Tack för svaret Nonkan och precis som du säger rtfm.Vi var och pratade med återförsäljaren idag och han tyckte att 220 gott och väl skulle täcka våra behov men jag håller med dig om att 230 är mycket snyggare men men det blir nog bra ändå.
Nu har vi beställt en maskin och hoppas vi blir lika nöjda som alla andra som skrivit i den här tråden.
 
Hej på er allihopa!

Vi har nu haft vår Automower 220 i en dryg månad och den är helt underbar. Precis som "leri" skriver undrar grannarna hur vi kan ha en så perfekt gräsmatta. Halva sanningen är att den är nytransplanterad från Halmstad. Underlaget består av kommunala Renovas nytillverkade kompostbaserade gräsmattejord med inkl. gödsling. Lite extra där också med andra ord.

Nu går Vall-E runt mellan 8-15 och håller gräset konstant på 4 cm och sniglarna i skogen. På helgerna vilar den. Som jag förstår bör man lämna gräsmattan ifred under ett par dagar varje månad.

Farsan fick låna min 220 under två veckor innan vi installerade den hos oss. Lantlig vildvuxen tomt blev golfgreen. Det slutade med att han köpte en 230 med tanke att han har 2900m2 att täcka.
Den stora skillnaden förutom utseendet (sexigare fälgar) är att 230:n kör betydligt snabbare och faktiskt tystare än 220. 220:n har ett svagt kuggväxelljud under framdrift medan 230:n är helt tyst. Driftiden på min 220 är runt 45-50 när det är 20° ute. Farsans 230 kör i en dryg timma, men laddar snabbare. Knivdisken roterar också åt båda håll växelvis på 230:n
 
Hej allihop

Även jag har varit en "tyst" läsare av denna tråd och vill tacka alla för den värdefulla informationen.

Jag slog till på en 220 AC och är, efter en knapp veckas användande väldigt nöjd (varför skulle jag inte vara det?).
Dock börjar jag fundera på om man kanske skulle ha köpt en 230 i stället, efter ha läst Johans inlägg. Det var ny info om skillnaden mellan 220 och 230.
Jag trodde det bara var guidekabel och batteristorlek som skilde.
Det vore ju praktiskt om knivdisken snurrade åt båda hållen så slipper man vända knivarna, är det säkert att 220 AC inte gör det?

Dock är jag tveksam om ljudet. Jag har inget "kuggväxelljud". När den inte klipper så går den i princip ljudlös. Johan kanske ska kolla att det inte är något fel på sin 220?

Jag har några frågor till er:
Har någon ett bra tips på hur man enklast får ner begränsningskabeln i gräsmattan? Säljaren i butiken tipsade om en motorsåg och slö kedja, men jag har ingen motorsåg. Har försökt med en "trädgårdskniv" och det funkar men det är ganska tungt och tar tid.

Vet någon vad "huset" till Automowern kostar?

Finns det "hjulborst-kit" till 220AC?

Har någon ett bra tips på hur man håller Automowern ren från gräs?
Min "fäller" ganska mycket gräs på laddstationen vid fuktig väderlek.
(Kanske är ett övergående problem när hela mattan är klippt).

Sisst men inte minns undrar jag hur länge känslan av "jag måste se var gräsklipparen är" sitter i? Min fru börjar bli irriterad över att jag tillbringar så mycket tid på balkongen.... :surprised:

/Ansy
 
Redigerat:
Knivdisken byter rotationsriktning även på 220 och vad gäller ljudet kan jag inte påstå att det på något sätt är störande. Ja, jag har normal hörsel :) Det som hörs mest är kollisioner med fasta hinder.
 
Ansy_74 skrev:
...Sisst men inte minns undrar jag hur länge känslan av "jag måste se var gräsklipparen är" sitter i? ...
3 veckor. Prick. :D
 
Pelle-Pelle skrev:
Knivdisken byter rotationsriktning även på 220 och vad gäller ljudet kan jag inte påstå att det på något sätt är störande. Ja, jag har normal hörsel :) Det som hörs mest är kollisioner med fasta hinder.
Det var intressant angående knivarna. Farsan fick knivar med två hål och fyra eggar till sin 230. Jag fick knivar med ett hål och två eggar till min 220. Att 220 snurrar år två olika håll har jag faktiskt inte märkt, men det kanske är så.

Angående ljudet så anser jag att 220 inte är störande på något sätt. Konstaterade bara att 230 är i princip helt ljudlös på driften.
Det finns en 220 till i området och den låter lika lite/mycket som min så det är nog inget fel på den.
 
