Tack Nonkan för snabbt och utförligt svar !!!!
Forum när det är som bäst !

Jag ställer in den på 8 timmar varannan dag så länge.

Det blir nog nattkörning tills semestern är slut (då vi är ganska mycket i trädgården på dagtid).
Mördarsniglarna har iofs helt klart minskat i antal så jag kanske kör vidare med nattdrift även efter semestern.

/Svante
 
Ang. äpplena så funderar jag på om de går hårt åt knivarna?
 
svanten skrev:
Tack Nonkan för snabbt och utförligt svar !!!!
Forum när det är som bäst !

Jag ställer in den på 8 timmar varannan dag så länge.

Det blir nog nattkörning tills semestern är slut (då vi är ganska mycket i trädgården på dagtid).
Mördarsniglarna har iofs helt klart minskat i antal så jag kanske kör vidare med nattdrift även efter semestern.

/Svante
Ett litet tips.

När din AM gått ett antal timmar så ser du hjulspår härs och tvärs över tomten och det slipper du om du kanske gör som jag med bara 2ggr/vecka. De enda stråna som inte AM tar är där den inte kommer åt i alla fall. Jag kan som glad amatör berätta att den jobbade jämt första veckan för den går ju på "el"... :confused:

Prova först att låta den jobba 2ggr/v (a' 10tim) om du inte tycker att det räcker så öka, annars har du inget att jämföra med...

:)
 
OK !

Jag skall prova att låta den gå 2ggr / vecka istället.

Vilken klipphöjd kör du på (vilken inställning) ?

Det är klart att ju mindre den går desto mindre sliter det väl på batteriet också !

/Svante
 
Då har jag gjort mitt val, det blev en Imower. Det finns/ fanns 2 varianter, piratversionen för ca 6000 kr samt originalversionen för ca 13000 kr. Jag var på väg att köpa den billiga först men avvaktade som tur var då återförsäljaren av denna variant var en dagslända som nu har lagt ner verksamheten. Nu har jag köpt originalet från en återförsäljare som känns trygg med avseende på kundrelationer och garantiservice.

Min Imower håller nu på at köras in och kroppen har fått lida en del eftersom huvudet varit dumt men nu flyter det hyfsat.
 
tom_j: Menar du att klipparen likt den andra iMowern är "dum i huvudet" och klipper vidare på fel sida kabeln, saknar schema och inställningsmöjligheter och arbetar med en nyckel som säkerhet (kanske tom. klippt några fingrar med tanke på att kroppen fått lida).. ;)

eller syftar du på SBS? (Skit bakom spakarna ;))

*notera mina ;) med lite ironi kunde inte hålla mig :D
 
tom_j: Är tyvärr rätt säker på att du fått exakt samma produkt som iMowern, men för dubbla pengen då förstås. Visst finns iMowern i flera olika färger, men tillverkaren och utvecklaren av dessa klippare är samma. Allt är utvecklat och tillverkat i kina! Öppna upp en iMower "kopia" för 6000kr och jämför med din... det kommer nog att göra dig lite besviken. MEN supporten kanske kan vara värd en del extra dock...

Mitt råd: Reklamera skiten, lägg till några få tusenlappar och köp en Automower.
 
Hehe.. nej inga klippta fingrar men en del grävande i onödan. Jag har valt att gräva ner min avgränsningskabel på de ytor där barnen vistas mycket och spelar fotboll m.m., för att undvika onödiga kabelbrott och snubbelolyckor. Det hade varit bra om jag varit mer noggrann från början då jag upptäckte senare att kabeln låg lite nära vissa fasta objekt. Man lär sig dock av misstagen.

Vid långa transportsträckor som t.ex. intill mitt staket på ena långsidan samt vid häcken på andra långsidan där inga barnfötter springer så har jag valt att sätta peggar och låta linan ligga på mattan.

Kan inte säga till 100% om det är så att jag köpt samma maskin för dubbla pengen, jag är dock tveksam. Dock finns inte Imower att köpa för 6000 kr sen ett par månader och de som lyckades köpa den billigt står nu utan garanti, service och support. Företaget som sålde Imower för 6000 kr blev juridiskt pressade av ett större svenskt välrenommerat företag att lägga ner verksamheten p.g.a. patentintrång. Det företag jag köpt min Imower från är dock etablerade som säljare av sin version av Imower och har mig veterligen inte trampat någon annan tillverkare på tårna vilket får mig att undra om det verkligen är samma maskin. Varför skulle det större företaget hota att stämma den ena importören av Imower men inte den andra? Jag har frågat min säljare om det var samma maskin och svaret blev nej. Historien jag fått berättad för mig är att den billiga versionen skulle ha varit ett plagiat med "lånad" mjukvara och sämre teknik överlag.

Det återstår att se hur det hela kommer att gå. Nu går min maskin bra och som sagt, skulle den krångla så är det ju bara att reklamera den och prova ett annat märke.
 
