260 läst · 3 svar
260 läst
3 svar
Golvgips skruva?
Håller på med en liten pluttetoa på 4 kvm. Tänkte lägga in ett klinkergolv på golvgips. Under gipsen ligger trägolv. Tyckte inte ojämnheterna var speciellt stora, undersökte inte tillräckligt noga utan lade in lumppapp o på med gipset. Tänkte lägga det flytande och då limma skarvarna men upptäcker nu när jag lagt in gipsskivorna att golvet är lite för ojämnt i nivåerna. Kan jag skruva fast golvet istället eller missar jag då hela poängen ? Kommer gipsen röra sig med trägolvets rörelser o paja fogarna mellan klinkers? Är det helt enkelt flytspackling som gäller?
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 329 inlägg
Pluttetoa!? Vår toalett är 0,9x1m.
Vi gjöt såklart med flytspackel. Känns standard nu förtiden. Våtrumsfolie 10cm upp på väggen. Sedan klinker och kakel halva väggen.
Vi gjöt såklart med flytspackel. Känns standard nu förtiden. Våtrumsfolie 10cm upp på väggen. Sedan klinker och kakel halva väggen.
Renoverare
· Skåne
· 8 612 inlägg
Kör man med golvgips ska den limmas mot underlaget med speciellt flexibelt lim för att kunna ta upp rörelserna i underlaget.
Skruva gör man enbart för att fixera den medan limmet härdar och sen bör de tas bort så golvet blir följsamt och inte skruvarna riskerar röra sig uppåt och spräcka klinkern.
Flytspackel minimum 12mm är alltid att föredra.
Skruva gör man enbart för att fixera den medan limmet härdar och sen bör de tas bort så golvet blir följsamt och inte skruvarna riskerar röra sig uppåt och spräcka klinkern.
Flytspackel minimum 12mm är alltid att föredra.
Klicka här för att svara