Lindhardsen skrev:
OK, och vad säger erfarenheten då såhär långt?
Att det fungerar utan några problem, justerade några löst liggande kabelbitar ibörjan men sedan har det bara gått av sig själv. Känns bra att knven inte tog någon skada när jag första dagen körde lite för lågt (då den skulle över ett krön kom kniven emot jorden så det rasslade till lite).

tyvärr börjar det ju bli lite ont om regn så gräsmattan ser lite torr ut :p
 
Lindhardsen skrev:
Du behöver inte alls gräva ner kabeln. Det mest vanliga är nog att man sätter fast den med sådana här "kramper" (det danska ordet). Någon som kan hjälpa med namnet? Ser ut typ som ett omvänt U, och dessa är då lite extra långa, benen är ca. 5-6 cm långa.
Med tiden så växer gräset liksom igen över slingan, men det är fortfarande 100gångar enklare att felsöka, om det blir ett brud på slingan.

Alternativet är att gräva ner den, och då är tricket väl att det inte får bli för djupt. Har för mig att de rekommenderas något i stil med 5 cm.

Och ja, man kan ha slingan kring träd och buskar som man inte vill att gräsklipparen skall gå på.

Länkar här till manualen för min Automower G1, så kan du läsa på lite om grundprincippen. Största skillnaden mot nyare modeller är att dessa inte behöver sökslingan.

/J
Helt sant, har grävt upp mina stenplattor dr laddstaationen står för att slippa skymma gräsmattan. Kabeln kommer sedan upp genom skarvarna på stenplattorna. Fungerar bra. Borrade även lite extra hål i plattformen så jag kunde slå i spik mellan plattorna. (står väldigt stabilt)

/ Andreas
 
linden1977 skrev:
Helt sant, har grävt upp mina stenplattor dr laddstaationen står för att slippa skymma gräsmattan. Kabeln kommer sedan upp genom skarvarna på stenplattorna. Fungerar bra. Borrade även lite extra hål i plattformen så jag kunde slå i spik mellan plattorna. (står väldigt stabilt)

/ Andreas
Då hade du tur när du borrade, för hela plattan är en radioantenn som klipparen använder för att hitta den sista biten in i stationen :)
 
Nonkan skrev:
Då hade du tur när du borrade, för hela plattan är en radioantenn som klipparen använder för att hitta den sista biten in i stationen :)
Hehe, det hoppas jag verkligen inte finns i plattan :).. Har inte sett några ledningar anslutna till plattan det enda som finns där är kabeln som går precis där klipparen går in och sedan rakt igenom så klipparen hittar hela vägen in.
 
Åh nu blir jag sugen... Vi har precis köpt hus med 3300 kvm tomt. Den förra ägaren har en Stiga Park President som gått 80 timmar. Han vill sälja den för 20 000 kr. Då känns det trevligare att lägga till några tusen till och få en automower 230 acx. Tomten innehåller en bergknalle, gårdsplan, hus, lada, uthus och garage så 3000 kvm borde räcka.

Behöver man lägga slinga kring allt som den inte ska klippa? Som t ex en gårdsplan med grus. Vad kostar extra kabel?

Är det någon som har koll på vad automower 230 ACX kostar? Riktpriser på nätet brukar ju inte stämma.
 
kalle_ada skrev:
Åh nu blir jag sugen... Vi har precis köpt hus med 3300 kvm tomt. Den förra ägaren har en Stiga Park President som gått 80 timmar. Han vill sälja den för 20 000 kr. Då känns det trevligare att lägga till några tusen till och få en automower 230 acx. Tomten innehåller en bergknalle, gårdsplan, hus, lada, uthus och garage så 3000 kvm borde räcka.

Behöver man lägga slinga kring allt som den inte ska klippa? Som t ex en gårdsplan med grus. Vad kostar extra kabel?

