4 593 läst · 47 svar
5k läst
47 svar
Göm undan elcykeln - stöldbegärlig även på hustomten
Det är väl helt självklart att längre/strängre straff minskar återfallsrisken. Bara att göra en extremvärdesanalys: Inget straff alls = banditen fortsätter som inget hänt. Dödsstraff = exakt noll risk för återfall (och väldigt nära noll för äkta livstids fängelse).
Nej det är inte självklart. Om det vore så enkelt borde USA ha väldigt låg brottslighet. Men det är väl det folk tror, och då säger politikerna just det. Det är bara Vänsterpartiet som hänvisar till någon forskning.
(Jag trodde aldrig att jag skulle säga att Vänstern har bäst politik på något område. Men nu har de faktiskt det på det här området.)
(Jag trodde aldrig att jag skulle säga att Vänstern har bäst politik på något område. Men nu har de faktiskt det på det här området.)
USA är ju rätt speciellt. Det är inte straffens längd som är problemet enligt min uppfattning, det är att det är så svårt att komma in i samhället efteråt. Redan när någon grips så hängs de uti pressen, skyldig eller inte. Du har inte en chans att få ett jobb om du gjort ett brott. Detta leder till att folk som kommit ut från fängelset i allt större grad bygger upp separata städer där alla är gamla fängelsekunder. Nu är detta något som i större utsträckning gäller sexualbrott i h mord, men ändå.
Nästa problem i USA är narkotikan. Den flödar i hela samhället och driver brottsligheten. Det är svårt att inse hur mycket om man inte varit där.
Jag vill också belysa att Sverige är på väg åt samma håll. Det finns inte många potentiella arbetsgivare som inte kollar upp ditt brottsregister innan en anställning. Det är inte alltid att detta är ett hinder, men det är lika bra att vara ärlig och redan på anställningsintervjun berätta varför du suttit inne...
Jag tror att kraftiga straff faktiskt gör mer nytta då varje person som inte åker dit första gången är en räddad person. Sedan tror jag även på tredje gången gillar. Dvs att alla straffrabatter förverkas den tredje gången man åker in. Har man åkt dit tre gånger, då är man inte lätt att integrera i samhället.
Jag tror även att arbete är en del av straffet. Man skall arbeta av sin skuld till samhället. När man reser i USA så ser man de som städer vägdiken i oreangea eller blå overaller. De är dömda för brott, vissa må ha kört onyktra, de har ingen större bevakning, men man ser också de som har beväpnade vakter runt sig. Det är BRA att de betalar av sin skuld till samhället.
Nästa problem i USA är narkotikan. Den flödar i hela samhället och driver brottsligheten. Det är svårt att inse hur mycket om man inte varit där.
Jag vill också belysa att Sverige är på väg åt samma håll. Det finns inte många potentiella arbetsgivare som inte kollar upp ditt brottsregister innan en anställning. Det är inte alltid att detta är ett hinder, men det är lika bra att vara ärlig och redan på anställningsintervjun berätta varför du suttit inne...
Jag tror att kraftiga straff faktiskt gör mer nytta då varje person som inte åker dit första gången är en räddad person. Sedan tror jag även på tredje gången gillar. Dvs att alla straffrabatter förverkas den tredje gången man åker in. Har man åkt dit tre gånger, då är man inte lätt att integrera i samhället.
Jag tror även att arbete är en del av straffet. Man skall arbeta av sin skuld till samhället. När man reser i USA så ser man de som städer vägdiken i oreangea eller blå overaller. De är dömda för brott, vissa må ha kört onyktra, de har ingen större bevakning, men man ser också de som har beväpnade vakter runt sig. Det är BRA att de betalar av sin skuld till samhället.
Längre straff avskräcker inte märkbart. Brottslingar har ingen plan på att åka dit för sina brott. Men dina åsikter stämmer väldigt bra med den allmänna åsikten. Så politikerna säger det ni vill höra för att få röster.
Nackdelen med en demokrati är att men inte har bättre ledning än man förtjänar. Jag har dock inget bättre förslag. Alternativen tenderar att vara klart sämre.
Jag vet ju inget om sådant här.
Men jag tycker nog att det finns en naiv inställning till att det är just stöldligor från utlandet som stjäl cyklar. Som om Sonny, Ronny, Jimmy, Conny, Dennis i närområdet inte skulle stjäla cyklar...
Och uppgifterna om cykelstölders ökning eller inte kan vara förvirrande. BRÅ visar på en liten ökning men i stort samma antal sedan 2006. IF säger i en artikel att stölderna ökat 30 % på senaste åren. Samtligt säger försäkringsbolagen att det är fler av de bestulna som numera anmäler.
Men jag tycker nog att det finns en naiv inställning till att det är just stöldligor från utlandet som stjäl cyklar. Som om Sonny, Ronny, Jimmy, Conny, Dennis i närområdet inte skulle stjäla cyklar...
Och uppgifterna om cykelstölders ökning eller inte kan vara förvirrande. BRÅ visar på en liten ökning men i stort samma antal sedan 2006. IF säger i en artikel att stölderna ökat 30 % på senaste åren. Samtligt säger försäkringsbolagen att det är fler av de bestulna som numera anmäler.
Medlem
· Blekinge
· 10 816 inlägg
Jag tror inget av det hjälper, tyvärr. Vad hjälper larm om brottet är över efter fem minuter? Det finns viss statistik som säger att larm hjälper ingenting. Men det är ju en jätteindustri och folk vill gärna uppleva "falsk" trygghet.Appendix skrev:
Kameror? Likadant.
Vapen? Visst. Kanske i Trumplandet stjäls färre cyklar men det skjuts omkring 100 till döds - varje dag.
Grannsamverkan? Skyltarna är ju löjliga. Ungefär lika verkningsfulla som "Inbrott förbjudet".
Tittade du inte ens i tabellen jag bifogade? Den kommer från BRÅ. De som döms till fängelse 4 år eller mer återfaller minst.D Daniel 109 skrev:
Och ja det KAN ju bero på att alla dömda till 4 år eller mer är hustrumördare och de därmed inte har någon fru att mörda efter avtjänat fängelsestraff eller att långa straff ger mer tid till behandling eller att det faktiskt avskräcker.
Det är ju inte svårt att inse att det är annat än strafftiden som är olika mellan grupperna.
Det beror på hur aktiv grannsamverkan man har. Våran är väldigt aktiv. Ser man en bil som verkar skum så skickar man ett mail till alla medlemmar så vi hjälps åt att hålla koll. Vi visar att vi ser folk som rör sig i området, inte genom att vara otrevliga utan genom att hälsa på folk som går och vinka eller på annat sätt uppmärksamma bilister.T Thomas_Blekinge skrev:
Vi bor på landet och har en bra blandning av pensionärer, egenföretagare som jobbar hemifrån och yngre familjer. Många har hund och är ute och rör sig både tidiga morgnar och sena kvällar. Sen vi bildade vår grannsamverkan har vi både bättre gemenskap och betydligt lägre brottslighet.
Det är en vanlig missuppfattning att tullen skall ta hand om tjuvar som lämnar landet med stöldgods.Stefflo skrev:
Det är polisens uppgift, inte tullens.
Tullens huvuduppgift är att kontrollera varors in och utförsel.
Trist men sant.
"Hans svar "Skaffa jägarexamen och vapenlicens"."Appendix skrev:
Har vapen själv i vapenskåp,.har dock ett som är väldigt lättåtkomligt.
Kan behövas i dagens samhälle