Hej allihopa!
Kan man få en uppdatering av hur det har gått för er?
Har en del obehandlat virke jag har tänkt behandla för att få vara ute nästa säsong samt en obehandlad lärkaltan som jag tänkte behandla.
Har någon testat/jämfört rustas variant https://www.rusta.com/se/traskydd-3-l-p105012560101.aspx/ ?
Just nu 249kr/3L vilket inte är långt från hemmamixen. Men är hemmamixen bättre kanske?
Den finns bara som ett steg, vilket är det som de skippar tror ni?
Testen av hbspeedshop visar väl att tvåstegsbehandlingen är att föredra.

Tacksam för all input!

P Pilgrimen skrev:
Hej allihopa!
Kan man få en uppdatering av hur det har gått för er?
Har en del obehandlat virke jag har tänkt behandla för att få vara ute nästa säsong samt en obehandlad lärkaltan som jag tänkte behandla.
Har någon testat/jämfört rustas variant [länk] ?
Just nu 249kr/3L vilket inte är långt från hemmamixen. Men är hemmamixen bättre kanske?
Den finns bara som ett steg, vilket är det som de skippar tror ni?
Testen av hbspeedshop visar väl att tvåstegsbehandlingen är att föredra.

Tacksam för all input!
Ha tyvärr inte haft tid över med altanen trots ambition :oops:. Ha dock samlat på mig fler flaskor vattenstopp vid rea. Bästa alternativ som jag känner till just nu är vattenstopp från Weber, 99/liter hos K-rauta. Jag tror att den är mer koncentrerad än vattenstopp från Combimix hos Bauhaus.

Rustas variant ser ut som utspädd vattenglas lösning, 10-15% utan andra tillsatser. Då är det lika bra att man köper en flaska vattenstopp och spädda själv.

A Anders Fredricsson skrev:
Frågan är väl egentligen, vill man ha grått trä eller träskydd? Om grått trä är fallet, då kan man köpa vanligt trä, allt trä blir grått med tiden. Vill man däremot ha bestående trä med långvarig beprövade egenskaper som omfattas av garanti, då väljer kan man välja NTR. Vill man inte ha den garanti, då väljer man t.ex. annan produkt som diskuteras. Så vitt jag känner till, är vare sig Sioo eller Organowood godkända enligt NTR kvalitetssystem. Den vatten avisande effekten som påstås fungerar ju inte, framförallt inte efter någon månad av slitage. Jobbar själv som platschef och den panel vi använda, den tar åt sig regn precis som vilken planka som helst, ingen som helst skillnad efter kort tid.

Vad gäller forskning, förmodar att ni tagit del av oberoende test från SP, SP Rapport 2013:42. Ingen imponerande läsning vare sig för Sioo eller Organowood. Bilder talar för sig själv.

Koppar frågan är intressant. Speciellt med tanke på att kroppen behöver koppar, 2mg per liter dricksvatten är gränsvärdet, vi rekommenderas att dricka 2liter vatten per dag. Livsmedel som lever, kött, fisk, nötter ock kakao innehåller koppar, intressant då med GI metoder som hänvisar till ökat kött intag. Sätt då 0,0018kg koppar i relation till kg trä planka och livslängd 20år, detta skulle innebära 0,00009kg beständig koppar per kg trä, utifrån 20år perspektiv.
Nu kanske detta inte har så mycket med din träplanka att göra, men det gäller att sätta nivån på diskussionen om t.ex. koppar är så farligt som det framställs, i relation till andra metoder att skydda trä. NTR godkänt trä kräver ingen förnyelse av träskyddande åtgärder, medan Sioo och Organowood rekommenderar fortlöpande underhåll.

Därmed inte sagt att det skall vara fritt fram för koppar, inte heller att det är ok att använda koppar i båtfärg osv. Vore intressant att se utredning i nutid, som kan bevisa att dagens träskyddsmedel är så pass mycket sämre än de som påstås lösa alla miljö problem gällande träskydd. Ofta hänvisar man till gamla träskyddsmedel, men även inom detta område går det framåt.

Vill man vara riktigt miljö vänlig kan man välja Thermowood, inga tillsatser, bara upphettning. Mer naturligt än så kan det inte bli, och grått blir det med tiden, även om det är brunt när man köper det. Däremot blir Thermowood ganska spröd vilket kan orsaka problem beroende på användningsområde.

