Ok, det är ju bra. Då är det bara källarslingan som behöver omsorg till att börja med.

Ni skulle nog vara hjälpta av att låta din mormors man räkna på om era element räcker och förmodligen skulle ni vara hjälpta av mer/större element eller en fläktkonvektor, om jag minns rätt i att ni hade hög framledning så skulle det kunna.sänka er framledning och värmepumpen kan då jobba optimalare.
Detta är ju dock inte ändrat sedan ni hade lägre elräkningar så jag antar att första målet är att komma ner på samma eller lägre än ni hade för några år sedan och för det borde det inte krävas ombyggnationer.

Nåja, vi får nog avvakta och se hur det påverkas nu när ni sänkt termostaterna i källaren.

Det som dock förbryllar är att enligt avläsningarna på VP så skulle ju inte den ha dragit onormalt mycket, eller hur var det nu :confused:
 
Redigerat:
AnneFi
Tanken är ju när vi har renoverat klart rummen vi håller på med idag att värdera om huset. Bli av med topplån spara mer och renovera bottenplan där vi ska suga bort all aska isolera om golven och lägga golvvärme. Jag vill ha kvar de gamla elementen också men det vill inte sambon
 
AnneFi
jävla_hus skrev:
Det som dock förbryllar är att enligt avläsningarna på VP så skulle ju inte den ha dragit onormalt mycket, eller hur var det nu :confused:
Precis.. det är det som är konstigt :/
 
det står inte något element kopplat till ett eluttag eller nåt sånt som öser på?

hade ni värme i källaren första året innan elkostnaden skenade+
 
AnneFi
Kalasclas skrev:
det står inte något element kopplat till ett eluttag eller nåt sånt som öser på?

hade ni värme i källaren första året innan elkostnaden skenade+
På sommaren går handdukstorkarna på el och golvvärmen som nu är avstängd. Annars inte. Pannan och elementen sattes in 2007 när vi flyttade in
 
Kan du inte kolla hur många kwh pannan går under 1 dygn, dels totaldrifttid men även hur mycket elpatronen går, så den inte kör 90% på elpatron eller liknande? har för mig att du för några sidor sedan fick fram den infon
 
AnneFi
Jo det kan jag göra. De senaste elva timmarna har iaf huset enl elmätaren dragit 24 kwh är det mycket med tanke på att det har varit natt? Pannan har dragit 2 kwh
 
Vad menar du/ctc med pannan, är det elpatronsdrift som räknas där?

Oavsett så ger din total om vi räknar med den förbrukningen i 24h att det skulle gå 52-53kwh, det kommer att gå mindre till värme nu när solen är uppe men det kommer att gå mer till matlagning etc så det stämmer nog hyffsat och det känns som en normal förbrukning i skåne nu med temperatur runt nollan och mycket avfrostningar på vp.
 
AnneFi
Ja jag menade elpatronen. Förlåt.
Plockade av en mätare på kylen. Den drar nog lite mer än vad den ska. 46.07 kwh på 1071 timmar räknar jag inte helt tokigt så är det ca 380 på ett år ska dra 260. Ff inga stora summor.

Så ett hus drar 22 kwh timmar på standby? Jag har kört en maskin tvätt på en timme och en maskin disk på en timme. Haft kaffekokaren igång en timme och använt micron i två min. Och så tittade vi nog tv en timme igår. 22 kwh på det alltså
 
AnneFi
Alltså, drar en kaffekokare 1520 w konstant när den står igång eller bara när den kokar kaffet?
 
Kollade precis på din list med förbrukning och jämförde med mitt hus. Visst det är en stor skillnad mitt är nybyggt och rejält isolerat, men sommartid går ju ingen värme.

Jag bor ganska nära dig och bifogar mina sommarsiffror.

120501-120701*********2979
120701-120901*********2659

maj
646
jun
495
jul
568
aug
517
sep
593

Ditt hus som är mindre drar nästan dubbelt så mycket el som mitt under sommarmånaderna. Någonting tuggar el även sommartid hos er...

