JAJansson skrev:
Hej.
En vanlig neodynmagnet hittar bara magnetiska saker

:blushing: q(;^;)p :D
Beroende på hur man betonar meningen så kan det bli syftningsfel i meningsbyggnaden, jag borde ha formulerat mig bättre. Vad jag menade var att jag bland annat har använt neodynmagnet för att hitta dessa saker. De flesta har jag sett med blotta ögat, exempelvis glasbitarna hittas lämpligen i solsken ett par timmar efter regn. Trådar har en förkärlek att komma fram när man räfsar bort löv. Skruv och spik hittar jag både visuellt och med neodynmagnet. Av alla dessa saker är i alla fall glaserad keramik det överlägset farligaste, skärsåren från den slutar aldrig att blöda (frugan hade ett litet ett som blödde kraftigt i två dagar trots tejpning). Vassa stenar är faktiskt det enda som åsamkat mig skador i fötterna...

Men jag varken arbetar med eller säljer Husqvarna Automower. Jag tycker bara att det är rejäl skrämselpropaganda att hävda att sönderslagna knivar skulle vara ett problem. Är det någon som verkligen varit med om att de har trampat in en sådan i foten?

Utifrån min erfarenhet så är Automowers låga vikt och tysta gång det som fick mig att bestämma mig för en robotklippare. Jag tycker inte att man skall låta sig skrämmas av att någon kniv går sönder ibland, det är inget reellt problem!
 
6
JAJansson skrev:
Hej tackar, letade upp en handlare i Göteborgsregionen som var kunning och har butik/verkstad och lager.
Gillar väl inte utsende på den, men det är lätt att ta bort dekalerna och "pimpa" den om man vil.
Wipers utbud är enormt trodde de var något lite udda enkelt men blev eld och lågor.
En mycket smart lösning för att slippa guidkablar. (genväg från begränsningsslingan)

Såg också nya knivar med 8 blad ... om det nu är bra ...

Nära jag skulle tagit med en Wiper Runner hem.
Synd det är så dåligt väder och snart höst ....

Några genomtänkta lösningar , som laddstation med tak, elektroniken inne vid transformatorn. Handtag för att lyfta / bär den, möjlighet att montera dubbla batterier (moderna Li) skydd för knivarna.
Kul att du blev positivt överraskad av Wipers sortiment. Jag är helnöjd med min Wiper. Skönt att slippa allt strul det verkar vara med Automowers guideslingor. Slå till nu så har du den snabbt installerad och klar och kan slippa klippa resten av säsongen:) Fixade installationen på en halv dag så det är smidigt att få igång den.
 
Redigerat:
6
pacman42 skrev:
Jag tycker inte att man skall låta sig skrämmas av att någon kniv går sönder ibland, det är inget reellt problem!
Jag skulle inte vilja chansa på att det inte inträffar något med ett avbrutet rakblad. Men om du känner dig trygg med det så är det ju bra. Man går ju inte och kollar under klipparen efter varje gång och kollar om alla rakbladen är hela. Blir ju en massa kontrollerande i så fall. Allt sånt vill man ju antagligen slippa om man nu lagt pengar på en robotklippare för att slippa klippa gräset själv.
 
6
JAJansson skrev:
Wiper sälj också under originalnamnet Ambrogio här i Sverige kanske lättare att hitta en åf nära och som är bra.

[länk]

[länk]
Ambrogio är lika mycket original som Viper. Bara olika namn. Heter Lawnbot i USA till exempel. Zucchetti är tillverkaren till alla dom. Mailade flera gånger till Ambrogio innan jag bestämde mig vilken klippare jag skulle välja, men fick inget svar någon gång. Fick svar från Wiper samma dag som jag mailade. Henrik på Wiper ringde till och med upp för att svara på alla mina frågor.
Vilken modell funderar du på?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Hej.
Det blir en Wiper runner Basic / Line 200 Basic.
Enda problemet är en "biyta", blir en pasage med bara 80cm genom en stor thuja häck.
Tror det kommer att fungera ...
 
Redigerat:
matte75 skrev:
Kul att du blev positivt överraskad av Wipers sortiment. Jag är helnöjd med min Wiper.
Många pratar ju om hög ljudnivå på dessa, men det är inget problem anser du? Kör du den på natten? Bara nyfiken..;)
 
6
Automover skrev:
Många pratar ju om hög ljudnivå på dessa, men det är inget problem anser du? Kör du den på natten? Bara nyfiken..;)
Jag störs inte alls av ljudnivån men jag kör inte Vipern på nätterna. Den går två pass på dagarna och det räcker för vår gräsmatta. Den har ju 36cm bred kniv så den hinner ju desto mer än de med mindre klippdiameter.

Men varken på kvällarna eller förmiddagarna störs jag inte i alla fall.
 
