Stiga var pionjär en gång i tiden med gul solcellsdriven robbotgräsklippare, troligen var den ute på marknaden lite förtidigt.
Förhoppningsvis skal europas största tillverkare av gräsklippare få till en moderna och stilfull robott gräsklippare deras förra var lite "egen" i designen
Den går fältprov i år också!

De gröna gamla paddorn lär få det hett om öronen
 
JAJansson skrev:
Intresant läsning om robbotar och Stigas nya.
Autocut 5,0 är värd att vänta på!

www.ide.bth.se/~pdv/FoF.pdf
Forskning & Framsteg 6/98 - ganska lång väntan sedan dess!
 
Att Stiga (GGP) är Europas största tillverkare är inte så konstigt då Husqvarna har sin största anläggning i USA...

Min bedömning är att Stiga ligger ca 10 år efter Husqvarna, iaf om man tittar på den prototyp Stiga visade upp under demodagarna för ÅF i våras. De som enbart sålde Stiga tyckte det såg bra ut, de som sålde t.ex. Husqvarna och Stiga var lätt skeptiska.

Ska man slå sig in på marknaden gäller det att antingen ha en mycket bättre produkt än Husqvarna eller en lika bra och billigare. Att ha en enklare för samma pris fungerar inte, inte med det försprång och ekonomiska muskler Husqvarna har.

Husqvarna har en del patent som går ut, och bl.a. Bosch och Honda ligger i startgroparna, det är nog där konkurrensen kommer, för de har pengarna och kunnandet att ta fram en likvärdig produkt. Bosch skulle jag tro blir billigare (massmarknad) och Honda mer avancerad (top of the line), om man tittar på hur de märkena normalt positionerar sig mot slutkund.
 
HQ gröna paddor är föråldrade produkter som är överprissatta.
Vek och dåligt konstruerad så packningar inte förvänta hålla tätt!
Nödlösning skruva isär och fetta in varje år ...
Ja vist det fins änu äldre teknik t.o.m med bly batterier.

HQ modernaste skapelse 305 ...
500m2 gräsmatta om den får irra runt "for ever" fungerar bra om alla är döva i dess närhet och inte hör pipen!
Borde vara tänkt för små tomter där husen ligger tätt och knappast ödetorpen!
HQ glömde väl att prova den i fält.

Samma dåraktiga lösning med rakblad till knivar på den nya!
Det är inte alla åf som har en metalldetektor att låna ut gratis.

Jag tror att med lite tanke och utprovning så kan europas största tillverkare göra en bra och modern klippare, konkurensen är inte stor.

Problemet är snare att marknaden är för liten och som vanligt går det att tjäna pengar på undermånliga produkter med hjälp av reklam.

Patent lär inte vara några problem med HQ gammelmodiga gräsklippare.
Nog förväntar vi konsumenter oss att utvecklingen går framåt och inte stannat av totalt.
 
Smaken är som baken, men enligt mig så:
- rakbladen är geniala och ger stor effektivitet till låg vikt. För mig har 3-4 blad gått i bitar (många fler har böjts då jag har mycket stenar som jag klipper), men ingen har fortfarande gjort sig illa på bitarna. De rostar dessutom ganska snabbt bort när de ligger på marken...
- det är smart att bygga en mjuk flexande kaross så att man kan få hållbarhet till låg vikt. Min klippare har rasat nedför (ett par meters fallhöjd) ett brant, kalt berg ett par gånger (mitt eget fel som har för brant sluttning på gräsmattan mot berget, blir för halt när det regnar) och smällt i marken rejält utan att ha tagit någon som helst skada. Jag har gott om repor, men det beror mest på att den skrapar sig mot både stenar och betongkanter som jag inte orkat lägga ut öar runt...
- all teknik som ligger i identifiering av begränsningsslinga och guide-kabel är imponerande
- priset är rejält högt, men utvecklingskostnaden är nog rätt hög också. Med större volymer och konkurrens kommer garanterat priserna att sjunka, men jag är definitivt inte övertygad om att andra tillverkare kommer att få fram ett alternativ som jag tycker är mer prisvärt...
 
Kan bara säga att jag är helnöjd med min Automower 230, och att Stiga inte var nått alternativ för mig då deras produkt inte finns på marknaden än..:D

Rakbladsknivarna gör ju att gräset verkligen blir klippt och inte avslitet som på en vanlig gräsklippare :)
 
Redigerat:
Samma dåraktiga lösning med rakblad till knivar på den nya!
Det är inte alla åf som har en metalldetektor att låna ut gratis.
Om nu rakblad är så kass och verkar insatt i Stigas klippare kanske du har lust att förklara varför Stiga valde rakblad på 5.0?