"tom j" Håller med om att den billiga imowern (4500) känns som en kopia, men att det skulle vara en kopia på en kopia vete i fasen. Jag surfade runt en hel del innan jag köpte min som jag sedan lämnade tillbaka och hittade leverantören i kina. Priset i kina som man skulle betala motsvarade väl ett pris på ca 5000 här hemma hos en handlare. Vissta kan det varit en kopia jag hittade men känns tveksamt.

Hoppas du har mer tur än vad jag hade
 
Har en tomt på 1958 kvm och kör mellan 17.00 och 08.00 med en AM220AC. Dvs 15 timmar 7 dagar i veckan och tomten ser ut som en golfgreen. Enligt manual skall jag ju behöva köra 24/7 med den storleken. Men detta fungerar perfa för oss, trots mycket gödsel som ger fart på tillväxten (och framför allt, en väldigt grön och vacker färg). Tomten är "krånglig" med mycket smala passager och trädgårdsland (som inte skall klippas) och fruktträd. Detta ställer dock inte till några problem. Vår tomt är grannarnas stora samtalsämne. "Hur kan ni ha så fin gräsmatta, vad gör ni egentligen" :D

Rådjur som tidigare åt upp det mesta i landen tycks sky vår tomt efter att vi började använda Sten på nätterna istället. Samma sak med sniglar av alla de slag :p

Så 22.000:- är väl investerade pengar, bara att se grannen gå 1 timme bakom sin gräsklippare med svetten rinnande i pannan två ggr i veckan när "Sten" klipper själv straxt bredvid är mumma. Att vår gräsmatta trots deras 2 klipp/vecka är finare, känns gott när vi sitter och tar nåt gott i solstolen!

Leffe
 
Jag var iväg och tittade på en automower 220 ac i går. Det uppstod kärlek och jag köpte den direkt. I dag kommer de och hämtar brödrosten (iMowern) och sen levde alla lyckliga.

Allvarligt talat, det går inte ens att jämföra dessa maskiner, att dra igång automowern var som att komma hem. Helt underbar maskin, den går fel och friktionsfritt. Tack för att ni fick mig nyfiken på detta lilla underverk.

Till er som tvekar, gör inte det. Ni kommer att bli mer än nöjda.
 
Det är bara att gratulera till din Automower!! Väl investerade pengar den här gången vågar jag lova!
 
Tack för tipset Carl. Har till och med byggt ett litet regnskydd åt den..hehe..
 
Nu ska vi köpa en automower, pajade foten i våras och efter att äkta hälften fått nys om att det finns "andra" robotar som kan klippa gräset så ska vi i eftermiddag ut och shoppa. Har nu läst denna mastodonttråd och kommit fram till att det får bli en automower eftersom närhet till åf verkar vara bra och då blev husqvarna enda alternativet.
Men jag har några funderingar som jag inte hittat svaret på och om någon som har erfarenhet har tid och lust att svara så är mina frågor dessa.
Skillnaden mellan 230 ACX och 220 AC, prestandamässigt så skulle 220 AC räcka för vår gräsmatta men finns det någon vinst med att köpa 230 ACX för 5000 kronor mer?
När jag jämför maskinerna på husqvarnas sida så ser jag att 230 ACX kan arbeta dubbel tid per laddning jämfört med 220 AC och det borde väl ge att den inte behöver vara igång lika länge per dygn för att få samma resultat? Vad jag menar är att eftersom den inte behöver åka och ladda upp sig lika ofta så borde man väl kunna ställa ner timern för hur många timmar per dygn den skall arbeta?
Sen har jag funderat på det här med dubbla guidekablar, vi har en smal passage till baksidan på huset och är det så att den extra kabeln som följer med 230ACX gör stor skillnad för hur snabbt maskinen hittar igenom passagen?
Och till sist, behöver man lägga en begränsningsslinga mot täta hinder typ häck, stora stenar etc.eller kan man låta krocksensorn ta hand om saken?
 
Capcamarat skrev:
Nu ska vi köpa en automower, pajade foten i våras och efter att äkta hälften fått nys om att det finns "andra" robotar som kan klippa gräset så ska vi i eftermiddag ut och shoppa.
230 är ju snyggare så bara det är anledning att köpa den :) Är det så att tomten närmar sig vad 220 klarar (1800 kvadrat) så kan det vara idé att gå upp till 230 av precis den anledningen du skriver om, men annars ska 220 fungera lika bra.

Du kan faktiskt styra 220 ut till smala passager på 3 sätt, den kan även följa begränsningsslingan ut till svåra områden, precis som att den kan följa guidekabel. Det blir alltså riktning höger, vänster eller guide. Den får gå lite längre sträcka, men det fungerar annars på samma sätt.

Halvfasta hinder som en häck brukar gå bra att krocka mot, men är häcken tomtavgränsare behöver du ändå lägga slinga längs den för du måste hägna in hela området den jobbar inom.

Ladda gärna ner instruktionsboken på http://www.automower.se (http://www.automower.se/files/Automower/doc/OM/SE_OM_2008_220AC & 230ACX.pdf) 4,9 Mb, i den står massor bra saker om installationen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.