Hej.
I lördags blev det en Ambrogio line 200 Basic. (samma som Viper Runner Basic men riktpris +1.000Kr)
Valde att gräva ner gränskabeln några cm, kanske mer jobb än nödvändigt?
Tyvärr var gränskabeln slut men på väg, jag fuskade med en vanlig kopparkabel ville ju få igång ”Tina”!
Någon som vet hur mycket ”sämre” koppartråden är?
Så äntligen laddat och primärytan klar för provkörning.
En lätt programmering och bara till att starta, tuggar på i det ojämna och delvis höga och blöta gräset.
Redan efter 10min så börjar den med spiralklippning blev några till på den första timma.


Dags att prov om den hittar hem till ”huset” och kan ladda?
Hittar gränskabeln snabbt och börjar följa den mest för att var kul la jag en ”genväg” tvärs över hela gräsmattan. Det hade funkat fint om inte högerhjulet varit fullt av gräsklipp och Tina drog mot vänster.
Här hittade Tina en 80 kvm stor Ö och körde runt många varv!
När hon äntligen fattade problemet och lämnade Ö:n så var det direkt till nästa lilla 10 kvm Ö!
Därefter åter den stora ….


Blev en liten fix med en genväg bort bort från stora Ö:n


Så här långt är jag nöjd men det blev inte färdigklippt, regnet kom och Tina åkte hem till sitt hus och laddar, regnsensorn fungerade


Jag upplever inte ljudnivån som störande ens när klippmotorn går på högsta varv.
Jag monterade inte det extra skyddet som över kniven, enligt min ÅF så ökar oljudet med det monterat. Tyvärr hade han ingen 30cm 8bladig kniv hemma, den skall vara lite tystare.


Kåpan har metallic lack och ingen stötfångare, lär bli ganska repig om den kroka mycket.
Dekalerna är lätta att ta bort om man vill pimpa den själv.


Återstår att fixa till klippning på framsidan, ”typ” två st biytor … borde fungera men jag är trött på kabel grävandet och kanske bör vänta tills jag får den förtennade?
 
Tennet är till för att inte få oxidation av kopparen, dvs det förlänger livslängden på kablar och skarvar. Fungerar alldeles utmärkt med koppar också, ett tag...

Å andra sidan så är inte apparaterna särskilt kinkiga. Jag har mängder med skador (skärsår ;-)) i kabeln till min Automower och den bryr sig inte om dessa ens när det är plaskblött ute. Jag har till och med några temporära skarvar sedan i våras där jag håller på att planera om, de är bara är tvinnade och sedan nedlagda under mark och det fungerar också. Jag jag har ca 1100m2 med gräs i komplexa former, vilket gör att jag i praktiken nog har runt 500m begränsningskabel...
 
Hur klarar sig tennet i vinterkylan, tänker på tennpest? För jag antar att man inte gräver upp kabeln och tar in den vintertid.
 
bäckåbölja skrev:
Hur klarar sig tennet i vinterkylan, tänker på tennpest? För jag antar att man inte gräver upp kabeln och tar in den vintertid.
Jag antar att det är legerat med antimon. Jag har inte sett något på de kablar sam jag skarvat, sånär som på den som är tvinnad som är måttligt oxiderad...
 
bäckåbölja skrev:
Hur klarar sig tennet i vinterkylan, tänker på tennpest? För jag antar att man inte gräver upp kabeln och tar in den vintertid.
:wow:
Den var jätte bra d^_^b, det kanske går lika bra med grön oxid :wow:
Tennpesten lär börja redan vid +12 grd :S
 
Troligen använder dom inte ren tenn. Legerar man tenn med vismut eller antimon så förhindras "tennpest".
 
Hej.
Kul nu har min Ambrogio Line 200Basic (= Wiper Runner Basic) äntligen fått börja jobba.
Den klarar att klippa en 3meter bred korridor som är 10 meter lång.
Svårare med den som är 2,5m bred och 3m lång, tror det kommer att gå bättre med mer avrundade hörn på slinga.


Första biytan fixad.
Enligt manualen krävs minst 70 cm mellan begränsnings kablarna i passagen till biytan.
Genom min tuja häck blir det bara 20cm! Dessutom kommer”Tina” att behöva göra en 90grd sväng in i passagen när den följer häcken på väg hem.


Provade med att lägga ut kablarna på plattorna och täckte med en blöt trasmatta för att hålla kablarna stilla. Tina körd snällt in och ut.


Bara att fortsätta placerade kablarna under cement plattorna (7cm tjocka) borde bli mycket svårare att klara, provkörde och fungerar lika bra!


Slutsats Tina klara mycket mer än manualen.


Så var det dags att ställa in klippning av biytan enkelt bara att följa manualen.
Tveksam om det systemet med frekvens blir bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.