Jag kollade vad det satt för motor till knivarna, i min är det ingen 12-voltare som näms ovan utan en 24-volts, kan det vara den äldre svagare modellen tro?
Tog en bild för skoj skull...
 
  • motor.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hej,
har ingen aning om när den är ifrån, köpte den på en auktion.Har någon hittat någon bra källa för reservdelar i övrigt, knivarna och så?
 
Det är jag som gjorde lite mätningar på svärfars Automower.
Jag håller på att utveckla en egen klippare, vi får väl se hur det går med den.

Imowern verkar ju ha en bärvåg på 8Khz, men även en annan frekvens överlagrad på denna, kolla frekvensen på den.
 
Ni som har iMower/kinaklippare, hur nöjda är ni? Har noterat att man kan köpa en direkt från Kina för under 6000kr (inklusive svensk moms och frakt), så lite sugen blir man ju allt...
...sedan säljs de ju på Blocket också för ett par tusenlappar till också.

Rymningarna verkar ju vara största problemet, men om man sätter in en UPS för under tusenlappen så löser ju det problemet sig. Ett alterantiv är ju också att mata via ett friluftsbatteri (dvs bygga en egen UPS).

För min del är den viktigste frågan hur den klarar många sektioner i gräsmattan och hur man styr det. Har tre mindre sektioner och två större. Jag tänker mig att placera klipparen på den stora sektionen och styra den till de mindre sektionerna därifrån. Med AutoMower verkar det möjligt (har en bekanst som har liknande tomt), men är lite bekymrad över om det fungerar bra med iMower.

Mitt andra bekymmer är längden på avgränsaren då jag har en ganska stor tomt (2000m2), men enbart har gräsmatta de yttersta 10m på tomten, vilket gör att gräsarealen inte blir så jättestor (ca 1000m2), men begränsningskabeln behöver vara väldigt nära 300m...

Tacksam för hjälp...
 
Jodå, jag är nöjd. Inte bara för att det är en klippare, utan mest för att det är en pryl, elektronisk, vid viss nytta och en fjärrkontroll.. :D
Det där med zoner kan nog bli lite svårt, klipparen kör ju där den är och går bara till basen för att ladda, och för att hitta dit så följer den begränsningskabeln. Det skulle eventuellt gå att göra olika zoner med flera slingor.
Jag kommer nog också att sätta en UPS som rymningsskydd.
Til syvene och sist, det finns bättre och smartare maskiner, dock till annan prislapp. Du får vad du betalar för men har du en relativt "enkel" tomt så funkar Imowern.
 
Köpte en Automower 220 AC i alla fall. Dyr, men den gör verkligen jobbet. Nu när man testkört den några dagar så inser man att man måste planera om tomten (stenlägga en bit av grusgången och liknande), men det är ju mycket roligare än att klippa...

Den är rätt duktig på terränggåendet, jag kör den i en liten slänt på nästan 45 grader och där fungerar den faktiskt nedförs också, vilket gör att hela gräsmattan blir klippt! :).

Tur att ena halvan av tomten är hyfsat fyrkantig, för annars hade jag behövt en 230ACX för att kunna få gräset jämnt klippt överallt. Nu behöver jag bara guide-kabel åt ett håll i alla fall.
 
pacman42 skrev:
Den är rätt duktig på terränggåendet, jag kör den i en liten slänt på nästan 45 grader och där fungerar den faktiskt nedförs också, vilket gör att hela gräsmattan blir klippt! :).
Detta var högintressant för min del då jag har en sådan slänt på min tomt. Hur lång är din slänt? Du får gärna rapportera när den klippt ytterligare en tid.

Har själv ca 30 grader lutning så antagligen rena barnleken i jämförelse. Husqvarna uppger ju att Automowern klarar max 22 grader lutning eller något liknande så jag har tänkt köpa Wiper One istället som ska klara 30 grader enligt tillverkaren. Men nu blev ju Automowern intressant igen :).
 
Ni som skriver om imower, är det imow från Viking (Stihl) ni menar då?
Jag har kikat på den, men tvekar lite: främst p.g.a. den hiskeliga ljudnivån, men även lite p.g.a. att jag tycker att den är rätt ful och klumpig jämfört med automower :)
 
Modig skrev:
Ni som skriver om imower, är det imow från Viking (Stihl) ni menar då?
Jag har kikat på den, men tvekar lite: främst p.g.a. den hiskeliga ljudnivån, men även lite p.g.a. att jag tycker att den är rätt ful och klumpig jämfört med automower :)
Nej, i alla fall när jag pratat om iMowern så har jag menat en sådan här (video från YouTube).
 
jag har också kikat på en Imow från Viking, ingen som har erfarenhet av den? Vad jag förstår är den gjord på samma fabrik som Robomow och skall vara snarlik en RM 400 med annat skal.
Just nu lutar det dock åt en automower då den har funnits på marknaden lite längre och jag har en känsla av att den är mer "färdigutvecklad".
Men Imow är 5000 billigare...
 
Jag skrev i Automowertråden också och blev tipsad om att kika på Wiper, det kanske kan vara ett alternativ även för dig mype?
 
automower är tystare änn wiper och jag har ingen stor lutning på tomten så jag klarar mig nog med en automower. Men imow har ju ett intressant pris men är ett oprövat kort.
 
Automower klarar branta nedförsbackar. Det enda problemet är om den måste stanna mot begränsningen och backa i backen, för då spinner den gärna. Har två fina spår då den spann med bägge hjulen i regnet. Normalt sett så får den dock fäste med ett hjul och då är det inga problem.

Den klipper glatt i 30 graders lutning så länge man kör neråt...
 
en av mina knivar gick av idag..har väl kört på nåt hårt..
bytte till alla 3 till dom extraknivarna man fick med....
vilka knivar har ni köpt till era sen..finns visst lite olika?
och var? måste man ha orginalknivar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.