110 714 läst · 81 svar
111k läst
81 svar
Göra egen svart betong
Tack,
Pentrasil köpte jag från convergent-group i belgien men man måste köpa en 20 litersdunk vilket är minimigräns på många andra betongingredienser man införskaffat under de senaste åren. Med frakt blev det ganska dyrt har jag för mig.
Man slipar med 100 eller 200 betongsliprondell och sedan inpregnerar man, när det torkat slipar man vidare i finare kornstorlekar och avslutar med vaxningen. Jag använde Pentra-Sil Nano Lithium. Det finns även en variant som heter Pentra-Sil (IH) som man kan kombinera med Pentra-Guard och därmed slippa vaxa. Ska enligt uppgift ge ett blankare och slitstarkare resultat men jag är osäker på om det är livsmedelssäkert.
Vad jag har hört om vattenglas verkar det vara liknande Pentra-Sil Nano.
Pentrasil köpte jag från convergent-group i belgien men man måste köpa en 20 litersdunk vilket är minimigräns på många andra betongingredienser man införskaffat under de senaste åren. Med frakt blev det ganska dyrt har jag för mig.
Man slipar med 100 eller 200 betongsliprondell och sedan inpregnerar man, när det torkat slipar man vidare i finare kornstorlekar och avslutar med vaxningen. Jag använde Pentra-Sil Nano Lithium. Det finns även en variant som heter Pentra-Sil (IH) som man kan kombinera med Pentra-Guard och därmed slippa vaxa. Ska enligt uppgift ge ett blankare och slitstarkare resultat men jag är osäker på om det är livsmedelssäkert.
Vad jag har hört om vattenglas verkar det vara liknande Pentra-Sil Nano.
Pentra-Sil Nano är bara i princip litiumbaserad vattenglas (litiumsilikat). Ni kan lika gärna använda Herdins Fuktstopp som är en blandning av natriumsilikat och kaliumsilikat och har samma egenskaper men är mycket enklare att få tag på och finns i 3-litersdunkar.
Redigerat:
Nilsson2: Jag tänker göra likadan svart skiva som du nedanför kaminen. Göt du din i form eller direkt på golvet? Jag funderar på att färga flytspackel (t ex Finja Avjämning Fin 220 el 240) och hälla direkt på golvet med putsnät som armering. Tror du och ni andra här på forumet att det kan funka istället för att blanda vanlig betong att gjuta i form?
menhir: Tänk på att ballasten(Stenen) gör att ytan får mer liv.
Med bara flytspackel, som är superlätt att gjuta(kör själv 430), blir det bara en färg och helt slätt.
Snyggast tror jag blir att göra form och sen vända biten på plats.
Med bara flytspackel, som är superlätt att gjuta(kör själv 430), blir det bara en färg och helt slätt.
Snyggast tror jag blir att göra form och sen vända biten på plats.
Jag gjöt i form. Det går utmärkt att gjuta på plats men hur jag än försöker med att få till en bra yta med svärdet lyckas jag inte. Istället för att stenarna åker ner i betongen kommer de upp. Jag försökte använda glasfibernät men fick inte till det och körde enbart med plastfibrer.
Medlem
· västra götaland
· 2 inlägg
Nilsson2: Grymt snygga skivor, snyggaste jag sett en privatperson tillverka! Nu måste jag ju veta alla detaljerna hur ni gått tillväga. Såg ditt "grundrecept" på första sidan men undrar mer exakt hur ni blandat till de olika skivorna (så gott du kommer ihåg). Vilken grovlek och typ av sand, kross och cementtyp? Pigment som gör färgskillnaderna eller bara ballasten? Enormt tacksam för svar!
Till alla er som har betongskiva i kök; hur fungerar det att baka på betongskivan (med förutsättning att skivan är vaxad)? Fungerar det att bara hälla ut en bulldeg rakt på som om det vore en stenskiva eller är det bäddat för katastrof?
Till alla er som har betongskiva i kök; hur fungerar det att baka på betongskivan (med förutsättning att skivan är vaxad)? Fungerar det att bara hälla ut en bulldeg rakt på som om det vore en stenskiva eller är det bäddat för katastrof?
Tack för de väna orden.
Ska försöka att förklara så mycket jag kommer ihåg
Badrummet
Av totala vikten:
28 % Finja Vitcement ( är svagt limegrön) (brann väldigt fort)
30 % Röd granitkross (2-6 mm)
33 % Vanlig leksand
0,2 % PVA-fiber
7,1 % Vatten
Resterande vikt består av Accelerator, krympreducerande, Hydroforberande, Superplasticernadesamt viskositetmodifierande medel
Kök
Av totala vikten:
24 % Finja Anläggningscement (saknar luftporbildande medel)
3,6 % Flygaska
30 % Kross (5-8 mm)
31 % Betongsand (0-8)
0,2 % PVA-fiber
5,8 % Vatten
1,9 % Polymer
1,7 % Färg varav (2/3 Guldockra och 1/3 Titandioxid)
Resterande vikt består av Accelerator, krympreducerande, Hydroforberande, Superplasticernadesamt viskositetmodifierande medel
Vardagsrum
Av totala vikten:
24 % Finja Anläggningscement
3,6 % Flygaska
29 % Kross (5-8 mm på övre skivan och 2-5 på den nedre)
32 % Sand 0-3
6,5 % Vatten
0,2 % PVA-fiber
1,9 % Färg (Järnoxid)
Har även använt Byggmax cement till bänkskivorna i tvättstugan. Jag tyckte den fungerade mycket bra, den är dock VÄLDIGT grön vilket gör att man måste peta i mycket färg om man skall ha någon annan nyans. Byggmax verkar ha olika leverantörer/källor med tanke på att utseendet på påsarna skiljer, jag rekommenderar alltid en provgjutning först.
