsfri och naturligtvis slits inte en sådan. Kass kvalitet helt enkelt. Har därefter hämtat in klipparen ett antal gånger med samma kod, dock startar den då enkelt efter reset (on-off).

Har dessutom lagt 1500 extra på slinga och märlor för att täcka den areal som klipparen klarar.

Trots allt är jag nöjd, den klipper fantastikt bra och håller katten i fin form.
 
Spånkeps skrev:
Hej!
Jag är trekvartsnöjd ägare till en 230ACX sen i våras. Har preppat trädgården och tagit ut dess kapacitet nära max, den går 24/7 i regel utan att klaga. Besparar mig 2h på klipptraktor varje vecka! MEN jag var nära att lämna tillbaka den när den efter 10 dagars klippning i torrt väder stannade med felkod 'bakre slingsensor defekt'. Det gick inte att få den att återstarta på något sätt. Förtröstansfull tog jag med den, med kvitto och garantibevis till märkesverkstad (Gbg skog och trädgård) MEN fick i ansiktet att det var 'normalt slitage' och att HVA ersätter ej. Sjuhundra spänn fattigare och lång i synen mailade jag HVA för upprättelse men de har efter fem veckor inte orkat svara. Nån skrev om att man kan åka till en bilmärkesverkstad om man vill bli rånad, men jag tycker HVA gör det rätt bra dom också. Jag kollade in kretskortet och givaren efteråt, ser ut som en vanlig hallgivare på ett billigt kinesiskt kort. Beröringsfri och naturligtvis slits inte en sådan. Kass kvalitet helt enkelt. Har därefter hämtat in klipparen ett antal gånger med samma kod, dock startar den då enkelt efter reset (on-off).

Har dessutom lagt 1500 extra på slinga och märlor för att täcka den areal som klipparen klarar.

Trots allt är jag nöjd, den klipper fantastikt bra och håller katten i fin form.
Låter helt bisarrt att ta betalt för det där. Slingsensorgrejerna är lite knepiga att felsöka för oftast är det stationen som krånglar. Det brukar inte vara korten som går sönder, och går dom sönder (jag har bytt kort en gång på 5 år, men det var för att styrkortet kortslöts och då byter man allt för säkerhets skull) så ska det vara garanti. Det är ju upp till säljaren att bevisa att det inte är ursprungsfel under garantitiden (2 år).

Ett tips när klipparen beter sig märkligt är att byta PIN-kod, vissa koder ställer till med lite märkliga buggar som inte går att förklara.

Låter som att ÅF är oseriös eller vill fixa lätta pengar. 700:- är ju under gränsen för ett ARN-ärende också :/

Vad mailade du till för adress, eller använde du formuläret på http://www.automower.se?

Jag brukar inte maila, för det är dom inte så snabba på. Ring helpdesken istället, du har ju numret i i-boken. Det är samma folk där så det går ju snabbare.
 
Jag mailade Huqvarna i slutet på maj, eller början på juni med detta formulär:
http://www.automower.se/node143.aspx

De har förstås inte svarat, men det har ju inte gått ett halvår ens...
Vad värre är, är att jag mailade Skatteverket 1999 och inte fått svar ännu...
 
haddirajan skrev:
Jag mailade Huqvarna i slutet på maj, eller början på juni med detta formulär:
[länk]

De har förstås inte svarat, men det har ju inte gått ett halvår ens...
Vad värre är, är att jag mailade Skatteverket 1999 och inte fått svar ännu...
Jag mailade HVA via ett formulär på den interna supportsiten för ÅF förra året, och har inte heller fått svar :/
Det verkar vara något krångel med deras gruppmailadresser, eller så är det ingen som bryr sig.

Vill man försvara HVA med något så är det ju att konsumenter ska i första hand vända sig till ÅF, men som i fallet ovan visar så funkar det ju inte alltid.

Jag ringer alltid nuförtiden, det går snabbare och man får svar direkt. Vill man maila så ska man maila direkt till någon anställd, men det finns ju ett gäng som jobbar där.

Måste ändå säga att HVA är bättre än Stiga när det ska tas kontakt. HELA Stiga AB stänger för lunch mellan 12 och 13, och det är ändå ett företag med 300 anställda i Tranås.
 
Kallagtunet skrev:
Hei Nonkan eller andra

Några nyheter for 2009 programmet av AutoMower?
Nu finns 2009 års programvara ute. Inga större förändringar, mer än en ny SMS-funktion till 230ACX.

SMS-funktionen är ett tillbehör man får köpa till och den är mest tänkt för återförsäljare som övervakar flera maskiner åt kunder.

Men som alltid är det ju bra att uppdatera, om inte annat för att man får en koll på batterivärden och sånt när den ändå är inne.
 
Jag som har en 220 AC då från 2008 som gått 230 timmar, klarar den en säsong till utan service och uppgradering?
 
haddirajan skrev:
Jag som har en 220 AC då från 2008 som gått 230 timmar, klarar den en säsong till utan service och uppgradering?
Det ska inte vara några problem. Med den klipptiden på en säsong så borde batteriet funka minst 4-5 säsonger i alla fall, men det kan vara bra att göra en koll nästa vinter och se till att få chassit infettat igen.

Hittar den som den ska så behövs ingen uppdatering.
 
Någon som har erfarenhet av den andra typen av knivar till G2?
Undrar även över drifttid - har precis installerat vår "Rutger"/230ACX och har väl en gräsyta på 2500kvm; om man går på spec som är 125kvm/tim borde det ta 20 timmar att klippa eller..?
Men enligt (sista) trädgårdsex i manualen ska tex arean på 3000 klippas 24 tim per dygn - menas då varje dag hela veckan? Exemplet med 800kvm "Rektangulär med laddstationen placerad vid en ö" är mer lik vår tomt och den ska klippas 10 tim per dygn - vår yta är 3ggr den och då blir det alltså 30 per dygn eh... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.