405 212 läst · 1 047 svar
405k läst
1,0k svar
gräsklipparrobotar, alternativ till Husqvarna Automower?
Dags att damma av tråden tycker jag. Antar att ni andra automower ägare också flyttat ut maskinerna nu. Visst är det en fröjd att alltid ha en välklippt gräsmatta!
Skulle vara intressant att höra de som testat konkurrerande fabrikat om de fungerar lika väl?
Jag hade iofs ett haveri förra sommaren då klipparen var helt död. Det visade sig efter mycket felsökning bero på en mördarsnigel som tagit sig in och kortslutit kretskortet... Det byttes på garanti tacksamt nog!
Skulle vara intressant att höra de som testat konkurrerande fabrikat om de fungerar lika väl?
Jag hade iofs ett haveri förra sommaren då klipparen var helt död. Det visade sig efter mycket felsökning bero på en mördarsnigel som tagit sig in och kortslutit kretskortet... Det byttes på garanti tacksamt nog!
Har precis köpt en Automower och lagt ut en kortare slinga och det är en fröjd att se den jobba. Fast det svider ju i plånboken hoppas att det kommer billigare alternativ.
Men förutom mördarsniglar så har jag hört att den kan skrämma iväg rådjur som är i trädgården på natten, vår trädgård brukar fungera som sovrum och frukostrum för områdets rådjur ;( så vi får se om det funkar
Och idag har jag hittat ett fjärde användningsområde som barnvakt, min lilla ettåring satt stilla i barnvagnen och titta förundrat på Automowern som gick runt i säkert en timma medans jag fortsatte att lägga slingan
Men förutom mördarsniglar så har jag hört att den kan skrämma iväg rådjur som är i trädgården på natten, vår trädgård brukar fungera som sovrum och frukostrum för områdets rådjur ;( så vi får se om det funkar
Och idag har jag hittat ett fjärde användningsområde som barnvakt, min lilla ettåring satt stilla i barnvagnen och titta förundrat på Automowern som gick runt i säkert en timma medans jag fortsatte att lägga slingan
Det fungerar dock inte för fåglar kan jag berätta. Skator och kråkor går bakom och pickar i sig de insekter som störs och blir lättåtkomligare. Eller så har vi bara väldigt kaxiga/smarta fåglar i vårt grannskap.manul skrev:
Hej, finns det någon som vet om det finns en vettig jämförelse mellan de stora leverantörerna av automatiska gräsklippare?
För lite större gräsmattor verkar det vara Automower 230, Wiper Runner XP (alt Wiper One) och så är det Robomow, som är alternativen.
Wiper verkar hyfsat ny i Sverige, så det vore kul att få veta lite feedback från någon som har använt den en säsong.
Helt enklet, vilken är bäst av dem som finns på markanden nu? Och sedan, om man bor i Stockholm, var köper man den?
Tack för hjälp!
För lite större gräsmattor verkar det vara Automower 230, Wiper Runner XP (alt Wiper One) och så är det Robomow, som är alternativen.
Wiper verkar hyfsat ny i Sverige, så det vore kul att få veta lite feedback från någon som har använt den en säsong.
Helt enklet, vilken är bäst av dem som finns på markanden nu? Och sedan, om man bor i Stockholm, var köper man den?
Tack för hjälp!
Går också i köpartankar då min gräsmatta börjar se ut som Amazonas (inte köpt klippare än, första sommarn).
Har lite frågor till er nuvarande Automower ägare:
1. Vad länge håller batteriet?
2. Vad kostar ett nytt batteri?
3. Har det någon gång hänt att den passerat linan? Utifall den växt in lite eller liknande? Kan det hända vid strömavbrot? D.v.s. laddstationen som sänder ut ström i linan blir strömlös. Jag undrar efterssom min tomt angränsar mot en rätt djup bäck, och antar automowern kan bli lite för sugen på ett bad om guidelinan blir strömlös. Det går ju lika bra att slänga pengarna i sjön då =)
3. Har det någon gång hänt att den passerat linan? Utifall den växt in lite eller liknande? Kan det hända vid strömavbrot? D.v.s. laddstationen som sänder ut ström i linan blir strömlös. Jag undrar efterssom min tomt angränsar mot en rätt djup bäck, och antar automowern kan bli lite för sugen på ett bad om guidelinan blir strömlös. Det går ju lika bra att slänga pengarna i sjön då =)
1. Beror på hur stor tomten är, men de vi har sålt har hållit mellan 2 och 5 säsonger.Garf skrev:Går också i köpartankar då min gräsmatta börjar se ut som Amazonas (inte köpt klippare än, första sommarn).
2. Ca 1000:- för batteriet (Den större HVA Automower 230ACX har två st), sen rekommenderar vi alltid att man byter på verkstad så den inte tappar inställningar och sånt. Dessutom ska man fetta in skarven mellan chassihalvorna när man byter batteri och det fettet är bland det kladdigaste jag har hållt på med
Ett batteribyte tar max 20 min med infettning om man gjort det några gånger så det är inte så dyrt.