Är det någon som har koll på vad automower 230 ACX kostar? Riktpriser på nätet brukar ju inte stämma.
Att hoppa över åkgräsklipparen kan jag verkligen rekommendera dig!
Om du har en sådan tomt som ligger kring maximala kapaciteten av en klippare bör du nog gå upp för att få lite marginal. Ta en titt på Wiper One. Rejäl kniv för ev grenar som kan falla ner och regnsensor mm. www.wiper.se (använder den själv)

Mv Andreas
 
linden1977 skrev:
Hehe, det hoppas jag verkligen inte finns i plattan :).. Har inte sett några ledningar anslutna till plattan det enda som finns där är kabeln som går precis där klipparen går in och sedan rakt igenom så klipparen hittar hela vägen in.
Ah, du har en G1, då ber jag om ursäkt. Plattan i G2 är en radioantenn, men inte i G1.
 
Wiper one ser trevlig ut, men lite väl dyr för plånboken. Jag får kolla hur stor själva gräsmattan verkligen är. Det är väldigt mkt annat som sagt...
 
Satt i gång en Robomow RM 400 på en ca 600 kvm tomt i helgen. Den la upp ett veckoschema att klippa varje dag eftersom den förmodligen inte hinner med allt i varje 2.5 timmes körning. Men nu efter tre klippningar börjar det se riktigt bra ut!
 
Nonkan skrev:
Ah, du har en G1, då ber jag om ursäkt. Plattan i G2 är en radioantenn, men inte i G1.
Hmm, mjae menar vi samma klippare? Det är den senaste generationen.. Läste något om att Husqvarna hade radioantenn i plattan men inte Wiper, eller har jag missat något? :)
 
kalle_ada skrev:
Wiper one ser trevlig ut, men lite väl dyr för plånboken. Jag får kolla hur stor själva gräsmattan verkligen är. Det är väldigt mkt annat som sagt...
Jo, den tål att jämföras som sagt.. Jag gick igenom de andra modellerna innan jag kom till min lösning men som sagt pm:a gärna om du har någon specifik fråga eller så fråga på här i tråden :)..
Satte igång den lite nu i torkans tider för att ta lite toppar o visa en polare hur den fungerar.. Den arbetar rätt tyst. Speciellt när den arbetar med knivmoduleringen.

God afton / Andreas
 
lasseman01 skrev:
Satt i gång en Robomow RM 400 på en ca 600 kvm tomt i helgen. Den la upp ett veckoschema att klippa varje dag eftersom den förmodligen inte hinner med allt i varje 2.5 timmes körning. Men nu efter tre klippningar börjar det se riktigt bra ut!
RM400, har den max kapacitet på 400 m2? Hur många klippningar hinner den med per dag?
/ Andreas
 
Srämmer att 400 m2 är rekommenderat maxvärde. Första helgen nu så den har demonstrerats friskt och fått varit ute på manuella småkörningar flera ggr. När man ställde in storleken på tomten var maxvärder "större än 500 kvm" och då skapade den ett schema själv där den vill köra en gång om dan. Visst fanns några tuvor kvar efter både första och andra körningen men nu efter tredje körningen börja det se riktigt bra ut.
 
Måste bara dela med mig av den första negativa erfarenheten på min automower... Tredje sommaren nu och helt plötsligt upptäckte jag att ett av framhjulen hade lossnat och låg på gräsmattan i delar. Lämnade in den för att få ett nytt hjul och blev smått chockad när jag fick veta att det kostade 780:- att byta hjulet!!! Snacka om marginaler på reservdelar... *suck*

Men bortsett från det är det ju en fantastisk maskin...
 
Jag har en Husqvarna G1 som jag haft sedan år 2000.
Är väldigt nöjd med den, har inte krånglat alls förrän nu då en transistor på kretskortet brunnit.
En kompis håller på titta på det och det ser ut som att det går att laga.
Annars blir det att köpa ett nytt kort som kostar 2330:- + moms.

Ett tips, jag har inte köpt nya knivar sen första året jag hade den.
Har borrat upp nitarna i knivhållarna och bytt till brytbladsknivar (avbrutna till kortaste brottanvisningen)
Böjer isär dem med skruvmejsel när jag byter, snabbt och enkelt.
10 nya såna går på ca 50kr om du köper nya och bryter av. (jag använder stumpar som blir över på jobbet)
Har tre uppsättningar hållare som jag byter mellan. Blir snyggare klippt med vassa knivar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.