Det är min första säsong, och jag är grymt imponerad, med tanke på priset. Det är klart att betalar man det tredubbla så får man något bättre men för mig så har det fungerat utmärkt....
 
Ja, jag frågade dem om priset kan finnas kvar i vår för det känns ju lite så där att slå till nu men efter deras svar så åker vi nog på att slå till. Troligtvis har de ju samma pris i vår men ifall om att de inte har det... De på lofgrenco svarade
Priserna vi har idag, "kan" vara borta till våren. De låga priserna är beroende att kronan är stark emot dollarn.
 
Nä hä... Oj då... Den var ju ännu billigare. :)
Ett hav av modeller finns. :) Ja ha.. Nu får jag kika lite på den då. Den går ju köpa i närheten dessutom. Tack för hjälpen då. :)
 
JAJansson skrev:
Hej.
Kul om du vil berätta vilka modeller det var.
Huskvarna 205, är det något nytt?
Hur stor gräsmatta klipper du?
Ursäkta, jag menar att jag provade en HQ 220 HQ 305 Wiper runner basic samt kinamodellen (http://www.blocket.se/skaraborg/Robotgrasklippare_34887076.htm?ca=13&w=1)

Anledningen till att det inte blev Kina var att dom inte höll lovad DB samt problemet med reservdelar. Jag vet att huskvarna håller hårt på sina patent och många nya aktörer blir bortspolade från svenska marknaden innom något år. Om jag köper en robot vill jag vara säker på att jag får tag på reservdelar. Men annars verkar kinan bra, känndes bara inte rätt för mig.
 
Patenten är väl bara giltiga i 10 år och nog har väl klipparna funnits i mer än 10 år nu?
Tveksamt om de får behålla patenten efter de 10 åren. Någon som vet vilka patent de begärt att få förlängda eller har jag fel om att de måste förnyas efter 10 år?
 
Någon som vet vilka "grundläggande funktioner" som HQ har patent på?

Spontant är det väl bara sina egna prylar typ kretskort, programvar, kaross ...

P.S.
Bilfabrikerna har massor av patent men det funkar och gör samma jobb allihop
 
Vad jag vet efter att ha pratat med Wiper i Skövde (generalargenturen) Så får wiper betala en ganska stor summa till Husqvarna per såld enhet, detta för att hålla priserna höga.
 
urbann skrev:
Patenten är väl bara giltiga i 10 år och nog har väl klipparna funnits i mer än 10 år nu?
Tveksamt om de får behålla patenten efter de 10 åren. Någon som vet vilka patent de begärt att få förlängda eller har jag fel om att de måste förnyas efter 10 år?
Det är väl 20 år som klipparna funits?
En av de första jag mins var STIGA
 
Allt detta är en ytterst bra anledning till att inte välja HQV, fram för fri konkurrens!!
 
Alexander1985 skrev:
Vad jag vet efter att ha pratat med Wiper i Skövde (generalargenturen) Så får wiper betala en ganska stor summa till Husqvarna per såld enhet, detta för att hålla priserna höga.
Wiper är ett varunamn i Sverige och ingen tillverkare.
Wiper har lite egna färger och dekaler på skalet.
Ambrogio är tillverkaren och de sälljer i Sverige också http://www.ambrogio.se/
 
6
JAJansson skrev:
Wiper är ett varunamn i Sverige och ingen tillverkare.
Wiper har lite egna färger och dekaler på skalet.
Ambrogio är tillverkaren och de sälljer i Sverige också [länk]
Ambrogio är inte tillverkaren till Viper. Viper är lika mycket original som Ambrogio Bara olika namn. Heter Lawnbot i USA och Mowbot i England till exempel. Det Italienska företaget Zucchetti är tillverkaren till alla dom.
 
JAJansson skrev:
Wiper är ett varunamn i Sverige och ingen tillverkare.
Wiper har lite egna färger och dekaler på skalet.
Ambrogio är tillverkaren och de sälljer i Sverige också [länk]

http://www.brann.se/sv/Tjanster/Patent/

Patenten går ut efter 20 år, maximalt 25 år så nu lär nog inte Huskvarna bråka mot andra mycket mer. Deras måste ju vara på upphällningen.
 
HQA är grymt bra på långt gräs. Enda gången jag har problem med min är när gräset är så långt att det trasslar in sig i knivarna så att motorn får jobba hårt (jämför med långt gräs i en vanlig motorgräsklippare, men med skillnaden att min HQA klarar av ca 25cm långa strån utan att trassla in sig, medan min bensindrivna klippare ger sig redan vid 1dm).

Jag har haft en stor del av tomten avstängd i två veckor och min HQA har nu fullt upp med att hinna ikapp med klippningen, gräset är på ca 25% av gräsmattan ca 25cm långt, på resten av gräsmattan är gräset mellan 5cm och 25cm. Vår 220AC får jobba hårt för att hinna ikapp och gräset ser ut som om en 4-åring klippt det för tillfället (riktigt tofsigt), men klipparen har inte stannat en enda gång pga gräsets längd. Det enda bekymret är att klipptiderna är rätt korta just nu pga att motorn drar mer ström än vanligt (syns tydligt på displayen i form av momentanströmmarna som visas på HQA).
 
pacman42 skrev:
HQA är grymt bra på långt gräs. Enda gången jag har problem med min är när gräset är så långt att det trasslar in sig i knivarna så att motorn får jobba hårt (jämför med långt gräs i en vanlig motorgräsklippare, men med skillnaden att min HQA klarar av ca 25cm långa strån utan att trassla in sig, medan min bensindrivna klippare ger sig redan vid 1dm).

Jag har haft en stor del av tomten avstängd i två veckor och min HQA har nu fullt upp med att hinna ikapp med klippningen, gräset är på ca 25% av gräsmattan ca 25cm långt, på resten av gräsmattan är gräset mellan 5cm och 25cm. Vår 220AC får jobba hårt för att hinna ikapp och gräset ser ut som om en 4-åring klippt det för tillfället (riktigt tofsigt), men klipparen har inte stannat en enda gång pga gräsets längd. Det enda bekymret är att klipptiderna är rätt korta just nu pga att motorn drar mer ström än vanligt (syns tydligt på displayen i form av momentanströmmarna som visas på HQA).
Hur går det med knivarna ?
Du har ju haft problem tidigare i högt gräs http://www.byggahus.se/forum/traedg...-till-husqvarna-automower-43.html#post1136871 och letat trasiga blad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.