8 453 läst · 35 svar
8k läst
35 svar
Golvbrunn töms vid spolning?
Som "handyman" kan du kanske fixa det själv. Först måste du bara ta reda på om det verkligen finns en riktig avluftning till övervåningen. Finner du röret så är det bara att försöka göra rent med en rensfjäder. Det kan också sitta en vakumventil i änden på röret. De brukar väldigt ofta gå sönder/strula. Prova att byta den (150 kr på Jula/Biltema). Fungerar det ändå inte, så får du dra röret ut på taket, och ta bort ventilen.Annchristin Lundell skrev:
Kolla och se hur det ser ut hos dig, så kan jag/vi nog hjälpa dig.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 149 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 149 inlägg
Kan va att stammen upp till övervåningen går ut till luftning men att toan uppe sitter efter den luftningen.
När du då spolar drar det golvbrunnen tom.
Luftningen bör fortsätta och sitta sist.
När du då spolar drar det golvbrunnen tom.
Luftningen bör fortsätta och sitta sist.
Oj… man får ju hoppas att firman som gjort detta gjort det ordentligt… man bytte ju rör och sådant i hela huset. ska kontakta dem som gjorde jobbet och se om de har någon info sparad. Är ju original från 37 så i stort sett allt från VVS till putsen utvändigt åtgärdades 2014-2015. Vi köpte huset i fredags x) ingen har tänkt på detta eftersom brunnen ändå torkar då ingen duschar i huset iom att ett företag har det nu. Torr brunn = tyst vid spolning xD samtidigt såg man till att fixa kommunalt vatten m.mH Hallerudsbo skrev:
Redigerat:
Kollar upp detta till våren. Huset är högt som f**n och halt tak. Två våningar med en rejäl vind du når via en riktig trappa. Just nu är det inte mitt problem för den delen, blir mitt problem i april. Hehe. Ska höra med firman som utförde jobbetA AG A skrev:Som "handyman" kan du kanske fixa det själv. Först måste du bara ta reda på om det verkligen finns en riktig avluftning till övervåningen. Finner du röret så är det bara att försöka göra rent med en rensfjäder. Det kan också sitta en vakumventil i änden på röret. De brukar väldigt ofta gå sönder/strula. Prova att byta den (150 kr på Jula/Biltema). Fungerar det ändå inte, så får du dra röret ut på taket, och ta bort ventilen.
Kolla och se hur det ser ut hos dig, så kan jag/vi nog hjälpa dig.
Det där är ett typiskt rör som används för avlopsluftning. Kan den vara igentäppt på utsidan? Nästa fråga är vart den ansluter till avloppet, före eller efter toaletten. Som andra redan skrivit om måste den sitta på "rätt ställe" för att fungera.
Du kan alltid prova att sätta en luffare på tvättställvattenlåset, många gånger så räcker det. Köp ett t-rör 40 och 1m 40 rör samt denna nedan. Kostar kanske 300 spänn.
Men har ni precis köpt huset kanske det är säljaren som ska fixa detta.
https://www.purus.se/produkter/inom.../luftningsventiler/3131166-luftningsventil-40
Men har ni precis köpt huset kanske det är säljaren som ska fixa detta.
https://www.purus.se/produkter/inom.../luftningsventiler/3131166-luftningsventil-40
Gå ut i dagsljus och titta upp på taket (ev ta bild) där detta rör går ut. Ligger det mycket snö över eller finns det inget rör upp alls?
Vi gick med på friskrivning och fick 200k i prisavdrag på huset. Föregående ägare är ett företag som knappt använt huset. Dem köpte upp ett annat företag november 2021 och huset följde med så nuvarande ägare har noll koll på det mesta. Då vi gick med på friskrivning antar jag att detta får lösas av oss tyvärr. Men 167 kvm plus källare och vind där mycket gjordes 2015 (tak, puts, dränering, slipade golv, nya ytskikt inne, nytt kök osv) kändes lite som ett kap ändå. Vi får stå vårt kasst om det visar sig finnas problem som besiktningen missade x)Gor10 skrev:
Ska börja med att kolla röret så fort jag är i huset, sticker inte upp så mycket på taket som det brukar hos andra.
röret sticker upp väldigt lite, om jag minns rätt. Just då var det ingen snösnuttjulle skrev:
Börja inte oroa dig för att huset var ett dåligt köp pga. detta. Det här fixar du sannolikt enkelt för några få hundralappar. Röret du hittat är troligtvis avluftningen. Försök ta isär det i någon skarv. Håll sedan en hand över hålet och låt någon spola i toaletten på nedervåningen. Om det suger i röret, så fungerar det. Men endera är det inte påkopplat till övervåningen eller också finns en förgrening till övervåningen där det är stopp. Försök hitta avloppsrören till övervåningen. Förhoppningsvis är de inte inbyggda helt. Om de inte är ihopkopplade med avluftningen kan du förhoppningsvis göra det enkelt.Annchristin Lundell skrev:Vi gick med på friskrivning och fick 200k i prisavdrag på huset. Föregående ägare är ett företag som knappt använt huset. Dem köpte upp ett annat företag november 2021 och huset följde med så nuvarande ägare har noll koll på det mesta. Då vi gick med på friskrivning antar jag att detta får lösas av oss tyvärr. Men 167 kvm plus källare och vind där mycket gjordes 2015 (tak, puts, dränering, slipade golv, nya ytskikt inne, nytt kök osv) kändes lite som ett kap ändå. Vi får stå vårt kasst om det visar sig finnas problem som besiktningen missade x)
Ska börja med att kolla röret så fort jag är i huset, sticker inte upp så mycket på taket som det brukar hos andra.
röret sticker upp väldigt lite, om jag minns rätt. Just då var det ingen snö
haha, tack för stöttande ord, blev lite nervös med alla svar som strömmade in tog oss en vecka innan vi bestämde oss för att skriva på kontraktet efter diskussioner med familjen om detta. Hehe.A AG A skrev:Börja inte oroa dig för att huset var ett dåligt köp pga. detta. Det här fixar du sannolikt enkelt för några få hundralappar. Röret du hittat är troligtvis avluftningen. Försök ta isär det i någon skarv. Håll sedan en hand över hålet och låt någon spola i toaletten på nedervåningen. Om det suger i röret, så fungerar det. Men endera är det inte påkopplat till övervåningen eller också finns en förgrening till övervåningen där det är stopp. Försök hitta avloppsrören till övervåningen. Förhoppningsvis är de inte inbyggda helt. Om de inte är ihopkopplade med avluftningen kan du förhoppningsvis göra det enkelt.
Återkommer med uppdatering så fort jag kunnat kolla upp allt. Tack för alla hjälpsamma svar
Det sugs inget ur toan, skålen spolar och sedan fylls den som vanligt utan problem. Ljudet kommer ifrån duschen.P Parca86 skrev:
Majoriteten av spolningarna töms brunnen, någon enstaka gång ligger vattnet kvar (väldigt sällan).
Allt verkar ej bytt under 2015, men det är osäkert. Ska försöka göra en djupare undersökning senare. Rörmokaren gissade på avluftningen, ska kolla om det är gammalt fågelbo eller något på taket.
Nu är ju hela systemet ovanligt torrt också då duschen varit i stort sett oanvänd i 1,5 år. vet inte om det kan påverka.
Eller om fallet är för brant, Det kan väl också spöka?
Uppdaterar tråden när boven är hittad och åtgärdad