405 219 läst · 1 047 svar
405k läst
1,0k svar
gräsklipparrobotar, alternativ till Husqvarna Automower?
Vad jag upplever finns det knappt någon begagnatmarknad, det pratades en del om att folk skulle byta ut sina G1 när G2 kom men jag har inte sett att så är fallet. Man byter ju inte en produkt som fungerar.johansjostrand skrev:Beträffande begagnatmarknaden. Hur ser den ut egentligen?
Vilka modeller finns att välja mellan? Jag vet att det finns två till utseendet olika maskiner. 98-02 och 03-08. Finns det även olikkheter bland olika årsmodeller? Kända problemmaskiner? Kan man uppdatera mjukvaran i en -03 så den överensstämmer helt eller delvis med en -08?
Vad brukar vara slitet på beg maskin? Dyra delar? Hur är det med batterier på G1 & G2?
Vad är rätt pris på begmarknaden? Vi snackar naturligtvis maskin i perfekt skick klar att släppa ut på bete. Att betala mer än 5000:- för en G1 modell känns helt på tok. Vilken tio år gammal teknikpryl betingar fortfarande halva värdet?
Alla g2 är lugnt att köpa, de går att uppdatera så de får 2008 års programvara, dessutom är HVA ganska generösa med förlängd garanti på t.ex. de maskiner som hade problem med vattenläckage runt 02-03. Det man kan tänka på är väl att de som är sålda under Electrolux-märket har en lackad kåpa som blir ganska repig och är dyr (ca 3000:- inkl moms) men det går ju att byta till en genomförgad HVA-färgad kåpa för ca 800:- om man störs av reporna. HVA-kåpan är gjuten i grön plast där repor inte syns lika bra.
Batterier och liknande till G1 är väsentligt mycket dyrare (ca 2-2500:- för batteri) jämfört med G2 (1-1400.
Hittar du en beg G2 så köp den, men maskinen borde kanske inte vara så dyr, du måste nog komplettera med ny slngkabel t.ex. Jag hade nog inte betalat mer än 5-8000. En beg. G! är ö.h.t inte intressant tycker jag.
Håller med om att om man ska köpa en beg så ska det vara en G2 eftersom den är betydligt bättre och billigare i drift. Det fins faktiskt en begagnatmarknad men det räcker inte med 5-8000:-. Mitt tips till de som ska köpa begagnad är att kolla på blocket VARJE DAG eftersom de säljs direkt. Köper man av en AM-handlare så kan man få den genomgången och uppdaterad med senaste mjukvaran och även få med kabel. Priset brukar hamna på 10-13000:- beroende på skick för de äldre G2. Tyvärr för dyrt men så är verkligheten och man får väga det mot nypris (>17500Nonkan skrev:Vad jag upplever finns det knappt någon begagnatmarknad, det pratades en del om att folk skulle byta ut sina G1 när G2 kom men jag har inte sett att så är fallet. Man byter ju inte en produkt som fungerar.
Alla g2 är lugnt att köpa, de går att uppdatera så de får 2008 års programvara, dessutom är HVA ganska generösa med förlängd garanti på t.ex. de maskiner som hade problem med vattenläckage runt 02-03. Det man kan tänka på är väl att de som är sålda under Electrolux-märket har en lackad kåpa som blir ganska repig och är dyr (ca 3000:- inkl moms) men det går ju att byta till en genomförgad HVA-färgad kåpa för ca 800:- om man störs av reporna. HVA-kåpan är gjuten i grön plast där repor inte syns lika bra.
Batterier och liknande till G1 är väsentligt mycket dyrare (ca 2-2500:- för batteri) jämfört med G2 (1-1400.
Hittar du en beg G2 så köp den, men maskinen borde kanske inte vara så dyr, du måste nog komplettera med ny slngkabel t.ex. Jag hade nog inte betalat mer än 5-8000. En beg. G! är ö.h.t inte intressant tycker jag.
Några frågor til Nonkan eller andre.Nonkan skrev:
Nonkan er du Husquarna handlare?
Vi har en G2 2005 (muligens 04) modell som har hatt vattenlekage. Var det bare 02-03 modellen som hade dessa problem?
Når kom G2 på markanden?
Vi har hatt gjentagde problem med fel medelande fremre sløyfcensor defect, flera som upplevt detta?
Någon som har provat Husquarna sin garage for G2? Hvordan er functionen på denna? Lukkes den automatisk når AM kjør in?
Hva kostar denna i Sverige?
Hva er oppgradert på nyere modellen 230 AX 08 for utom batterier og två guide slingor (mot en 04/05 modell)?
Selv med litt problem med vår AM så er det en av våre beste investeringer...
Takker for svar til en ny normann på forumet.
