Är också i robotköpartankar, vill gärna ha en utan slinga då jag har väldigt mkt "hinder" rabatter, buskar, stenar mm på min tomt och då finns ju wiper blitz och stiga som är samma maskin om jag fattat saken rätt, det jag är lite orolig för dock är ljudnivån? Låter den mkt? Kollat lite youtube klipp och det känns som den "brötar" betydligt me rän t ex en automower? Kan ju vara att det är annat knivsystem till ex eller fyrhjulsdriften men är det liksom "störande mkt?" Har en granne som gillar att sitta i trädgårn precis brevid så vill ju helst inte stöta mig med honom det första jag gör.. ;) Nån som har erfarenhet?
 
6
gnr skrev:
Är också i robotköpartankar, vill gärna ha en utan slinga då jag har väldigt mkt "hinder" rabatter, buskar, stenar mm på min tomt och då finns ju wiper blitz och stiga som är samma maskin om jag fattat saken rätt, det jag är lite orolig för dock är ljudnivån? Låter den mkt? Kollat lite youtube klipp och det känns som den "brötar" betydligt me rän t ex en automower? Kan ju vara att det är annat knivsystem till ex eller fyrhjulsdriften men är det liksom "störande mkt?" Har en granne som gillar att sitta i trädgårn precis brevid så vill ju helst inte stöta mig med honom det första jag gör.. ;) Nån som har erfarenhet?
Jag hade en Wiper Blitz innan jag köpte en Wiper One. Varken jag eller mina grannar stördes av ljudnivån. Har du inte för stor tomt så rekommenderar jag den.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
 
Låter ju bra men kan man sitta i trädgården och typ fika utan att man stör ihjäl sig på ljudet? För på youtube klippen låter den ju nästan som en vinkelslip ibland? ;) Men det kanske e ljudupptagningen..
 
6
gnr skrev:
Låter ju bra men kan man sitta i trädgården och typ fika utan att man stör ihjäl sig på ljudet? För på youtube klippen låter den ju nästan som en vinkelslip ibland? ;) Men det kanske e ljudupptagningen..
Jag kollade också massa Youtube-klipp innan köp och blev precis som du orolig för ljudnivån. Men skulle gissa att det har med ljudupptagningen att göra. Bästa är väl att du försöker hitta en återförsäljare som kan demonstrera den innan köpet. Det är ju väldigt individuellt hur mycket ett visst ljud stör.

Om du nu är intresserad av en Wiper Blitz, köp då den som har automatisk laddning. den heter Wiper Blitz XK.
 
Tycker att Landroid verkar mycket intressant, men blir tveksam över att man inte kan hitta några tester eller kommentarer från användare. Skulle jag lansera en produkt så skulle jag se till att ha några användare som kunde berätta hur fantastisk produkten är. Bortsett från företagets hemsida är det skrämmande tyst.

Jula betraktar jag som en försäljare av produkter som håller en stund, men service och hjälp vid problem kan man se sig i månen efter. Fördelen med Husqvarna är ju att man har ett väl uppbyggt återförsäljarnät med massvis med reparatörer som kan hjälpa till vid problem.

Vidare vill man ju gärna veta vad knivar och reservdelar kostar. Och var man kan få tag i prylarna när Jula valt att plocka bort den från sitt sortiment.....:|
 
Var och kände på Landroiden idag på Jula och jag tycker det verkar lovande!! Trodde dock att de kanske skulle visa upp den lite mer, men icke, den stod längst ner i ett ställ för gräsklippare utan någon direkt information om den. Men jag kommer hålla ögonen på den för den känns som ett bra alternativ till konkurenterna! Den känns väldigt lik en HQ faktiskt!
 
"
Robotgräsklippare Landroid™ 24 V

Helautomatisk robotklippare för större villaträdgårdar
Glöm tråkiga timmar bakom gräsklipparen, framtidens gräsklippning är här! Helautomatisk klippdroid med 3-bladigt mulchklippsystem, regnsensor och stöldlarm, idealisk för ytor upp till 1500 m². Genom LCD-displayen nås timerfunktionen, som låter dig schemalägga klippningen. Via displayen hittar du också inställningar för stöldlarm och PIN-kod. Klipparen åker automatiskt tillbaka till laddstationen efter avslutad klippning eller när batterinivån är låg; fulladdning av batteriet sker på ca 3-4 timmar. Laddstationen ansluts till 230 V-uttag. Levereras komplett med utrustning för installation. Kapacitet: 5 Ah. Klipphöjd: 20-60 mm. Klippbredd: 220 mm. 24 V. Vikt: 14,5 kg."

http://www.jula.se/robotgrasklippare-landroid-24-v-777777

Spännande! Även om jag är nöjd med mina Automower borde definitivt priserna komma ned.
 
Reggar du ett bonuskonto på Jula så får du 10% rabatt på köpet :) Sugen är man.
 
Gekås i Ullared säljer den tydligen för 8995:- enligt min hustru.
 
3-4 timmar för laddning? Ingen spjutspetsteknik i den kan man tycka. Jag har ca 1000 kvm tomt och bytte förra sommaren bort hva 220 emot en 230 endast för att få ner klipptiderna. Jag vill inte ha klipparen gå dygnet runt hemma på sommaren, vi vill ju använda tomten också. En aspekt att tänka på kan jag tycka. Med 230 så går den ca 5-8 timmar/dag, beroende på tillväxt. Då kan den börja gå när daggen gått ur backen så håller den sig ren också.
 
Tittar man på worx hemsida så är det 2,5 timmar laddning och 90 minuter körning. Men den är fortfarande specad till 1500m2 vilket skulle ge mycket klipptid per dag antar jag för en större tomt. Men en 305 är endast specad till 500m2 vilket jag då antar ger 3x drifttid per dag i skillnad.den är specad till 57db vilket är 4 db mindre än en 305'a.

Nu är ju spec och verklighet 2 olika saker, men priset är mer i realitet än en 305'a vilken jag tycker verkar ha för dålig spec i sig och sjukt högt pris.

Tittar man i manualen så är det ett blybatteri och inget hightech batteri, borgar gott iofs för billiga batteribyten!
 
Vill man ha en billig klippare lär det vara blybatteri som gäller, spelar egentligen inte så stor roll om man inte ligger på gränsen till för stor tomt.

Däremot är det bara 200 meter slingkabel med, Jula tycks inte ha någon löst att sälja. Det stora jobbet med robotklippare är att lägga ned denna kabel och felsökning är inte det enklaste, därför ska man nog inte snåla på kabeln utan välja något som inte ärgar bort på något år...
 
Svårt att jämföra robotar på batterityp, laddningstid och arbetstid. En viktig faktor är vilket arbete de gör när de väl arbetar. Ifall två robotar har samma klippbredd men den ena kör dubbelt så snabbt som den andra, så spelar det inte så stor roll om den har något sämre förhållande mellan laddningstid och arbetstid!?

Jag mejlade Jula angående tillbehör och service på Worx Landroid och de kommer ta in tillbehör och avgränsningskabel nämndes i mejlet. Vad gäller service och underhåll fanns ett avtal mellan leverantören och Jula så att kunden skulle få hjälp när det behövdes, men mer än så fick jag inte veta.

Kanske någon annan har mer koll???
 
Dite AM1210L då? Någon som vet nåt alls om den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.