Fråga, jag visste inte att bly rekommenderades i vattenledningar. I vilket årtionde rekommenderades bly i vattenledningar?

/A
Går ej hitta rapporten med testresultaten av SiOO:X och andra produkter på RISE (som SP nu tillhör) men hittade den till slut här:
http://publikationer.extweb.sp.se/user/default.aspx?lang=sv&PublId=15508

Om SiOO:X efter 13 månader: "Utbredd missfärgning på alla brädor - kärnveden bara lätt missfärgad." (Dock oklart för mig huruvida brädorna var tryckimpregnerade).

På Sioos egen hemsida ges en annan "bild" av testresultat - inte helt oväntat:
https://sioox.com/se/tester-och-bevis-for-sioox/

Redigerat:
  • Gilla
YWa
  • Laddar…
Nu blir det storskaligt test. La första behandlingen på vår fasad för några dagar sedan. Nu väntar vi på bra väder så vi kan fortsätta. Det är ej behandlat över fönstren. Hade ingen maskering för tillfället. Träfasad på hus efter första behandlingen, ej behandlat ovanför fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
YWa och 2 till
  • Laddar…
H hbspeedshop skrev:
Nu blir det storskaligt test. La första behandlingen på vår fasad för några dagar sedan. Nu väntar vi på bra väder så vi kan fortsätta. Det är ej behandlat över fönstren. Hade ingen maskering för tillfället.[bild]
Hej!
Har du någon uppdatering av hur det ser ut såhär en månad efter behandlingen?
Vad körde du med? Hemma-blandat eller köpe-behandling?
Siktar själv på att behandla vårt nya däck som vi fick lagt i januari av tryckt virke.

J Jesper K skrev:
Hej!
Har du någon uppdatering av hur det ser ut såhär en månad efter behandlingen?
Vad körde du med? Hemma-blandat eller köpe-behandling?
Siktar själv på att behandla vårt nya däck som vi fick lagt i januari av tryckt virke.
Hej det har börjat fälla ut nu och börjat gråna. Vi körde som jag beskrivit tidigare i tråden. Syns dåligt på bilden, är tydligare i verkligheten. Det ska behandlas en gång till sen steg 2 två gånger.

• Nybyggd husfasad med träpanel som börjar gråna under klart himmel.
    Skapa konto
  • Gilla
Jesper K och 1 till
  • Laddar…
Jag kör en lite test på blandning med vattenglas bland annat. Har endast kört påsprutning av koncentrerad ogräsättika innan för att ta bort grön mossa.
Altanen är ca 10 år gammal och har aldrig oljats, enbart tvättats, med högtryck, trallrent och liknande.

De två innersta delarna är pålagda med skurborste och den närmaste enbart penslad. Ytorna var relativt gröna unna ogräsättika kom på!

• Träaltan behandlad med ogräsättika, vissa delar skurborstade och andra penslade, synligt rengjort från mossa.
    Skapa konto
  • Gilla
Mar Flo och 2 till
  • Laddar…
Kul att fler laborerar ute i landet.

Tänkte bidra med en uppdatering hur det går med fasadbehandlandet.

Har nu fortsatt runt huset med första omgången vattenstopp. Trät suger åt sig mycket mer nu när det har varit torrt och varmt.

Lägger på medel med femliters handspruta och drar av med målardyna efteråt, det verkar vara melodin. Dock ett varningens finger. Det etsar glas på 2 röda. Kommer få polera några rutor. Så maskering långt framför sig är att föredra.

Då det nästan bara regnar från ett håll här på vår tomt så har endast väggarna mot sydväst fällt ut kisel/mineraler eller vad det nu är som kommer ut på ytan. Får väl ta sin tid det här.

Kör nu med Finjas Vattenstopp, då jag kunde köpa det billigare hos min lokala bygghandel. Men det verkar innehålla samma grejer i liknande koncentration som Webers Vattenstopp.
Husfasad under behandling med vattenstopp, orangetejpade fönster till skydd mot etsning.
Skapa konto

Träpanel testad med vattenstopp jämförd med obehandlad panel mot träfasadbakgrund.
Skapa konto

Det är är testet som nu är ca 2år, det är nr 3 och 4 från vänster som är behandlade på samma sätt som huset. Tyvärr låg det ner en tid på marken. Men ser bra ut, inget påväxt. Den obehandlade längst till höger är ganska svart om man tittar nära.

