Max framledning är som jag förstår bara en funktion man behöver om man har golvvärme.
Husvärme 16C har bara betydelse mellan vår o höst, mao vid vilken utetemp ska värmesystemet stängas av.
Men glöm inte minimum framledning onödigt att pumpa in onödig värme i huset.

Du gör rätt i att inte mixtra för mycket på en gång, risk att hela systemet kommer i gungning.
 
Kan det vara så att det är fel på elmätaren? Kan man be elbolaget sätta upp en parallell mätare för att kontrollera saken?
 
pelpet skrev:
Kan det vara så att det är fel på elmätaren? Kan man be elbolaget sätta upp en parallell mätare för att kontrollera saken?
Källan till problemet är ju tydlig i värmepumpens data, felet är hittat. Nu gäller det bara att komma på hur pumpen ska konfas........
 
AnneFi
försöker hålla koll på elmätaren nu
för ganska så exakt två dygn sedan så stod den på
124042
och idag 124198
och det här är med golvvärmen av,
 
AnneFi
Hur mycket kWh kan man räkna att det bör dra/dygn tro? Ligger ju bara strax under nollan nu och drar typ 90kwh
 
Svårt att säga hur mycket det bör dra, är ju många faktorer som spelar in. Själva gör vi åt drygt 40kwh per dygn vid nollan, då värmer vi ca125m2 och är 2 vuxna och 2 små ungar. Detta med bergvärme.

Spontant så låter 90kwh lite mycket, särskilt i södra Sverige.
 
90kWh låter mycket. De kallaste dagarna (-15/20) bränner vi totalt ca 100kWh på 200 uppvärmda kvadrat, i Sthlm med bergvärme. Vid nollan kanske runt 60kWh, varav då ca 16 bör vara hushållsel (schablonmässigt ca 16kWh/dag = 6000kWh på ett år).

Borträknat detta har du 74kWh kvar för uppvärmning och varmvatten.

Hur stor yta har ni uppvärmd?

Vore jag som du skulle jag kartlägga elförbrukningen. Återkommer till mitt råd från tidigare inlägg, kolla Eliq.se, verkar vara ett enkelt sätt att göra det på. (har dock inte denna själv, har bara läst reklamen!)
 
AnneFi
Vi har 76kvm plus 76 kvm källare där vi har tre element plus två handdukstorkar.

Hade ju en elektriker som kollade elskåpet med tång och då var det bara pannan och golvvärme som drog något. Och nu är golvvärmen av.
Ska titta närmare på den där mätaren
 
Hur har det gått?
 
AnneFi
Vi stängde av golvvärmen i början på december för att vi kände att vi inte hade råd med lyxen. Om det har blivit mycket bättre det vet jag inte.

20120101-20120103 var 6776kwh
121101-121201 2658kwh
121201-130101 4300 kwh
130101-130201 3300 kwh
 
Behöver du hjälp med att optimera inställningarna i din CTC Eco Air kan du gå in på www.varmepumpsforum.com där har du massvis med bra info.

Håller för övrigt med tidigare talare om ändringar i inställningar, dvs. sänk temp i övre pannan så lågt det går utan att ni blir missnöjda med mängden varmvatten, vilke påverkas av denna sänkning och stäng av min framledning.

Lite info: För att värma övre delen av pannan till 60c krävs elpatron (Värmepumpen kan max leverera 55c under gynsamma förhållanden). Om övre pannan är 60c kommer denna att "spilla" värme till nedre delen av pannan(endast en skiktplåt som skiljer övre och nedre delen från varandra) som i normala fall värms av värmepumpen. Detta medför att värmepumpen inte kommer starta, beroende på att börvärdet i nedre pannan redan är uppnått mha elpatronen i övre delen av pannan, således besparing med värmepumpen uteblir.
 
Dubbelpost
 
Nu när det är liite varmare i skåna kanske man skulle kunna blockera elpatronen så att värmepumpen får bekänna färg?

Det finns flertalet trådar om optimering av ctc på värmepumpsforumet, och det finns väldigt många som har fått hjälp där efter att dom har haft hög elförbrukning pga felinställd elpatron medmera.

Börja med att läsa http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=45862.0
 
AnneFi
Jag har lagt upp en tråd på värmepumpsforum. Har ändrat inställningarna lite med de tyckte inte att min panna var helt dåligt inställd och trodde inte att problemet låg där. Tyvärr :/
 
Hmm, om det inte är golvvärmen och inte värmepumpen så kan jag bara tänka mig

* En pump/kompressor som går konstant (hydrofor?) pga läckage
* Källarelemt som försöker värma källaren till hög temperatur, källare kan vara väldigt effektkrävande Temp i källaren?(borde dock visas som hög vp+elpatron förbrukning)
* Fel på elmätaren (inte troligt men har hänt flertalet gånger)
* Kraftig frånluftsventilation (som drar ut den sköna värmen)(borde dock visas som hög vp+elpatron förbrukning)
* Helt enkelt dålig isolering, kanske i kombination med blåst om ni bor öppet på skånska slätten?(borde dock visas som hög vp+elpatron förbrukning)
* Långa duschar (inte troligt med CTC)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.