5 455 läst · 43 svar
5k läst
43 svar
Golvvärme rum för rum
Enklast? Ska man ha en liten shunt och cirkulationspump i varje rum? Låter ärligt talat rätt knasigt.A AG A skrev:
Matningen till respektive rum skulle du ju kunna montera underifrån i bjälklaget. Inte så kul kanske men fullt möjligt.Kvistian skrev:
Kan man i sådana fall installera slingorna i bjälklagret underifrån från krypgrunden?
Vi hade tänkt riva upp det gamla golvet och lägga färdigspårade skivor + plåt.
Men om man ska dra golvvärme i golvet till alla rum, då behöver man väl också riva väggarna för att kunna lägga de spårade skivorna hela vägen in i rummet, eller är det okej att det inte är spårat e.t.c. under väggen?
Det behöver inte vara spårat under väggen, riva väggar behövs inte.
En annan aspekt är att många gärna vill ha sovrum kallare, så att lägga golvvärme för att sedan ha värmen avstängd är ju inte kul. Börja med att lägga golvvärme i stora gemensamma ytor, hall, kök, vardagsrum. Jag har lagt golvvärme underifrån där det var tillräckligt högt för att jobba. Ta bort isoleringen neråt, skruva plåtarna mot golvspånet, sätt tillbaka isoleringen.
Riktgt halvtaskig och dyr kompromiss att sätta in fördelarskåp och shunt i varje rum. Räcker gott med ett skåp centralt placerad och en shunt, därefter framledning med rör-i-rör till respektive rum i golvbjälklaget. Innerväggar kan stå kvar, så länge de inte är eftermonterade på golvspånet. Slingorna vänder ju i varje rum vid väggarna, och ska inte gå ända fram till väggen. Om du ska lägga nytt färdigspårat golvspån är det ju superenkelt att lägga matarslingan i bjälklaget. Framledningen blir också lätt att lägga under väggar etc. Du får också en koll på hur din isolering mår.
Alternativet till det är att fräsa spår i existerande golvspånskivor. Och då får du nog försöka koppla in dig via isolerade slingor i krypgrunden eller förlagt i bjälklaget men underifrån. Det alternativet är med all sannolikhet dyrare och sämre gällande framledningen. Fräsa i existerande spån är relativt billigt men skitar ner massor.
Alternativet till det är att fräsa spår i existerande golvspånskivor. Och då får du nog försöka koppla in dig via isolerade slingor i krypgrunden eller förlagt i bjälklaget men underifrån. Det alternativet är med all sannolikhet dyrare och sämre gällande framledningen. Fräsa i existerande spån är relativt billigt men skitar ner massor.
Grejen är ju att vi måste kunna bo här under tiden också, så om det kostar lite mer men att vi kan installera ett rum i taget så föredrar vi nog det framför att göra allt i ett svep.K kniv skrev:Riktgt halvtaskig och dyr kompromiss att sätta in fördelarskåp och shunt i varje rum. Räcker gott med ett skåp centralt placerad och en shunt, därefter framledning med rör-i-rör till respektive rum i golvbjälklaget. Innerväggar kan stå kvar, så länge de inte är eftermonterade på golvspånet. Slingorna vänder ju i varje rum vid väggarna, och ska inte gå ända fram till väggen. Om du ska lägga nytt färdigspårat golvspån är det ju superenkelt att lägga matarslingan i bjälklaget. Framledningen blir också lätt att lägga under väggar etc. Du får också en koll på hur din isolering mår.
Alternativet till det är att fräsa spår i existerande golvspånskivor. Och då får du nog försöka koppla in dig via isolerade slingor i krypgrunden eller förlagt i bjälklaget men underifrån. Det alternativet är med all sannolikhet dyrare och sämre gällande framledningen. Fräsa i existerande spån är relativt billigt men skitar ner massor.
Det enklaste är ju ifall ni börjar att renovera alla golv på ett plan först och väntar med väggarna. När ni väl renoverat golvet kan ni sen ta väggarna och taket rum/rum. Yterligare en anledning att göra på detta sättet är att då får ni samma golv i hela våningsplanet. Stor risk när man köper golv successivt är att man får nyans skillnader även ifall man köper samma modell,
Okej, det är en enplansvilla, så vi har inga fler plan vi kan leva på under tiden.T topmount skrev:Det enklaste är ju ifall ni börjar att renovera alla golv på ett plan först och väntar med väggarna. När ni väl renoverat golvet kan ni sen ta väggarna och taket rum/rum. Yterligare en anledning att göra på detta sättet är att då får ni samma golv i hela våningsplanet. Stor risk när man köper golv successivt är att man får nyans skillnader även ifall man köper samma modell,
Om det blir en så pass stor grej av det hela blir det nog att låta radiatorerna vara kvar och bygga nån typ av elementskydd så man slipper se dem åtminstone..
Nu pratar du om ytgolvet. Har ju egentligen ingenting att göra med golvvärmen (annat än att trägolv inte ska ha mer än 27 grader i temp). TS har heller inte sagt något om vad för golv de tänker ha! Köpa golvspån vid olika tillfällen och därmed riskera nyansskillnader är ju inget problem då man aldrig ser golvspånet annat än vid installation.T topmount skrev:Det enklaste är ju ifall ni börjar att renovera alla golv på ett plan först och väntar med väggarna. När ni väl renoverat golvet kan ni sen ta väggarna och taket rum/rum. Yterligare en anledning att göra på detta sättet är att då får ni samma golv i hela våningsplanet. Stor risk när man köper golv successivt är att man får nyans skillnader även ifall man köper samma modell,
Har inte sagt något om att allt måste göras i ett svep… Går att göra ett rum i taget, oavsett metod. Allt beror ju på er planlösning, vart ni tänkt placera fördelarskåpet och hur slingorna ska ligga (första vändan i ett rum ska alltid löpa längs med en yttervägg). Går ju fint att lägga ner skyddsröret i bjälklaget på det rum som ni har öppet och sen dra det vidare i nästa rum när ni öppnar det golvet. Värmevattenröret matar ni sen ner i skyddsröret och vattenröret dyker då upp i fördelarskåpet.Kvistian skrev:
Ok, jag har för mig att jag läste nåt om att systemet behöver trycktestas innan man lägger på golvet?K kniv skrev:Har inte sagt något om att allt måste göras i ett svep… Går att göra ett rum i taget, oavsett metod. Allt beror ju på er planlösning, vart ni tänkt placera fördelarskåpet och hur slingorna ska ligga (första vändan i ett rum ska alltid löpa längs med en yttervägg). Går ju fint att lägga ner skyddsröret i bjälklaget på det rum som ni har öppet och sen dra det vidare i nästa rum när ni öppnar det golvet. Värmevattenröret matar ni sen ner i skyddsröret och vattenröret dyker då upp i fördelarskåpet.
Ja. Varje slinga ska trycktestas för att se att det inte är läckage någonstans. Går bra att trycktesta en slinga i taget, den som ni precis lagt och kopplat in. De andra ut/ingångarna i fördelaren som inte är inkopplade än sätter man bara ett lock på.Kvistian skrev:
Du kan till exempel köpa en fördelare för 8 slingor men bara koppla in 5, om du så vill.