AnneFi
Har i Februari förbrukat 2612 kwh

Tror iaf att vi kan säga att golvvärmen i källaren inte är den stora boven iaf
 
Hej,

Jag tycker det var ett framsteg, ungefär lika hög förbrukning som i Nov och rätt mycket lägre än Jan. Min förbrukning i Feb var marginellt lägre än Jan och ca 50% högre än Nov. Jag bor i småland.

Mvh
Bambi
 
Hej! Har läst hela tråden med intresse! Hur har det gått nu AnneFi? Hittat någon annan lösning?
 
Hejsan!

Vad gäller att småsaker kan kosta stora pengar så är det en villfarelse, i alla fall när vi betraktar korrekt fungerande elartiklar och i normala hem. En tv i stand by förbrukar c:a 4 W, vilket genererar "svindlande" 35 kronor i kostnad per år om den står i stand by HELA året (4*24*365/1000; 1 kr/kwh). Det finns vissa dåligt designade saker som drar onödigt mycket ström och som inte på något sätt bidrar till ett bekvämare liv som t.ex. en LG tvättmaskin som drar 20W bara kontakten sitter i väggen.
Mitt tips till dig, AnneFi, är att köpa en 200:- stickkontaktsenergimätare och kolla runt på era apparater som är inkopplade konstant. Mät under ett dygn och räkna sedan ut vad apparaten drar under ett år. Nästa tips är att byta ut alla glödlampor och halogenlampor till energilampor eller än hellre diodlampor. Stäng av handdukstorkarna helt, för där tror jag att en stor bov är. Om det är problem att få handdukarna torra på ett dygn, så skulle jag säga att ni har ett ventilationsproblem som ni försöker åtgärda med värme, vilket kanske inte är helt rätt väg att gå.

Jag bor i centrala skåne (inlandsklimat) med badrum i källare, tre llvp och multipla datorer och tv-apparater ståendes på eller i stand by, två tvättmaskiner och en kondenstorktumlare. Huset är på c:a 150 kvm med källaren inräknad. Jag ligger på c:a 15000 kWh/år.
 
AnneFi
Hejsan!
Just nu låter vi bara livet knalla på för att se om det vi gjort hittills ger någon effekt.
i mars låg vi på 2497 kwh
och i april på 2105 kwh timmar där vi för första gången brädade de tre vi brukar jämföra med

jag ser fram emot Majs månad :)
 
2105 i april? låter mycket.....
 
AnneFi
Ja det är fortfarande mer än de billigaste åren sedan vi flyttade hit men
2000 kwh mindre än förra året tycker jag är ett stort framsteg och vad jag kommer ihåg så kom våren betydligt senare i år än förra året.

2009
090301-090501*********9170

2010
100301-100501*********4242

2011
110301110501******** *3790

2012
120301-120501*********6657

2013
130301-130501*********4602
 
AnneFi
Hittills iår har vi sparat 4700 kwh.
Känns ganska bra faktiskt!

Den största skillnaden är under sommaren ligger på runy 800 kwh/månad
 
Det är bara att gratulera :)
 
AnneFi
och med två månader kvar på det här året har vi hittills förbrukat :15162 kwh
vilket är 7490kw mindre än vad vi förbrukade under samma period förra året (22652kwh)
och strax över hälften av vad vi förbrukade på hela 2012 (29601kwh)

tror inte vi kommer att använda 15000 de två nästkommande månaderna.

jag är så jäkla stolt över mig själv. Att jag satte mig ner och gick i genom allt, att jag verkligen tog tag i det.

Jag har vunnit :)
 
  • Gilla
Stadsbonden och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.