• Gilla
YWa
  • Laddar…
Vet nån förresten varför medlet som rinner av färgas som kaffe? Är det det nedbrutet trä från ytan som färgar? Vattenstopp är ju helt klar vätska. På färskt virke blev det inte denna färgning. Långsmalt uppsamlingskärl under träfasad med brun färgning som liknar kaffe.
Skapa konto

H hbspeedshop skrev:
Vet nån förresten varför medlet som rinner av färgas som kaffe? Är det det nedbrutet trä från ytan som färgar? Vattenstopp är ju helt klar vätska. På färskt virke blev det inte denna färgning.[bild]
Vattenglas är ju starkt basiskt. Så det är nästan som att tvätta bräda med lut. En hel del skulle ramla av från tråyta. Vad är brunt har jag ingen gissning på.

Är det så på alla träslag? (ha för mig att du testade på olika träslag)

Y YWa skrev:
Vattenglas är ju starkt basiskt. Så det är nästan som att tvätta bräda med lut. En hel del skulle ramla av från tråyta. Vad är brunt har jag ingen gissning på.

Är det så på alla träslag? (ha för mig att du testade på olika träslag)
När jag behandlade i februari så blev det inte detta bruna. Det var först nu det började. Det var heller inget jag märkte med de andra testerna jag gjort. Men det gör mig inget. Mest nyfiken på vad det kunde vara.

H hbspeedshop skrev:
När jag behandlade i februari så blev det inte detta bruna. Det var först nu det började. Det var heller inget jag märkte med de andra testerna jag gjort. Men det gör mig inget. Mest nyfiken på vad det kunde vara.
Det är alltså vid andra omgången det blev så här brunt?

Y YWa skrev:
Det är alltså vid andra omgången det blev så här brunt?
Nä, första behandlingen. Har inte kommit till andra rundan än. Men bara på det jag har gjort nu på våren har blivit detta bruna. Tror det beror på väder och vind. Obehandlat trä bryts ju ner naturligt om det sitter uppe. Tror det är harts/kåda som går ur trät och lägger sig på ytan,(Googlade lite). Det löses nog upp och rinner av, därav den bruna färgen. En ren killgissning alltså.

H hbspeedshop skrev:
Nä, första behandlingen. Har inte kommit till andra rundan än. Men bara på det jag har gjort nu på våren har blivit detta bruna. Tror det beror på väder och vind. Obehandlat trä bryts ju ner naturligt om det sitter uppe. Tror det är harts/kåda som går ur trät och lägger sig på ytan,(Googlade lite). Det löses nog upp och rinner av, därav den bruna färgen. En ren killgissning alltså.
Det kan vara korrekt svar med kåda faktiskt. Hartssyror i kådan reagerar med ett starkt bas som vattenglas och blir vattenlöslig och rinna ned.

H hbspeedshop skrev:
Kul att fler laborerar ute i landet.

Tänkte bidra med en uppdatering hur det går med fasadbehandlandet.

Har nu fortsatt runt huset med första omgången vattenstopp. Trät suger åt sig mycket mer nu när det har varit torrt och varmt.

Lägger på medel med femliters handspruta och drar av med målardyna efteråt, det verkar vara melodin. Dock ett varningens finger. Det etsar glas på 2 röda. Kommer få polera några rutor. Så maskering långt framför sig är att föredra.

Då det nästan bara regnar från ett håll här på vår tomt så har endast väggarna mot sydväst fällt ut kisel/mineraler eller vad det nu är som kommer ut på ytan. Får väl ta sin tid det här.

Kör nu med Finjas Vattenstopp, då jag kunde köpa det billigare hos min lokala bygghandel. Men det verkar innehålla samma grejer i liknande koncentration som Webers Vattenstopp.
[bild]
[bild]

Det är är testet som nu är ca 2år, det är nr 3 och 4 från vänster som är behandlade på samma sätt som huset. Tyvärr låg det ner en tid på marken. Men ser bra ut, inget påväxt. Den obehandlade längst till höger är ganska svart om man tittar nära.
Skulle vara intressant att göra samma jämförelse på brädor med Sioo och Bioclean.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.