Japp, säljer bl.a. HVA
Vill du veta vad du har för årsmodell såkolla serienumret. Antingen sitter det på en nitad lapp under höjdinställningsluckan eller så sitter det på en klisterlapp vid bärhandtaget i bakkant. Det går även att kolla med din ÅF, numret kommer upp när de pluggar in den i datorn, eller så kollar du helt enkelt på garantisedeln. Siffrorna säger när maskinen är tillverkad, ex 052300036 betyder maskin nr 36 vecka 23 år 2005.
Nja, problememn med vattenläckage var som störst på de första G2 som kom för där var inte kretskorten lackade. Det gjorde att när det kom in vatten så kortslöts korten väldigt lätt. Inte så smart att ha olackade kort kan man ju tycka, speciellt som korten redan på G1-tiden var lackade.
Det var även en del problem med sniglar som kröp in genom kondensluftningen vid displaytornet och sen lade sig över kretskortet (det olackade alltså) och kortslöt det. Luktade mysigt med bränd snigel när man öppnade.
Det kan ju hända ändå att det kommer in vatten även på senare årsmodeller. Kolla framförallt genomföringen undertill i framkant på chassit där kablarna går in så att proppen sitter rätt, och även gummidamasken som sitter ovanför knivdisken.
Har du haft den inne hos ÅF så kolla att de verkligen har fettat in chassihalvorna ordentligt innan de har monterat ihop halvorna igen.
Ett typiskt symptom på vattenskada är att maskinen beter sig märkligt, inte hittar station, stannar ofta och har olika felmeddelanden varje gång, så det verkar inte så troligt i ditt fall.
Vatten är ju inte alls lika skadligt på de senare modellerna där korten är lackade, men jag hade nog lämnat in maskinen för översyn nu när det ändå är höst.
Främre slingsensor defekt (eller som det uppenbarligen heter på norska: fremre sløyfcensor defect) är oftast ett problem som är relaterat till laddstationen och framför allt bottenplattan i den. Det har enligt min erfarenhet väldigt sällan att göra med att slingsensorn verkligen är defekt.
Garaget är för att du ska kunna vinterförvara stationen utomhus, luckan går inte att stänga när maskinen står och laddar. Det hade varit trevligt med en lucka som gick upp när maskinen närmade sig eller så, men det är inte så avancerat.
Garaget kostar 1900 SEK inkl moms.
230 ACX har förutom dubbla batterier och två guider även starkare hjulmotorer, lite högre hastighet och en krocklist av gummi som skyddar karossen. Den laddar med lite högre ström och så har den såklart coolare fälgar.
Det finns ingen större anledning att välja 230 ACX om man inte 1) tycker den är häftigare, 2) har en riktigt komplicerad tomt så att 2 guider behövs, 3) har en tomt över 1800 kvadratmeter, 4) vill vara bättre än grannen som har 220 AC.
Vill du veta vad du har för årsmodell såkolla serienumret. Antingen sitter det på en nitad lapp under höjdinställningsluckan eller så sitter det på en klisterlapp vid bärhandtaget i bakkant. Det går även att kolla med din ÅF, numret kommer upp när de pluggar in den i datorn, eller så kollar du helt enkelt på garantisedeln. Siffrorna säger när maskinen är tillverkad, ex 052300036 betyder maskin nr 36 vecka 23 år 2005.
Nja, problememn med vattenläckage var som störst på de första G2 som kom för där var inte kretskorten lackade. Det gjorde att när det kom in vatten så kortslöts korten väldigt lätt. Inte så smart att ha olackade kort kan man ju tycka, speciellt som korten redan på G1-tiden var lackade.
Det var även en del problem med sniglar som kröp in genom kondensluftningen vid displaytornet och sen lade sig över kretskortet (det olackade alltså) och kortslöt det. Luktade mysigt med bränd snigel när man öppnade.
Det kan ju hända ändå att det kommer in vatten även på senare årsmodeller. Kolla framförallt genomföringen undertill i framkant på chassit där kablarna går in så att proppen sitter rätt, och även gummidamasken som sitter ovanför knivdisken.
Har du haft den inne hos ÅF så kolla att de verkligen har fettat in chassihalvorna ordentligt innan de har monterat ihop halvorna igen.
Ett typiskt symptom på vattenskada är att maskinen beter sig märkligt, inte hittar station, stannar ofta och har olika felmeddelanden varje gång, så det verkar inte så troligt i ditt fall.
Vatten är ju inte alls lika skadligt på de senare modellerna där korten är lackade, men jag hade nog lämnat in maskinen för översyn nu när det ändå är höst.
Främre slingsensor defekt (eller som det uppenbarligen heter på norska: fremre sløyfcensor defect) är oftast ett problem som är relaterat till laddstationen och framför allt bottenplattan i den. Det har enligt min erfarenhet väldigt sällan att göra med att slingsensorn verkligen är defekt.
