Nimajneb skrev:
Mer än 2500kWh per år är väl inte försumbart. En timer kan ju göra underverk.
Undra hur jag räknade, Nimajneb du har ju helt rätt så klart!
 
AnneFi skrev:
Det är nog mindre än så. Var ska man sätta timern?

Att byta handdukstorkarna är inte ett alternativ då de sitter fast på fyra ställen i väggen och elpatronen är fast kopplad i en dosa.

Hade det funnits en mindre patron så hade jag kanske köpt det.
Du skrev ju att den alltid stod på så det är nog snarare mer än 2500kWh. Eller är det så att det finns någon form av termostat på den?
En timerplacering går alltid att lista ut.
 
Jag tror att handdukarnas förbrukning överdrivs, dom lär ha en termostat som slår av dom vid en viss temperatur. Det finns UL krav som säger att temperaturen max får vara 70*C på ytor man kan röra,så antingen skall det begränsas med termostat eller också skall är den begränsad med termostat eller också är effekten inte vara högre än att den håller sig under 70(kan finnas vissa undantag, men vid en snabb koll borde 70 gälla).
Några normalstora handukstorkar är en piss i nilen jämfört med att ha 22-23*C i källaren även om den värmen kommer från en värmepump.

Det viktigaste är att man *vet* *vad* som kostar pengar i drift.
 
Redigerat:
jävla_hus skrev:
Om jag tolkar det rätt så har värmen (elpatron/värmepump) gått i 46245-46234=11timmar och elpatronen har stöttat med 26454-26452=2kwh.

Alltså, värmepumpen har gått konstant för värme och sedan har elpatronen gått in och stöttat med 2kwh (vilket troligtvis har skett efter duschen)
Jag tror att total drifttid är hur länge den har varit igång, oavsett om kompressor gått eller inte. Så är det i en annan CTC-produkt jag har.

AnneFi kolla om det inte finns nåt med Kompressor/Värmepump drifttid i historiken.
 
Ojdå, men isåfall kan förbrukningen på VP vara betydligt lägre än vad jag räknade med. men jag tror nog ändå att den har gått i stort sett hela tiden.
 
AnneFi
Nimajneb skrev:
Du skrev ju att den alltid stod på så det är nog snarare mer än 2500kWh. Eller är det så att det finns någon form av termostat på den?
En timerplacering går alltid att lista ut.
Vi har två som står på året runt.
Så länge pumpen är igång går de på vatten och över sommaren stänger vi vattnet och sätter på elpatronerna. Det finns sex läge på patronen mellan 30 och 60 grader och vi har på läge två eller tre.
Antar att elpatronen endast går när den värmer upp till rätt temperatur. Därför tror jag att den drar mindre. Det finns elpatroner som har timer men vi blev inte direkt erbjudna alternativ när vi fick våra handdukstorkarna installerade.

Patronen som sitter där kostar runt 1500 och en med timer kostar strax under 2000 kr. Inte direkt värt det
 
AnneFi
Kompressorn
Total drifttid 16872 h
Drifttid / 24 h 13h 44 min
Starter / 24 h 28 stycken
 
Redigerat:
Att källaren är så varm kanske också har att göra med att våra element där nere är nya och de på bottenplan är väääääldigt gamla.
Nej det har inte med ålder att göra, utan att de gamla elementen är små, dvs dimensionerade för en hög dT (ved- el oljepanna). De nya i källaren är dimensionerade efter låg dT (VP). De nya elementen ni har, har helt enkelt en större värmeavgivande ytarea i förhållande till värmebehovet i rummet de sitter i, vilket gör dem effektivare vid lägre temperatur på elementvattnet.
Edit: dT: skillnad mellan rumstemperatur och temperatur på elementvattnet.

Oldboy
Kan du förklara lite närme hur jag ska göra.
Exprimenterar gärna med pannan och elementen för att hitta en lösning.
Som tidigare nämnts så behöver ni en elmätare som kan kopplas in separat på VP/panna.
Sedan är det lite kvasiexperimentell forskningsmetodik för att med enkla till buds stående medel mäta så noggrannt som möjligt. (Idealt vill man studera sådant här i laboratorium, eftersom där har man full kontroll över allt, samt lämpliga mätinstrument, utrustning och lokaler.)
Nå, med en elmätare separat för VP/panna så utesluter man alla störande variationer i hushållsström. En bra början då VP/panna är den största elförbrukaren, och sannolikt "boven" i dramat. I värsta fall får man klara sig med husets befintliga elmätare, men då är det viktigt att man har full kontroll på all hushållsström, samt att mätperioderna och antalet mätningar i en mätserie måste bli längre för att erhålla mätvärden som höjer sig över "bruset" (all övrig energiförbrukning).
Genom att ändra en variabel och mäta, och sedan ändra tillbaka till ursprungsläget och mäta, osv så eliminerar man mesta möjliga slumpvariation i energiförbrukningen, både inom och utom mätvariabeln ifråga. Det ger mer reliabla mätvärden.
Exempelvis kan man alltså mäta elförbrukningen under en timme med variabel A i orginalläge (=x), sedan ändra variabel A till läge y och mäta elförbrukningen efter en timme, osv i en serie om exempelvis 3-10 mätningar/variabelläge, (dvs 6-20 tim mätserie). Ju fler mätningar och ju längre tid varje mätresultat sträcker sig över desto pålitligare resultat får man (generellt). I detta fall så finns dock en risk att alltför långa tidsperioder, (såsom t ex 24 tim i ett variabelläge), istället kan grumla mätvärdena pga vädrets nyckfullhet från en dag till en annan.
Man räknar sedan bara ut medelvärde för x och y och jämför. Då vet man med hyfsad noggrannhet hur stor påverkan variabel A har på förbrukningen för läge x resp y.
Ett exempel enl tidigare är att variabel A är uppvärmning källare, och x resp y är element på resp element av. Om handdukstorkarna är elektriska så kan de grumla mätvärdena genom att de försöker kompensera när elementen är avstängda. Då hade det varit bra med en separat elmätare till VP/panna. Alternativt kan man då ha dem avstängda under tiden experimentet pågår, om man bara har husets ordinarie elmätare. Även avfuktaren kan störa, den genererar värme, men om mätperioden med avstängda element endast är en timme åt gången så bör det inte påverka temp & luftfuktighet nämnvärt mycket, dvs så att avfuktaren går igång varje gång elementen är avstängda. Så den kan med fördel också vara avstängd, så har man helt uteslutit "brus" från den.
Vad gäller hushållsström så är den relativt konstant över tid. Men med för korta tidsperioder att mäta över så är det tänkbart att t ex handdukstorkar, avfuktare och doppvärmare t akvarium kan ge stora variationer i mätvärdena. (Återigen, om ingen separat elmätare till VP/panna finns.)
Varmvatten i allmänhet och dusch och bad i synnerhet drar mycket värme, så det måste ni hålla koll på under experimenten. Helst inga dusch/bad alls, annars försök att fördela dem lika mellan variabellägena.

