34 863 läst · 50 svar
35k läst
50 svar
Golvsliparkillen har förstört trappan!
Kan jag inte annat än anse att TS trapp varit försåtsminerad...
Det kan ha varit ett jättesnyggt jobb gjort av världens bästa trappsnickare, men TS gav faktiskt en intet ont anande hantverkare uppdraget att slipa trappen.
Om skruv och spikhål varit jätte snyggt dolda så är det ju även svårt för golvsliparen att veta vad som dyker upp när han börjar slipa.
Men jag förstår inte heller hur han tänkt lösa detta genom att slipa ännu mer.
Anser ändå att det är upp till TS att lösa problemet genom att fixa snickare eller annan lämplig person som styr upp ytskiktet, första slipningen bekostas som vanligt av uppdragsgivaren, kommande slipning, lackning och betsning borde aldrig ha skett så den får nog sliparen ta på lärdomskontot.
Det kan ha varit ett jättesnyggt jobb gjort av världens bästa trappsnickare, men TS gav faktiskt en intet ont anande hantverkare uppdraget att slipa trappen.
Om skruv och spikhål varit jätte snyggt dolda så är det ju även svårt för golvsliparen att veta vad som dyker upp när han börjar slipa.
Men jag förstår inte heller hur han tänkt lösa detta genom att slipa ännu mer.
Anser ändå att det är upp till TS att lösa problemet genom att fixa snickare eller annan lämplig person som styr upp ytskiktet, första slipningen bekostas som vanligt av uppdragsgivaren, kommande slipning, lackning och betsning borde aldrig ha skett så den får nog sliparen ta på lärdomskontot.
Bortsett från att det ser ut som att det avverkats en hel del material (i onödan?) är det just detta som slår mig.MariaBK skrev:
Här har man ju missat ett antal moment i arbetet innan det är dags för ytbehandlingen helt enkelt;
- Ta bort spik som kommer i dagen.
- Spackla/lägga i håligheter
- Handslipa/sickla kanter och hörn
Och det gäller ju för övrigt vare sig det är en trappa eller ett golv man jobbar med.
Inte minst kanterna ser ju för taskigt ut. Inte kan han själv varit nöjd med det där.
Var dealen att ni själva skulle fixa sättsteg och vang?
Om ni kan tänka er att måla planstegen istf lasera, så döljer det spik-och skruvskallarna. Detta har hållit för vår trapp i 15 år.
För mig är det största felet att inte golvsliparen efter att slipat ett eller två steg stannade upp och insåg att detta skulle se skit ut pga förutsättningarna och låtit beställaren veta och diskuterat hur man skulle gått vidare. Även med lite erfarenhet borde man se att om det inte svårt bets som är önskad slutbehandling skulle alla skallar och spikar lysa igenom
Svårt att se på bilderna vad som är dåligt. Men skulle tipsa om att istället måla trappan med en nyans du gillar. Linoljefärg ger en fin yta och så gjorde man ofta förr när ett trä på golv, eller trappa tagit slut. I ditt fall är det gammal infästning och slipspår som ju stör dig. Tycker att det blir patina och störs inte av det själv. Släpp hantverkaren och gör nåt eget förslagsvis. Lycka till.
Slå ner spiken å fyll med vax
Avtalet är att han skulle slipa och måla vangstycken och sättsteg vita, vilket han har gjort (!) ,C cpalm skrev:Bortsett från att det ser ut som att det avverkats en hel del material (i onödan?) är det just detta som slår mig.
Här har man ju missat ett antal moment i arbetet innan det är dags för ytbehandlingen helt enkelt;
- Ta bort spik som kommer i dagen.
- Spackla/lägga i håligheter
- Handslipa/sickla kanter och hörn
Och det gäller ju för övrigt vare sig det är en trappa eller ett golv man jobbar med.
Inte minst kanterna ser ju för taskigt ut. Inte kan han själv varit nöjd med det där.
Var dealen att ni själva skulle fixa sättsteg och vang?
och slipa, färgsätta och lacka trappstegen. Jag är inte imponerad..