Garaget är för att du ska kunna vinterförvara stationen utomhus, luckan går inte att stänga när maskinen står och laddar. Det hade varit trevligt med en lucka som gick upp när maskinen närmade sig eller så, men det är inte så avancerat.
Garaget kostar 1900 SEK inkl moms.
230 ACX har förutom dubbla batterier och två guider även starkare hjulmotorer, lite högre hastighet och en krocklist av gummi som skyddar karossen. Den laddar med lite högre ström och så har den såklart coolare fälgar.
Det finns ingen större anledning att välja 230 ACX om man inte 1) tycker den är häftigare, 2) har en riktigt komplicerad tomt så att 2 guider behövs, 3) har en tomt över 1800 kvadratmeter, 4) vill vara bättre än grannen som har 220 AC.
Tackar så mycket for utførliga svar!!!
Hej Nokan! Kul med någon som har lite koll. Vad exakt är det som görs på den service som rekomenderas årligen på en automower? Plockas hela klipparen sönder i molekyler för inspektion? Hur ofta kommer det ny mjukvara? Vad är listpris på en service om man utgår från att inget behöver bytas?Nonkan skrev:
Kul att folk är intresserade Jag tycker det är en fantastisk gräsklippare, kan inte förstå att inte alla vill ha en faktiskt.johansjostrand skrev:
Servicen är mer omfattande än man tror:
* Ordentlig rengöring av kaross + chassi (det är det som brukar ta längst tid, speciellt om gräset har torkat fast)
* Kolla kabelgenomföringar och hjulgenomföringar så att det är tätt.
* Kolla hjullager samt lager till hasplåt. Byte vid behov.
* Kolla knivar (jag brukar byta för dom ser alltid ut som skit )
* Dela maskinen, kolla att allt är ok inuti, rengöra vid behov och torka bort kondens.
* Fetta in chassihalvorna (ett riktigt kletjobb faktiskt)
* Kolla batteri, byta vid behov
* Uppdatera program vid behov
* Kolla bälgen som sitter ovanför knivarna
* Kolla + rengöra laddningsblecken
* Kolla krock- samt lyftsensorer
* Köra testprogrammet
* Skriva in allt i loggboken som följer serienumret
Servicen tar 1-2 timmar beroende på hur smutsig klipparen är så vi har iaf inget fastpris. Lite över en tusenlapp ungefär, men då ingår ett 9-pack knivar. Det är inte så många som gör service varje år som man ska, men varannat är nog bra just för infettningen.
Ny mjukvara brukar dyka upp i jan-feb men fungerar klipparen så är det ju inte nödvändigt att uppgradera. Det brukar mest vara uppdateringar på sökmönster och slingavkänning som gör att klipparen t.ex. hittar hem snabbara, men det funkar oftast ändå. På de maskiner som vi har sålt så gör vi uppdateringen gratis, annat löst folk får betala en hundralapp eller så för det tar lite tid att registrera en klippare i loggboken.
Alla klippare som passerar oss registreras så man får lite historik på dem, sen ingår det i stöldskyddet också. Stulna maskiner listas ju av Husqvarna så då kan vi kolla mot serienummer om den är stulen.
Bra info! Tack för den! Jag förstår naturligtvis att som serviceombud vill man att klipparna ska lämnas in regelbundet. Men är det något av detta man kan & bör göra som hyffsat allmänkunnig lekman? Visuella kontroller såsom knivar, hjullager och rengöring kan ju inte vara något större problem. Hur är det med delningen av maskinen och dendär infettningen? Hur ofta bör det göras och vilken typ av fett ska man använda?Nonkan skrev:
Jag har all respekt för att en serviceman inte vill dela med sig av sådana uppgifter, men personligen upplever jag att en service på över 1000:- per år är ännu ett sätt att råna automowerägare förutom inköpspriset och dess tillbehör.
Min är förnärvarande rengjord, nyknivad, och polerad i väntan på nästa säsong:- All beröm för världens bästa gräsklippare!
Äh, jag skiter väl i det egentligen, det finns så mycket att göra ändå och de flesta som har köpt AM har varken tid eller lust att hålla på med gräsklippning eller skruvande så de lämnar in den istället. Själv skulle jag hellre leka med barnen eller gå på bio istället för att lägga tiden på att skruva med gräsklipparen.
Egentligen ska chassit fettas in efter ca 700 driftstimmar, men det är det inte så många som gör. Det är bara att dela chassit (en massa torxskruvar), dra isär, skrapa rent från allt fett och sen kleta dit generöst med nytt.
Vi använder ett specialfett från HVA, kostar ca 200:- för en tub som räcker till 5 omgångar. Det är vattenavvisande och väldigt klistrigt så det sitter överallt på händer och bänkar när man är klar. Räkna med 30 minuters jobb ungefär (och 10 min handtvätt på toa)
Det man som privatperson inte kan göra själv är ju loggandet och programuppdateringarna.