305 får uppdateringar som rättar till problemen med onödiga pip bl.a. Sverige är alltid förstamarknad, så är det några barnsjukdomar kommer de normalt här. Däremot är Husqvarna generösa med garantier.

Stiga har också barnsjukdomar på sina produkter. Deras bensinmotor från mitten av 2000-talet var det mycket fel på, bl.a. återkallades alla exemplar av en variant. Sedan slog nog åkklipparen Stiga Primo rekord i antalet servicemeddelanden på enskild produkt året den släpptes.

Det är egentligen inget konstigt när man går från förserie till massproduktion, helst inte när det ska vara så billigt som möjligt.

Viking I-Mow då? Vad tror ni om den? (Orkade inte läsa igenom hela tråden, den kanske har varit uppe tidigare) I-Mow saluförs av Stihl.
Viking Imow är en brandad Robomow. Funkar helt ok, men jag tycker den är lite högljudd.
 
Redigerat:
Min gräsmatta är tänkt att kunna användas.
Småbarn hundar barfota ...
Avbrutna rakblad där! Nej nej tänk lite och svälj inte allt som reklamen mal ut.
Naturligt vis köper jag inte en maskin som riskerar detta elände.
Kolla klipparen så rakbladen finns kvar varje gång gräsmattan skal användas blir för jobbigt.
Låna hyr köpa metalldetektor kommer att bli nödvändigt för att hitta bitarna.
Förslaget att vänta tills de rostat bort, kul med humor.
Hur Stigas modell blir i produktionsutförande vet jag inte, men hoppet finns väl att de får in synpunkter efter för serien som lär går fältprov och rättar till de största tabbarna.
Kul att de är några mer tillverkare på gång, någon borde väl kunna bli bra om inte annat så kommer priserna att pressas när det blir konkurrens

Det är dåligt att sätta prdukten i produktion när den inte funkar ordentlig, tyvärr är det för många företag som helre startar produktionen utan väntar och gör rätt
 
6
JAJansson skrev:
Min gräsmatta är tänkt att kunna användas.
Småbarn hundar barfota ...
Avbrutna rakblad där! Nej nej tänk lite och svälj inte allt som reklamen mal ut.
Naturligt vis köper jag inte en maskin som riskerar detta elände.
Kolla klipparen så rakbladen finns kvar varje gång gräsmattan skal användas blir för jobbigt.
Låna hyr köpa metalldetektor kommer att bli nödvändigt för att hitta bitarna.
Förslaget att vänta tills de rostat bort, kul med humor.
Hur Stigas modell blir i produktionsutförande vet jag inte, men hoppet finns väl att de får in synpunkter efter för serien som lär går fältprov och rättar till de största tabbarna.
Kul att de är några mer tillverkare på gång, någon borde väl kunna bli bra om inte annat så kommer priserna att pressas när det blir konkurrens

Det är dåligt att sätta prdukten i produktion när den inte funkar ordentlig, tyvärr är det för många företag som helre startar produktionen utan väntar och gör rätt
Håller med dig helt och hållet. Med barn i ute på gräsmattan så ville jag inte riskera att dom skulle trampa på rakblad som gått av. Därför köpte jag en Wiper One med en 4-armad kniv i fjäderstål. Ingen risk att den går sönder och hamnar i gräsmattan. Får en massa grenar från grannens björk som hänger över vår trädgård och jag tror inte rakbladsknivar skulle hållit så länge innan dom gått av om dom hade klippt i grenarna.

Vad jag förstått så är väl Zucchetti Centro Sistemi som tillverkar Wipers modeller världens största tillverkare av robotgräsklippare, och inga av deras modeller har rakbladsknivar. Finns kanske en anledning till det?
 
