AnneFi
Jag skämms nästan för att skriva det men vi har mellan 21 och 22 grader i källaren. Har dragit ner alla våra tre element från 5 till tre. Ett är dessutom bara 60 cm brett.
 
Stäng av dom helt och mät temperaturen i källaren om 30h så kan du göra en grovuppskattning på hur mycket energi det gått åt att värma källaren.

Edit: Om det är tvårörssystem...
 
Redigerat:
AnneFi
Okej helt? Vi bor ju i källaren. . Eller ja vårt badrum är där. Ett kontor och alla våra kläder

Handdukstorkarna också?

Vi har alltså inte stängt mellan bottenplan och källare
 
Se det som ett frivilligt experiment som kan funka så länge det fortfarande är kalla nätter.:)
 
AnneFi
Okej. Blir bara nervös för att det blir fuktigt i garderoben/tvättstugan
 
Själv har jag ouppvärmd källare 11,6 grader och 41% relativ fuktighet just nu. Så du behöver inte oroa dig, det är snustorrt.
 
AnneFi
Det var ju bra. Blir ju lite orolig när jag hänger tvätten där nere
 
Hänger man tvätt i källaren så är det luftavfuktare som gäller, fukten måste ju ta vägen någon stans.
 
AnneFi
Där står en avfuktare i tvättstugan
 
Hur mycket går luftavfuktaren?
Normalt sett drar en luftavfuktare runt 500W och går den ofta och mycket blir det ju en del pengar där också.
 
AnneFi
På sommaren går den konstant, tömmer den varje dag.
På vintern går den någon timme i veckan och jag tömmer den kanske en gång i månaden
 
Men om ni har 21-22 grader i källaren, har ni kallar där uppe? eller kan temperaturen ligga närmare 23 där uppe?

Att hålla 21-22 grader i en oisolerad källare låter ruskigt dyrt...

Borde inte vara driften av avfuktaren som ger så höga elräkningar, då ni sommartid inte har så hög elräkning...
 
AnneFi
Nej vi har 20, 5 där uppe ungefär.
Källaren ligger på 18, 5 just nu med värmen avstängd inatt.
Lade upp termometern på vinden under natten där är 14 grader.

Vi har fått förklarat att eftersom kännaren sitter där uppe så ska det inte kosta så mycket att ha elementen i källaren igång men det är kanske fel.

Eftersom vi 'bor' där nere också så sattes elementen in för att hålla det torrt och varmt på vintern.

Vi har vanligt inomhusklimat där nere. Ingen källarlukt eller direkt någon fukt trots att vi hade bode tvättstuga och badrum där
 
jag tror helt klart att du har hittat problemet, att värma källaren så varmt drar *mycket* el. Källare kan svälja hur mycket effekt som helst utan att bli riktigt varma, man får prova sig fram med justering av termostaterna och hitta ett läge som är tillräckligt varmt men så lågt som möjligt.

Er installatör har rätt sålänge termostaterna i källaren står lågt, nu vet jag inte hur era termostater är graderade men det är rätt vanligt med 1-6 och hade du/ni dom inställda på 5 så kommer dom aldrig att strypa vilket gör att källaren tar så mycket effekt den kan och sedan får huset i stort sett det som blir kvar. Med gradering 1-6 brukar 3 vara ca 20grader.

På vintern behöver ni *inte* oroa er för hög luftfuktighet i källaren(särskilt inte då ni har en avfuktare som är igång), det är framförallt på sommaren det gör nytta med källarelementen. Dock vill man ju hyffsat varmt så man vill gå ner och duscha, annars börjar ni lukta illa ;)

EDIT: har ni termostater på elementen uppe på boytorna med? om ja, hur är dessa justerade?
 
Redigerat:
AnneFi
Vi har alla element i huset på fullt öppet.
Eftetsom vi har fått förklarat för oss att pannan ska styra det själv.

Ganska roligt att jag skriver alla. Låter mycket. Handlar om fyra gamla element tjocka element och två små smala. Samt ett nytt stort tjockt.
Tror våra gamla heter novello men jag kan inte hitta någon bild på dem.

Min mormors man är pensionerad VVS ingenjör och har erbjudit sig att räkna på vår radiatoryta oldstyle.
Jag själv kan räkna snabbt på vad som står på nätet men han räknar på väggarnas tjocklek fönsteryta och isolering

På sommaren har vi ingen värme igång alls. Eller i fortsättningen kommer vi inte att ha det eftersom vi valt inställningen nu att ställa ifrån pannan vid 16 grader ute.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.