Förfarande:
-I med allt vatten och tillsatsmedel. Glöm inte att väga mängden vatten i sanden
-I med lite kross och därefter all cement och färg. Krossen hjälper till att mixa cementen.
-Låt blanda någon minut
-Ha därefter i sanden och gruset och låt blanda.
-Lägg i fibrer och blanda max någon minut. Om man vill ha en fiberfri yta kan man fylla några hinkar med färdigblandad betong innan man har i fibern. Alternativt dra ner på fiberinnehållet på den första delen av satsen
-Placera ut betongen i formen med händerna,
-Vibrera betongformen. Vi vibrerar hela gjutbordet med en motor avsedd för att skaka ner spannmål i silos. Har en stavvibrator men har inte blivit riktig kopis med den.
-Jämna till med en planka
-Låt vila och ståla sedan
-Lägg på fuktiga filtar, värmefiltar samt plast och lått stå ett dygn
-Klart för avformning
Angående bakning på betong fungerar det inget vidare om man inte vill ha fläckar. Vi valde att gjuta in en granitskiva. Helst ville vi ha en röd men under den tidspress vi hade så kunde vi endast hitta vita som var tillräckligt tunna och stora. Tror att vi betalde några hundra på stenbolaget för en skiva.
Ska försöka att förklara så mycket jag kommer ihåg
Badrummet
Av totala vikten:
28 % Finja Vitcement ( är svagt limegrön) (brann väldigt fort)
30 % Röd granitkross (2-6 mm)
33 % Vanlig leksand
0,2 % PVA-fiber
7,1 % Vatten
Kök
Av totala vikten:
24 % Finja Anläggningscement (saknar luftporbildande medel)
3,6 % Flygaska
30 % Kross (5-8 mm)
31 % Betongsand (0-8)
0,2 % PVA-fiber
5,8 % Vatten
1,9 % Polymer
1,7 % Färg varav (2/3 Guldockra och 1/3 Titandioxid)
Vardagsrum
Av totala vikten:
24 % Finja Anläggningscement
3,6 % Flygaska
29 % Kross (5-8 mm på övre skivan och 2-5 på den nedre)
32 % Sand 0-3
6,5 % Vatten
0,2 % PVA-fiber
1,9 % Färg (Järnoxid)
Har även använt Byggmax cement till bänkskivorna i tvättstugan. Jag tyckte den fungerade mycket bra, den är dock VÄLDIGT grön vilket gör att man måste peta i mycket färg om man skall ha någon annan nyans. Byggmax verkar ha olika leverantörer/källor med tanke på att utseendet på påsarna skiljer, jag rekommenderar alltid en provgjutning först.
Förfarande:
-I med allt vatten och tillsatsmedel. Glöm inte att väga mängden vatten i sanden
-I med lite kross och därefter all cement och färg. Krossen hjälper till att mixa cementen.
-Låt blanda någon minut
-Ha därefter i sanden och gruset och låt blanda.
-Lägg i fibrer och blanda max någon minut. Om man vill ha en fiberfri yta kan man fylla några hinkar med färdigblandad betong innan man har i fibern. Alternativt dra ner på fiberinnehållet på den första delen av satsen
-Placera ut betongen i formen med händerna,
-Vibrera betongformen. Vi vibrerar hela gjutbordet med en motor avsedd för att skaka ner spannmål i silos. Har en stavvibrator men har inte blivit riktig kopis med den.
-Jämna till med en planka
-Låt vila och ståla sedan
-Lägg på fuktiga filtar, värmefiltar samt plast och lått stå ett dygn
-Klart för avformning
Angående bakning på betong fungerar det inget vidare om man inte vill ha fläckar. Vi valde att gjuta in en granitskiva. Helst ville vi ha en röd men under den tidspress vi hade så kunde vi endast hitta vita som var tillräckligt tunna och stora. Tror att vi betalde några hundra på stenbolaget för en skiva.
Nilsson2: Fantastiskt utförligt och bra svar, mycket användbart, tack för det! Du jobbar med detta väl?
Har du tips på var man kan köpa de mer exotiska ingredienserna som PVA-fiber, polymer, flygaska och de olika kemikalierna som privatperson på internet eller butik i Sverige?
Har du tips på var man kan köpa de mer exotiska ingredienserna som PVA-fiber, polymer, flygaska och de olika kemikalierna som privatperson på internet eller butik i Sverige?
Nilsson2: Tack för en så utförlig beskrivning.
Har några frågor också.
Varför används flygaska?
Vilken laddning på polymeret?
Helioz: Om du känner någon eller en bekants bekant som jobbar där de har en större panna så kan de säkert fixa flygaska. Jag vet iofs inte om man skall göra något med den innan man gjuter.
Har några frågor också.
Varför används flygaska?
Vilken laddning på polymeret?
Helioz: Om du känner någon eller en bekants bekant som jobbar där de har en större panna så kan de säkert fixa flygaska. Jag vet iofs inte om man skall göra något med den innan man gjuter.
Redigerat: