31 785 läst · 50 svar
32k läst
50 svar
Golvslipning, gör jag fel?
Vill bara tilägga lite om min erfarenhet av Edge oscillerande golvslip. Jag slipade ett golv i vardagsrummet med yta i ek. Uthyraren (Ramirent) hade inte grövre paper än 40. Golvet är 30 år gammalt och lacken har stått rycken ganska bra, så den var nog både hård och tjock. Yta ca 25 m2. Jag slipade nog 10-12 timmar med papper 40-80-120. Trots att jag körde länge med 40-papper lyckades jag inte få trärent i alla fogar mellan brädorna. De var liksom lite svagt fasade så en del trä behövde slipas bort. Resultatet blev hyfsat, men lite gula skarvar (med originallack kvar) syns på sina ställen. Min rekommendation är att satsa på en "riktig" golvslip med band eller vals om golvet är hårt och du behöver avverka lite trä. Möjligen hade jag kommit längre om jag haft tillgång till grövre papper, men om det handlar om ek/ask eller liknande så ska nog golvet vara helt slätt och plant om Edge ska göra jobbet på rimlig tid. Edge är väldigt snäll att använda, det är fördelen. Om du hyr en "riktig" golvslip så måste du lära dig tekniken, men det är inte så svårt. Du börjar lämpligen inte på det allra synligaste stället
Klart alla får dela med sig av sina erfarenheter ju fler som gör det ju mer information får vi om vad den funkar bra och mindre bra till, tekniker samt bra att veta.G gunnarvxo skrev:Vill bara tilägga lite om min erfarenhet av Edge oscillerande golvslip. Jag slipade ett golv i vardagsrummet med yta i ek. Uthyraren (Ramirent) hade inte grövre paper än 40. Golvet är 30 år gammalt och lacken har stått rycken ganska bra, så den var nog både hård och tjock. Yta ca 25 m2. Jag slipade nog 10-12 timmar med papper 40-80-120. Trots att jag körde länge med 40-papper lyckades jag inte få trärent i alla fogar mellan brädorna. De var liksom lite svagt fasade så en del trä behövde slipas bort. Resultatet blev hyfsat, men lite gula skarvar (med originallack kvar) syns på sina ställen. Min rekommendation är att satsa på en "riktig" golvslip med band eller vals om golvet är hårt och du behöver avverka lite trä. Möjligen hade jag kommit längre om jag haft tillgång till grövre papper, men om det handlar om ek/ask eller liknande så ska nog golvet vara helt slätt och plant om Edge ska göra jobbet på rimlig tid. Edge är väldigt snäll att använda, det är fördelen. Om du hyr en "riktig" golvslip så måste du lära dig tekniken, men det är inte så svårt. Du börjar lämpligen inte på det allra synligaste stället
Skulle du vilja slänga upp en bild på hur dit golv blev tillslut? Låter som ett mastigt jobb att slipa ner golvet så de fasade kanterna ej syns
En bandslip är nog flera gånger effektivare när det gäller att avverka mycket material, iallafall min uppfattning efter att tittat på klipp på Youtube, det är väl sånna som yrkesverksamma använder.
En Edge golvslip är det nästan omöjligt att misslyckas med då den oscillerar (vibrerar) istället för snurrar så att slipa för mycket händer inte.
Har också omkring 25kvm vardagsrumsgolv av Ek som var lackat. Längst inne i hörnet hade ett piano stått som hade knuffats ut ur rummet av någon tidigare ägare och lämnade ganska djupa märken.
Jag körde med P24 först sen 40-60-120.
Då ett slippapper kostar omkring 200kr styck så försökte jag köra länge på samma men det var inget vidare.
På ca 25kvm så bytte jag papper efter halva rummet.
Då bet den rätt bra, lacken är det sega att få bort sen gick det snabbare.
Omkring 1600kr för papper, dyrare än hyran för slipen som var omkring 1000kr om jag minns rätt.
Rätt många timmar tog det började på förmiddagen och slutade efter midnatt.
Dock mycket billigare än att ta in yrkesfolk i mitt fall
Har man möjligt att testa på något golv eller få en ordentlig genomgång av uthyrare så borde man kunna ge sig på en bandslip
Hej!Fina Golv.N Nyfiknast skrev:Kan vara kul med en uppdatering.
2 rum köra jag enbart med rotex 150 slipen, övriga körde jag med en Edge golvslip.
Började med 24-40-60-120 slippapper och det funkade bra. K24 biter rätt bra på lackat golv men i mitt tycke kan lämna lite märken som nästan är omöjligt att slipa bort trots ett helt nytt k40 papper.
Vårat golv var grymt slitet, man hade hasat ut ett piano från vardagsrummet så det var tydliga spår samt på gran golvet var det många djupa märken efter hammare.
Körde ro 150 efter kanterna och ro 90 vid hörn och under element. Där jag inte kom åt helt skrapade jag med en sickel.
Dammsuga noga mellan varje slipning är viktigt.
Sen valde vi Osmo hårdwaxolja. 2 stykningar.
På det mönsterlagda blev det Osmo 3062 matt och Osmo 3041 natur på det ljusa golvet.
3041 har lite vitt i sig vilket funkade bra mot det ljusa golvet för att det gör att golven behåller den vita färgen. Med 3062 på det golvet upplevdes dom som gula.
Efter 1 strykningar så slip/polerades golven med en grön sliplatta motsvarar ca K500 i slippapper. Efter 2a strykningen polerades golven med en vit polerplatta motsvarar ca K800.
Blaskade på duktigt med hårdwaxolja t.ex i kök och utanför badrum för extra skydd. Något ställe ser man penseldrag på men inget man ser om man inte letar efter det.
Känslan på golvet är fenomenal. Skönt att gå barfota och lättstädat och tåligt.
Fläckar från kaffe och bär försvinner lätt och golvet skuras med lätt fuktad mopp ca 1 gång i månaden.
Väldigt nöjd med att ha sparat det gamla golvet. Det känns bra att ha kvar det gamla samtidigt som det ger karaktär till huset.
Slänger upp några bilder tagna idag, blev klart för ca 4 månader sedan.
Jag undrar vad det är för parkettgolv i bild Nr 2?
Funderar på att slipa 160kvm helt nytt furugolv med en ro 150 pga är ute på en ö och vill ej låna ut något där. Självklart kommer de ta längre tid men frågan är - kommer det fungera? Sett flera videos på youtube där dom kör just en ro 150 och det verkar ju funka prima?
Är det helt nytt så behöver du kanske bara dra av det med p180? P120 lämnar synliga märken efter sig.MrZero skrev:
Med ett par knäskydd, ingen tidspress, bra musik, gott om käk så går det att göra det om du inte vill hyra en edge golvslip.
Men räkna med 30-60min för 10kvm beroende på hur noga du är.
Kanske tar 5-7min med edge maskinen.
Vad ska du behandla golven med?
Produkter som diskuteras i tråden