JAJansson skrev:
Min gräsmatta är tänkt att kunna användas.
Småbarn hundar barfota ...
Avbrutna rakblad där! Nej nej tänk lite och svälj inte allt som reklamen mal ut.
Naturligt vis köper jag inte en maskin som riskerar detta elände.
Kolla klipparen så rakbladen finns kvar varje gång gräsmattan skal användas blir för jobbigt.
Låna hyr köpa metalldetektor kommer att bli nödvändigt för att hitta bitarna.
Förslaget att vänta tills de rostat bort, kul med humor.
Hur Stigas modell blir i produktionsutförande vet jag inte, men hoppet finns väl att de får in synpunkter efter för serien som lär går fältprov och rättar till de största tabbarna.
Kul att de är några mer tillverkare på gång, någon borde väl kunna bli bra om inte annat så kommer priserna att pressas när det blir konkurrens

Det är dåligt att sätta prdukten i produktion när den inte funkar ordentlig, tyvärr är det för många företag som helre startar produktionen utan väntar och gör rätt
Jag var rejält orolig för att någon i familjen skulle skära sig första gången jag hade slagit sönder ett blad, så jag letade faktiskt reda på resterna den gången (jag vet vart stenarna sticker upp). Det var bara småflisor kvar och de är inte särskilt farliga...

Det vanligaste klagomålet på gräsmattan från barnen är att jag skall rensa gräsmattan från de barr som blåser till en del av den från en en (de har grymt vassa barr) som står strax utanför tomten och att de brukar få ett par bistick per år i fötterna pga att vi har en hel del klöver i gräset på sina ställen...

Vill man förresten hitta bitarna i gräsmattan så är det mycket billigare att använda en neodynmagnet för några tior än att ha metalldetektor...
...den hittar dessutom en hel del annat också. Jag har bland annat med den hittat följande i min gräsmatta:
- spik
- skruv
- brickor
- fiskekrok
- gaffel
- ståltråd/koppartråd
- vassa plastbitar
- keramikskärvor och glasskärvor (rätt många av det senare)
- massor av vassa stenar
- och mycket mycket mer

Fyllnadsmaterialet under min gräsmatta är massor från dikesrensning av en väg i närheten. Varken barn eller husdjur har dock gjort sig illa på de saker jag (och i vissa fall gräsklipparen) har hittat....
 
man kan kanske montera en magnet under klipparen, så rensar den själv bort eventuella
rakblads rester ;)
 
pacman42 skrev:
Vill man förresten hitta bitarna i gräsmattan så är det mycket billigare att använda en neodynmagnet för några tior än att ha metalldetektor...
...den hittar dessutom en hel del annat också. Jag har bland annat med den hittat följande i min gräsmatta:
- spik
- skruv
- brickor
- fiskekrok
- gaffel
- ståltråd/koppartråd
- vassa plastbitar
- keramikskärvor och glasskärvor (rätt många av det senare)
- massor av vassa stenar
- och mycket mycket mer

Fyllnadsmaterialet under min gräsmatta är massor från dikesrensning av en väg i närheten. Varken barn eller husdjur har dock gjort sig illa på de saker jag (och i vissa fall gräsklipparen) har hittat....
Hej.
En vanlig neodynmagnet hittar bara magnetiska saker

:blushing: q(;^;)p :D
 
  • Gilla
Andreas Ljung
  • Laddar…
matte75 skrev:
Håller med dig helt och hållet. Med barn i ute på gräsmattan så ville jag inte riskera att dom skulle trampa på rakblad som gått av. Därför köpte jag en Wiper One med en 4-armad kniv i fjäderstål. Ingen risk att den går sönder och hamnar i gräsmattan. Får en massa grenar från grannens björk som hänger över vår trädgård och jag tror inte rakbladsknivar skulle hållit så länge innan dom gått av om dom hade klippt i grenarna.

Vad jag förstått så är väl Zucchetti Centro Sistemi som tillverkar Wipers modeller världens största tillverkare av robotgräsklippare, och inga av deras modeller har rakbladsknivar. Finns kanske en anledning till det?
Hej tackar, letade upp en handlare i Göteborgsregionen som var kunning och har butik/verkstad och lager.
Gillar väl inte utsende på den, men det är lätt att ta bort dekalerna och "pimpa" den om man vil.
Wipers utbud är enormt trodde de var något lite udda enkelt men blev eld och lågor.
En mycket smart lösning för att slippa guidkablar. (genväg från begränsningsslingan)

Såg också nya knivar med 8 blad ... om det nu är bra ...

Nära jag skulle tagit med en Wiper Runner hem.
Synd det är så dåligt väder och snart höst ....

Några genomtänkta lösningar , som laddstation med tak, elektroniken inne vid transformatorn. Handtag för att lyfta / bär den, möjlighet att montera dubbla batterier (moderna Li) skydd för knivarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.