3. det har inte varit några "rymningar" sen typ 2002-2003 då det var en bugg i programvaran. Maskinen känner av om strömmen gåt till stationen, då får den ingen slingsignal och stannar direkt. De som hamnade i poolen p.g.a buggen lagade på garantin i vilket fall, den ska ju inte kunna rymma så det var ett funktionsfel.
1. Min gör sin tredje sommar nu, fortfarande inget batteribyte och ganska stor tomt.
2. Ingen aning.
3. Jag har lagt begränsningsslingan lite för nära kanten på något ställe, då kan "Tompa" (som vi kalla honom) hamna utanför, men så snart han har råkat halka ut stannar han och meddelar att han är utanför slingan. Så någon oro för att han ska hamna i bäcken behöver du inte känna.
Jag kan bara rekommendera ett köp, väl värt pengarna om man nu inte tycker gräsklippning är kul...
2. Ingen aning.
3. Jag har lagt begränsningsslingan lite för nära kanten på något ställe, då kan "Tompa" (som vi kalla honom) hamna utanför, men så snart han har råkat halka ut stannar han och meddelar att han är utanför slingan. Så någon oro för att han ska hamna i bäcken behöver du inte känna.
Jag kan bara rekommendera ett köp, väl värt pengarna om man nu inte tycker gräsklippning är kul...
Slingan ingår när du köpar Automowern (åtminstone från ny)!
Detta är ingen specialkabel, så om du köpar en begagnat utan slinga, så tror jag att du kan köpa en rulla med helt vanlig kabel, typ som den man drar i väggarna i ett hus, och lägga ut den istället för kabeln som kommer med klipparen.
Nu är jag ingen expert på kabel, men jag har för mig att "orignal kabeln" är lite tunnare än vanlig (1,5mm?) kabel.
/J
Detta är ingen specialkabel, så om du köpar en begagnat utan slinga, så tror jag att du kan köpa en rulla med helt vanlig kabel, typ som den man drar i väggarna i ett hus, och lägga ut den istället för kabeln som kommer med klipparen.
Nu är jag ingen expert på kabel, men jag har för mig att "orignal kabeln" är lite tunnare än vanlig (1,5mm?) kabel.
/J
Medlem
· Västra Götaland
· 67 inlägg
Hejsan!Underhållsfritt skrev:Hej, finns det någon som vet om det finns en vettig jämförelse mellan de stora leverantörerna av automatiska gräsklippare?
Tack för hjälp!
Har inte klippt under en säsong men har en Wiper One som betar utanför .. Har jämfört de 3 olika tillverkarna Wiper Huswvarna & Friendly robotics under flera år..
Mv Andreas
Lindhardsen har du en automower?Lindhardsen skrev:Slingan ingår när du köpar Automowern (åtminstone från ny)!
/J
Skall kabeln grävas ner djupt?
skall kabel även grävas ner runt träd och buskar också?
Mvh MIka
Du behöver inte alls gräva ner kabeln. Det mest vanliga är nog att man sätter fast den med sådana här "kramper" (det danska ordet). Någon som kan hjälpa med namnet? Ser ut typ som ett omvänt U, och dessa är då lite extra långa, benen är ca. 5-6 cm långa.
Med tiden så växer gräset liksom igen över slingan, men det är fortfarande 100gångar enklare att felsöka, om det blir ett brud på slingan.
Alternativet är att gräva ner den, och då är tricket väl att det inte får bli för djupt. Har för mig att de rekommenderas något i stil med 5 cm.
Och ja, man kan ha slingan kring träd och buskar som man inte vill att gräsklipparen skall gå på.
Länkar här till manualen för min Automower G1, så kan du läsa på lite om grundprincippen. Största skillnaden mot nyare modeller är att dessa inte behöver sökslingan.
/J
Med tiden så växer gräset liksom igen över slingan, men det är fortfarande 100gångar enklare att felsöka, om det blir ett brud på slingan.
Alternativet är att gräva ner den, och då är tricket väl att det inte får bli för djupt. Har för mig att de rekommenderas något i stil med 5 cm.
Och ja, man kan ha slingan kring träd och buskar som man inte vill att gräsklipparen skall gå på.
Länkar här till manualen för min Automower G1, så kan du läsa på lite om grundprincippen. Största skillnaden mot nyare modeller är att dessa inte behöver sökslingan.
/J
Nja, HVA slutade med metallmärlorna och ersatte dom med en plastspik. Det hände att märlan skavde sönder kabeln om man drog i kabeln, inte så himla bra.Lindhardsen skrev:Du behöver inte alls gräva ner kabeln. Det mest vanliga är nog att man sätter fast den med sådana här "kramper" (det danska ordet). Någon som kan hjälpa med namnet? Ser ut typ som ett omvänt U, och dessa är då lite extra långa, benen är ca. 5-6 cm långa.
/J
På den nyare Automowern kan man gräva ner slingan upp till 15 cm djupt, men det är rätt jobbigt att ta sig ner så långt.
Manual till den nya finns på http://www.automower.com