Alla som har orkat läsa hit och förstått får en guldstjärna i kanten. :p

Det här är kanske överkurs nu när det verkar som att saker och ting har börjat benats ut, men kan ju ändå vara bra att veta om utifall att någon gång.

Har för mig att du skrev att ni hade 14C på vinden tidigare? Kan du utveckla det? Vinden? Kallvind el vad?
Kommer jag ihåg helt fel om jag har för mig att du skrev att ni hade ett enplanshus med källare?
 
Redigerat:
AnneFi
Vinden håller på att inredas till ett sovrum. Ett väldigt stort sovrum.
Har satt 200 mm isolering och kommer att installera vattenradiatorer där uppe snart. Dock kommer vi inte sätta igång värmen förrän vi flyttar upp.
 
Jag rekommenderar verkligen att mäta värmepumpens elanvändning. Det behöver inte kosta speciellt mycket. Jag loggar min värmepump och lite andra förbrukare i mitt hus med en eGauge. http://www.egauge.net/overview.php
 
Jag rekommenderar verkligen att mäta värmepumpens elanvändning. Det behöver inte kosta speciellt mycket. Jag loggar min värmepump och lite andra förbrukare i mitt hus med en eGauge. [länk]
Intressant. Vad kostar en sådan grunka?
Elektriker måste installera förstås?
Går den att ansluta även till gamla hederliga porslinsproppar?
Snabbskummade bara ingressen och bilden, men det verkar vara en väldigt komplett utrustning med server och allt?
Det borde finnas enklare (=billigare) system/grunkor som bara samplar och loggar lite bas data, t ex på USB-sticka, eller? (Antar att du har lite koll då du har detta system. :))
 
Oldboy skrev:
Intressant. Vad kostar en sådan grunka?
Elektriker måste installera förstås?
Går den att ansluta även till gamla hederliga porslinsproppar?
Snabbskummade bara ingressen och bilden, men det verkar vara en väldigt komplett utrustning med server och allt?
Det borde finnas enklare (=billigare) system/grunkor som bara samplar och loggar lite bas data, t ex på USB-sticka, eller? (Antar att du har lite koll då du har detta system. :))
Jag lät en elektriker installera den och sen satte jag dit strömtängerna. Vet inte om det fungerar med porslinssäkringar jag kan för lite om el för att svara på det.
Du kan logga in på servern och kolla all Mätdata.
 
Hej,

Måste börja med att ge dig en komplimang över din drivkraft, imponerande! :)

Jag älskar att trimma in värmesystem även jag inte har de förbrukningsproblemen ni har.

Jag ser några saker som kan vara boven.

1. Massa saker som akvarium tv, datorer mm, drar mer än man tror och många bäckar små, liten ökning på dessa produkter bidrar nog även det inte är så mycket att påverka.

2. Normal sätt sänker 1 grad värmekostnaden 5%, då många här anser att oisolerad källartemp är energikrävande så räknar vi 10% där per grad, sänka från 22 till 19grader ger ju 30% sänkning på 76kvm, då jag ser dina 76kvm nere som boyta och minst lika dyrt som de 76kvm du har uppe, du värmer ju 152kvm.

3. Elgolvvärme är dyyyyyyyrt, särskilt i er källare, sätt de på max 21-22grader är mitt tips då jag har elgolvvärme som inte används pga kostnaden.

4. Jag har även en sådan handdukstork som ni har som jag kör på värmevattnet vintertid och stänger kranen och kör på patronen sommartid, min son vred på patronen en period och då blev elräkningen dyr då elpatronen värmde hela huset eller så mycket det orkade, så kolla så patronerna är helt avstängda.

Så mitt råd är att sänka tempen rätt mycket på element och golvvärme i källaren, man vänjer sig snabbt och sen höja lite lite lite tills ni hittar en dräglig nivå, ca 19 grader i källaren där varje grad är extra dyr.

Mvh
Bambi
 
AnneFi
Hej Bambi.

Tack för ditt svar.
Golvvärmen är helt av och elementen lika så men vi ska sätta dem på glänt upp till 19 grader. Känner att 17 som där är nu blir lite för kallt. Har även blivit en grad kyligare där uppe.

I dags läget har vi bara ett akvarium. Vi sålde det andra för ca en månad sedan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.