Hyr en golvslip. Kostar inte många kronor. Jag hyrde en över en helg och slipade hela övervåningen. Tror jag betalade 450 + slippapper. Hamnade runt 700. Hade aldrig slipat golv innan och det gick hur bra som helst.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Byggglädje Byggglädje skrev:
Hyrde golvslip när jag renoverade min första lägenhet. Har helt grön innan. Det gick hur bra som helst. Läste på innan bla på byggahus men det är inte supersvårt bara man kommer på tricket och det gör man. Jag blev sjukt nöjd. Det värsta var dock att kånka upp den själv 3 våningar...
Vilken typ av slip hyrde du ?

D Dsl skrev:
Jag rekommenderar helt klart en Edge golvslip till nybörjare. (som mej själv). En rektangulär planslip som gör att du kommer ända in i hörnen och slipper risken för diken. Dessurom är den demonterbar så att bära upp den för trappan är inga problem.

Enda nackdelen är att det går långsammare än en bandslip
Okej vad kostar hyra på en sådan och vad kostar respektive papper och hur många ark gör man åt på ett normalstort rum t.ex 15kvm samt tidsåtgång?
Samt hur blir slutfinish med den typer av slip? Oscillerande är den eller hur?

G Grief skrev:
Kan rekommendera en Edge. Hyrde på Ramirent.
Det där ser strålande ut tack snälla för att du fick med några bilder.
Samma frågor till dig, vad kostade hyran, pris på papper, tidsåtgång på just det där rummet och vilka kornstorlekar körde du och hur blev slutresultatet, sliprosor etc, ojämnt?

Tack snälla alla som har fyllt på med svar i tråden.
Skall i veckan hyra en edge golvslip med löstagbara vikter för enklare hantering.
Min ro 150 får jag kanske köra längs med listen med om man inte kommer åt med edgen samt ro 90 får ta hörn och andra svåra ställen.
Får köra de mindre till trappen och lite räcken och om jag vågar trots andra rekomendationer köra lite vindskivor och någon sliten panelbräda.

Då har jag en ny väg utstakad.

Det jag tänker nu är följande.
Jag vill behandla golven för att få den färg jag vill ha samt en något tåligare yta.
Lack verkar många gilla men jag är inte förtjust i så blanka golv sen går det knappt att punktreparera en skada om jag förstått det rätt.

Så jag tänkte olja med osmos eller liknande. Sen hårdvaxolja som slutfinish.
Detta med ro 150 som får agera polermaskin.

Såhär vill jag att färgen ska bli på golvet när allt är färdigt, helst som bild nr 1 men även de andra är fina.

Vad har ni på era golv och hur tåligt blev det och har det ändrat färg sen ni behandlade? Av tex sol, mattor, spill.

• Trägolv med naturlig finish framför vita dörrar med detaljerade dörrkarmar och vit listverk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Obehandlat trägolv med ådring och knutar i närbild, med del av mattkant längst upp.
    Skapa konto
  • Inredning av rum med fiskbensparkett, vita väggar och dörröppningar.
    Skapa konto
  • Ett golv av trä som förärgats och blivit gult över tid, med synliga mörka kvistar och detaljer.
    Skapa konto
Solljus, även indirekt, kommar att gulna till ditt golv ganska snabbt. Men du märker det inte förrän du tittar under en matta.
Ditt golv är ju inte ett tåligt fingolv så du kommer att få bruksskick på det.

Ja, och den bästa behandlingen tycker jag är såpskurat. Enkelt, snyggt, miljövänligt och luktar gott :).

Om du inte använder flingor så använd gulsåpa, annars riskerar man att få en grön ton på trät.

Staffans2000
Den oscillerande slipen har jag försökt använda på ett ekparkettgolv! Det gick ungefär lika bra som med din Dinky-toyRolls. Dvs. Inte alls. Men då var det som sagt var ett ekgolv, och inte ett mjukt furudito. Säg till uthyraren vad du skall slipa, så får du papper för ändamålet. Köp några extra, och lämna tillbaka de du inte använt.

Staffan

Dinky toy... :crysmile:. Med en blå Bosch hade det ju gått galant :D

Ts, du stör dig inte på att det är ett undergolv med genomgående spikar? Det är inte de bästa bitarna av stammen som används för denna typ av golv.

Jag har gjort likadant som TS i mitt förra hus. Ett spikat undergolv. Det ger ett visst charmigt utseende, helt annorlunda än ett slätt klickgolv. Jag gillade det. Nackdelen var endast att det var inte alls slitstarkt. Efter tre-fyra år var det rätt mörkt där man gick.

Har du rätt inställning på rotexen?

Jag använde osmo hårdvax. Det man får tänka på är att stryka tunt. Jag slaskade på och det torka nästan aldrig. Resultatet blev dock skitsnyggt. Dock repas golvet väldigt mycket lättare än lackat. Det kan ha att göra med att jag strök för tjockt. Men golvet blev väldigt levande. Jag har några för o efterbilder. Är bortrest men kan lägga upp dem på söndag.

arneri68 arneri68 skrev:
Ts, du stör dig inte på att det är ett undergolv med genomgående spikar? Det är inte de bästa bitarna av stammen som används för denna typ av golv.
Ska jag vara helt ärlig så ja och nej.
Ena sidan vill ha helt nytt golv med högt kvadratmeter pris lagt av riktigt hantverkare och som man kanske även kan klämma till i fika rummet när det pratas renovering att mitt golv kostade minsann 800kr kvadraten.

Den andra sidan ser en charm med det imperfekta.
Har bott i flera gamla hus där det inte finns en rak vinkel någonstans, där allt damm, leksaker och skit lägger sig längs med väggen där golven lutar mest.

Har varit i många nyproducerade villor då det hör till mitt yrke och dom är extremt energisnåla och man vet att allt när nytt, helt, fräsht mm.

Men det är dom äldre unika husen med tydlig karaktär som jag iallafall fastnar allra mest för.

För att knyta an till det du frågar.
Jag hade själv inte valt att göra nya spikhål om jag la nytt golv men att dom finns här nu är en del av hur det är och det känns bra.

Står man och stirrar på golvet så näsan nuddar så kanske man tycker att fan va hål det är men annars så störs inte iallafall jag av det.

Det fina med att det inte är helt nytt är att det svider inte lika mycket när man ser att ett märke/hack/repa har uppstått då det är en naturlig del som händer ett golv som används av människor som lever.

Att det inte är dom bästa bitarna av stammen vågar jag inte svara på.
Tycker att ådrorna sitter rätt så tätt på sina ställen.
Påminner om virket i våra orginal 1800 tals fönster jag såg när vi renoverade vårat äldre hus.

Jag vill bara jämna av golvet och göra det mysigt att gå på barfota.
Vill jag ha extremt slitstark yta får jag väl flytspackla och vill jag vara opersonlig så klickar jag hem ett parkettgolv från bygghemma.se..

Redigerat:
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag har gjort likadant som TS i mitt förra hus. Ett spikat undergolv. Det ger ett visst charmigt utseende, helt annorlunda än ett slätt klickgolv. Jag gillade det. Nackdelen var endast att det var inte alls slitstarkt. Efter tre-fyra år var det rätt mörkt där man gick.
Tycker samma som dig.
Hur mörk/ljus valde du som finish på golvet?
Det mörka hade kanske kunnat maskeras av en något mörkare nyans på oljan?
Eller så skurar du för klent;) !

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.