Elpatronen har dragit 2 kWh. Kompressorn har väl förhoppningsvis gått ocskå. Läs av kompressorns drifttid.
 
AnneFi skrev:
När jag gick och lade mig igår stod det
Under historiken

Total drifttid 46234
Elvärme kwh 26452

Och idag
Total drifttid 46245
Elvärme kwh 26454

Om jag tolkar det rätt så har värmen (elpatron/värmepump) gått i 46245-46234=11timmar och elpatronen har stöttat med 26454-26452=2kwh.

Alltså, värmepumpen har gått konstant för värme och sedan har elpatronen gått in och stöttat med 2kwh (vilket troligtvis har skett efter duschen)

Vilken CTC Ecoair har ni? 105 eller 107 eller annan?
 
Redigerat:
Om man utgår ifrån CTC Ecoair 105 och drifttid 11h, förbrukning värmepump 1,7kw så skulle vp ha dragit 1,7*11=18,7kwh.
VP+elpatron blir 20,7 kwh
hushåll 24-20,7=3,3kwh Stämmer ju tom med min tidigare beräkning :) (och ni fick en duschning på köpet) Kom nu inte och säg att ni har en CTC 107 för då har vp dragit mer och hela mitt liv går kras :)
 
AnneFi
Det är 107:an vi har.


Känns som att jag var lite korkad :) haha! Tack för förklaringen
 
Så sammanfattningsvis:

1. Elvärme i källaren har dragit en massa...åtgärdat
2. Pannan felinställd...åtgärdat
3. Källaren har varit för varm.... påväg att justeras.
4. VP har inte orkat med att värma källaren vilket gjort att elpatronen gått in, det ser man på förhållandet kWh elvärme/driftstid. Nu när källarvärmen är sänkt så är denna ration mycket lägre.... påväg att justeras.
5. Elvärme på handukstorkar hela sommaren, använd istället enbart vid behov... ej åtgärdat

Kan detta stämma??
 
Det ser väl ut som dom felen vi har sett framkomma, det konstiga(?) om man tittar på dom "felen" är att det är inget av dom som driver med tiden eller som enligt utsago har justerats upp.

Så frågan är. har det verkliga problemet hittats?
 
AnneFi
Nimajneb skrev:
Så sammanfattningsvis:

1. Elvärme i källaren har dragit en massa...åtgärdat
2. Pannan felinställd...åtgärdat
3. Källaren har varit för varm.... påväg att justeras.
4. VP har inte orkat med att värma källaren vilket gjort att elpatronen gått in, det ser man på förhållandet kWh elvärme/driftstid. Nu när källarvärmen är sänkt så är denna ration mycket lägre.... påväg att justeras.
5. Elvärme på handukstorkar hela sommaren, använd istället enbart vid behov... ej åtgärdat

Kan detta stämma??
Ja det återstår bara att se när året är slut hur mycket det verkligen har gjort

Vet inte om det har varit jättedyrt att värma källaren med elementen.
håller mellan 18,5 och 19 grader nu såhär ett dygn efter.

hur använder man bara handduk storkarna vid behov? ska man komma ihåg att springa och stänga av dem?

sommaren är ju värst med fukten och en blöt handduk är grisigt.
 
Du bör se resultat redan vid första räkningen du får nu... Den borde vara betydligt lägre än samma förra året.

handdukstorken orkar jag inte stänga av den står på året om, förutom om vi åker på semester längre än en vecka... Bara lyxen att ha en varm handduk på morgonen är värd de kronor den kostar, det som kan va aktuellt är ju att kolla hur många watt den är på och se om det finns någon som drar mindre. Frågan är väl om det går att räkna hem inköpskostnaden?
 
AnneFi
I går kväll stod elmätaren på 131432 och nu när jag kom hem från jobb visar den 131479.

47 kwh! det har varit ett bra dygn.

Och då både tvättade och diskade jag med maskin idag.
dock lagade jag mat i endast 20 minuter på spisen.

sambon har legat hemma framför tvn hela dagen och det är nog bara jag som har duschat
Elpatronen har fortfarande bara gått 2 h.

synd att jag stängde av elementen igår. skulle ha jämfört dygnen.

hade Idag varit ett genomsnitt på året med tanke på att vi använder mycket mindre på sommaren och mycket mer när det är som kallast så hade vi använt 17000kwh på ett år.
Och då har ändå sambon legat hemma. En bra dag så har ju jobbat och inte slösat el på tvn.
 
AnneFi
Kalasclas skrev:
Du bör se resultat redan vid första räkningen du får nu... Den borde vara betydligt lägre än samma förra året.

handdukstorken orkar jag inte stänga av den står på året om, förutom om vi åker på semester längre än en vecka... Bara lyxen att ha en varm handduk på morgonen är värd de kronor den kostar, det som kan va aktuellt är ju att kolla hur många watt den är på och se om det finns någon som drar mindre. Frågan är väl om det går att räkna hem inköpskostnaden?
Den är på 300w. är en patron som sitter på en svedbergs handdukstork.
 
Det finns sånna som är ner mot 40-50 w. Men att kasta ut den ni köpt för några tusen och sätta in en annan som ni kanske inte gillar som även den kostar ett par tusen är bortkastat. Ni vet ju vad denna kostar / dygn och det blir inte många kronors besparing på att sätta på och stänga av den...
 
Kalasclas skrev:
Det finns sånna som är ner mot 40-50 w. Men att kasta ut den ni köpt för några tusen och sätta in en annan som ni kanske inte gillar som även den kostar ett par tusen är bortkastat. Ni vet ju vad denna kostar / dygn och det blir inte många kronors besparing på att sätta på och stänga av den...
Mer än 2500kWh per år är väl inte försumbart. En timer kan ju göra underverk.
 
AnneFi
Nimajneb skrev:
Mer än 2500kWh per år är väl inte försumbart. En timer kan ju göra underverk.
Det är nog mindre än så. Var ska man sätta timern?

Att byta handdukstorkarna är inte ett alternativ då de sitter fast på fyra ställen i väggen och elpatronen är fast kopplad i en dosa.

Hade det funnits en mindre patron så hade jag kanske köpt det.
 
RoTe
AnneFi skrev:
Det är nog mindre än så. Var ska man sätta timern?

Att byta handdukstorkarna är inte ett alternativ då de sitter fast på fyra ställen i väggen och elpatronen är fast kopplad i en dosa.

Hade det funnits en mindre patron så hade jag kanske köpt det.
Skulle ju ev funka med en timer i elcentralen.
 
AnneFi
RoTe skrev:
Skulle ju ev funka med en timer i elcentralen.
Verkar konstigt. Hela badrummet går ju på samma. Då måste vi veta när vi inte ska gå på toaletten :/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.