Edit: Räknade fel. Maj och juni drar ditt hus nästan 3000 kwh medan jag förbrukar drygt 1000. och vår tvättmaskin och torktumlare går minst 3 ggr / vecka...
 
Redigerat:
Elen på sommardrift, har väl istort sett addresserats till att värmepumpen körde ut xxgradigt vatten till elementen alltid, och kanske golvvärmen i källaren med har eldat på (temperaturen i marken under huset är ju mer eller mindre konstant hela året så det går en del värme för att hålla golv i källare varmt :( )

Kaffekokaren drar (om den fungerar korrekt) endast märkeffekten vid kaffekokning, men även när den står på underhållsvärning av kaffet drar dom nog en del men säkert inte 1500W. (Kuriosa: En kaffe bryggare består av två värmelement, det ena är plattan som kannan står på som alltså kommer att dra en del effekt alltid som kokaren är igång och det andra är en typ av genomströmningsvärmare som vattnet från behållaren rinner ner i. Och i den höjs temperaturen till drygt 90grader för att sedan åka genom kaffefiltret. Genomströmningsvärmaren skall bara värma då det finns vatten i behållaren)
 
Redigerat:
AnneFi skrev:
Ja jag menade elpatronen. Förlåt.
Plockade av en mätare på kylen. Den drar nog lite mer än vad den ska. 46.07 kwh på 1071 timmar räknar jag inte helt tokigt så är det ca 380 på ett år ska dra 260. Ff inga stora summor.

Så ett hus drar 22 kwh timmar på standby? Jag har kört en maskin tvätt på en timme och en maskin disk på en timme. Haft kaffekokaren igång en timme och använt micron i två min. Och så tittade vi nog tv en timme igår. 22 kwh på det alltså
Disk: 1.5kwh
Tvätt: 0,6kw (om 40*C tvätt, dubbla om 60*C)
kaffe: 0,5kwh (?)
lampor(?) : 4*40W = 160W(?)
TV/digitalbox etc kanske 500W?
Totalt HH-El= 3,26kwh

Resterande uppvärmning under 11h => 24-3,26 = 18,74kwh på 11h => uppvärmning 1,89kw i snitt under natten.

Du missade ingen dusch som skulle ha varit med i beräkningen :confused:

1,89kw i snitt tyder på att värmepumpen (jag har inte koll på vad den drar men jag antar ändå) har gått hela natten och att uteffekten bör ha varit typ 1,89*2,5=4,72kw. Det är inte orimligt, men går garanterat att trimma mer.

(mestadels baserat på siffror från http://www.goteborgenergi.se/Privat/Kundservice/Energitips/Energiforbrukning)
 
AnneFi
jävla_hus skrev:
Disk: 1.5kwh
Tvätt: 0,6kw (om 40*C tvätt, dubbla om 60*C)
kaffe: 0,5kwh (?)
lampor(?) : 4*40W = 160W(?)
TV/digitalbox etc kanske 500W?
Totalt HH-El= 3,26kwh

Resterande uppvärmning under 11h => 24-3,26 = 18,74kwh på 11h => uppvärmning 1,89kw i snitt under natten.

Du missade ingen dusch som skulle ha varit med i beräkningen :confused:

1,89kw i snitt tyder på att värmepumpen (jag har inte koll på vad den drar men jag antar ändå) har gått hela natten och att uteffekten bör ha varit typ 1,89*2,5=4,72kw. Det är inte orimligt, men går garanterat att trimma mer.

(mestadels baserat på siffror från [länk])
Jo en dusch också.
Men om det står att pannan har gått 2 kwh mer än vad den hade gått i gårkväll hur kan den då ha draigt mer? Jag förstår inte.
 
AnneFi
När jag gick och lade mig igår stod det
Under historiken

Total drifttid 46234
Elvärme kwh 26452

Och idag
Total drifttid 46245
Elvärme kwh 26454
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.