Man får inte så mycket för tusen spänn ö.h.t idag så jag tycker inte det är dyrt. Om du vill jämföra så kostar en t.ex. en vanlig service på en vanlig gräsklippare 990:- hos Carlsönerna i Stockholm och en sån service tar va 20 minuter med jobb + administration. Och vill du verkligen bli rånad kan du ju lämna in bilen på närmaste märkesverkstad...
En service som absolut ska göras på verkstad är batteribyte. Sätter man bara i ett nytt så stämmer inte driftshistoriken eller batteridata. Sen är det alltid en risk vid batteribyte att alla inställningar och historik försvinner, men gör man det på verkstad så tas backup på allt innan bytet.
Egentligen ska chassit fettas in efter ca 700 driftstimmar, men det är det inte så många som gör. Det är bara att dela chassit (en massa torxskruvar), dra isär, skrapa rent från allt fett och sen kleta dit generöst med nytt.
Vi använder ett specialfett från HVA, kostar ca 200:- för en tub som räcker till 5 omgångar. Det är vattenavvisande och väldigt klistrigt så det sitter överallt på händer och bänkar när man är klar. Räkna med 30 minuters jobb ungefär (och 10 min handtvätt på toa)
Det man som privatperson inte kan göra själv är ju loggandet och programuppdateringarna.
Man får inte så mycket för tusen spänn ö.h.t idag så jag tycker inte det är dyrt. Om du vill jämföra så kostar en t.ex. en vanlig service på en vanlig gräsklippare 990:- hos Carlsönerna i Stockholm och en sån service tar va 20 minuter med jobb + administration. Och vill du verkligen bli rånad kan du ju lämna in bilen på närmaste märkesverkstad...
En service som absolut ska göras på verkstad är batteribyte. Sätter man bara i ett nytt så stämmer inte driftshistoriken eller batteridata. Sen är det alltid en risk vid batteribyte att alla inställningar och historik försvinner, men gör man det på verkstad så tas backup på allt innan bytet.
Väldigt mycket tack för informationen, guld värt för oss som vill prova självNonkan skrev:Äh, jag skiter väl i det egentligen, det finns så mycket att göra ändå och de flesta som har köpt AM har varken tid eller lust att hålla på med gräsklippning eller skruvande så de lämnar in den istället. Själv skulle jag hellre leka med barnen eller gå på bio istället för att lägga tiden på att skruva med gräsklipparen.
Egentligen ska chassit fettas in efter ca 700 driftstimmar, men det är det inte så många som gör. Det är bara att dela chassit (en massa torxskruvar), dra isär, skrapa rent från allt fett och sen kleta dit generöst med nytt.
Vi använder ett specialfett från HVA, kostar ca 200:- för en tub som räcker till 5 omgångar. Det är vattenavvisande och väldigt klistrigt så det sitter överallt på händer och bänkar när man är klar. Räkna med 30 minuters jobb ungefär (och 10 min handtvätt på toa)
Det man som privatperson inte kan göra själv är ju loggandet och programuppdateringarna.
Man får inte så mycket för tusen spänn ö.h.t idag så jag tycker inte det är dyrt. Om du vill jämföra så kostar en t.ex. en vanlig service på en vanlig gräsklippare 990:- hos Carlsönerna i Stockholm och en sån service tar va 20 minuter med jobb + administration. Och vill du verkligen bli rånad kan du ju lämna in bilen på närmaste märkesverkstad...
En service som absolut ska göras på verkstad är batteribyte. Sätter man bara i ett nytt så stämmer inte driftshistoriken eller batteridata. Sen är det alltid en risk vid batteribyte att alla inställningar och historik försvinner, men gör man det på verkstad så tas backup på allt innan bytet.
Det är effekt transistorerna som brinner. Har bytt dem en gång. Min reparatör vill ha schema för att kunna veta vad det är för fel. Han är elektronik konstruktör och reparatör på mitt jobb.bruka skrev: Är det någon som vet om det går att få tag i styrkort till G1:an billigare än hos återförsäljaren? De ska ha ca 2500 + moms. Nonkan skrev:
Klipparen säger blockerad hjulmotor som det är nu.
Går det att få tag i schema?
Jag har inget kopplingsschema tyvärr, men det där borde gå att laga. Det enklaste är nog att ringa Husqvarnas växel (036-146500) och fråga efter support Automower G1.bruka skrev:
Jag vet att AM service har reparerat kort åt kunder, men jag vet inte om de lämnar ut scheman hur som helst. Klipparen omfattas av ganska många olika patent och G1s programvara är ungefär där Husqvarnas konkurrenter ligger idag, rent klipprogramsmässigt.