Johan Gunverth skrev:
...
Farsan fick låna min 220 under två veckor innan vi installerade den hos oss. Lantlig vildvuxen tomt blev golfgreen. ...
Precis den uppfattningen vi fick också!

Vi gjorde om en ängsmark till extra gräsmatta för att få ca 3200 m^2 gräsmatta. Detta gjorde vi för tre år sedan och har de två tidigare åren klippt med en Husqvarna Rider. Men i våras slog jag till på en Skalman.

Skalman (230 varianten) klarar av vår tomt med lätthet (5 dagar klippning per vecka). Bekanta tittar med stor förundran hur fin gräsmattan håller sig under hela sommaren, speciellt de som såg hur mattan såg ut när jag klippte med åkaren tidigare om åren.

Sedan ska jag i ärlighetens namn säga att det är inte tal om någon Golfgreen ÄNNU då det finns stora ojämnheter. Men dessa försöker jag dessa bort ca 3-5 cm per år med en blandning av jord och mursand. Fördelen med skalman är att han inte "suger upp" sanden och jorden när jag dessat utan han kan gå över och hålla ner ogräset i väntan på att det vanliga gräset bryter igenom. Kändes gött att sitta i Grebbestad hela sommaren och veta att gräset är nyklippt hela tiden...
 
Johan Gunverth skrev:
Det var intressant angående knivarna. Farsan fick knivar med två hål och fyra eggar till sin 230. Jag fick knivar med ett hål och två eggar till min 220. Att 220 snurrar år två olika håll har jag faktiskt inte märkt, men det kanske är så.
Knivarna med 2 hål kom iom att 260 ACX introducerades. Alla knivar passar alla Automower. De med två hål är längre och tyngre, så det passar bra på lite ruffigare gräs då de har en större massa och inte viker in sig lika lätt. Priset är det dubbla mot vanliga kniven med ett hål, och den ska hålla dubbelt så länge.

Knivdisken byter rotationsriktning efter varje laddning för att slita jämnt på knivarna. Första åren (typ 2005) var kniven enkelslipad, men det är ju lite dumt att inte utnyttja att det inte spelar någon roll för elmotorn vilket håll den snurrar åt, rent materialmässigt alltså. Dessutom minskar risken för att långt gräs lindar upp sig runt disken om rotationsriktningen ändras.
 
Hej Ansy_74

Jag har tidigare i tråden beskrivit hur jag fick ner min begränningstråd ibacken och jag tyckte det var ett smidigt sätt.

macdiver skrev:
När jag lade ner min slinga för en vecka sedan så tog jag en kantskärare/kantspade och en lång bräda och kantskar ett spår. Sedan tog jag ett metall rör (500x8mm vvs rör) och böjde det lite lätt i en ände (ca 45 grader) och trädde begränsnings kabeln igenom röret. Sedan var det bara att trycka ner röret i skåran och dra bakåt. Det tog ungefär 5 timmar att få ner 200meter kabel och skåran har redan vuxit igen så det syns inte att man har någon slinga.
Kan även tillägga att jag är jätte nöjd med maskinen, tack u95hw för att du avrådde mig att skaffa imowern.

Jag körde först med maskinen bara på vardagarna och lät den vara ledig på helgen men man märkte på söndagen att gräset var högt och på måndag morgonen så körde den en massa fyrkants körningar. Så nu går den färre timmar per dag men 7 dagar i veckan.
 
Tack för tipset macdiver!
 
Idag försökte vår "Skalman" våldta en huggorm, det gick dock bättre för Skalman än för ormen...

Några fler som haft några djurkollisioner? En på firman hittade en igelkott i början på säsongen.
 
Vi har en Labbe som älskar att ligga på gräsmattan. I början när "Sten" kom åkande flyttade han sig med en suck. Nu mer bryr han sig inte, "Sten" kör på honom och byter riktning och vovven sover lugnt vidare. Ännu efter en säsong visar vovven inga skador, trots att svansen eller fötterna i bland hamnar lite under kåpan innan "Sten" vänder.

På tal om djurkollisioner :)

Leffe
 
Ansy.. Jag använde också en kantspade som jag satt ner 3-4 cm och vickade på för att få en skåra. Därefter använde jag en spackelspade av plast för att enkelt och mjukt trycka ner kabeln varefter. Det hela växte över på ca 3 v.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.